LØFT Løsningsfokuseret Tilgang

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fra problemfiksering til løsningsorientering – Hotel Nyborg Strand den 4. december 2007 Gitte Daugaard,
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Momenter i livet   Der er øjeblikke i livet hvor du savner nogen så meget at du bare ønsker at tage dem ud af dine drømme og kramme dem rigtigt!
Måske er I gode venner i et år,
Tid til ledelse Henrik Leslye.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Om et øjeblik kommer du ind i en magisk verden....
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
For mange hundrede år her på vor jord Uden for byen Damaskus. Gik en mand, fuld af had, på vej ind til byen den grusomme mand, det var Saulus.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Derfor har vi altid meget at lave Pensionistens hverdag
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Læringsstile og lektier
Og hvordan man håndterer den.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Arbejdspladsudvikling
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Måske er I bedste venner i et år,
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Netværk Familie Arbejds- relationer Dig Venner Fritid Perifere
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Alder Navn Dato SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger ét høreapparat (højre øre) Jeg bruger to høreapparater (begge.
Velkommen.
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Brug et øjeblik af din dag til at lære nogle gode leveregler…
Musik: Nightengale Serenade
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
TNL Lederuddannelse.
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
En fejl af stor betydning...
3. trin 2. trin 1. trin. 3. trin 2. trin 1. trin.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Her står Mina Gilia Saber og Zaira Kousar Mina er væk.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
NETVÆRK Dit netværk er nyttigt, når du har brug for at få
© DIEU Skriv i Sidefod for dias 1 Fastholdelse på det danske arbejdsmarked En fortælling om det gode arbejdsliv, der kræver vi river.
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Workshop Motivation og fokus på målet
Feedback Lægedage 2014.
At tale om sexualitet.
Hvordan spørger man anerkendende?
Hvad er reklamepsykologi?
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Motiver, motivation og barrierer.
Læreren som læringsleder
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Stress En folkesygdom?.
Relations kompetencer
Livet.
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Lav din egen funktionskæde Fokuser først på et væsentligt indsatsområde som du er med til at realisere i dit daglige arbejde Nævn de 3 vigtigste interessenter.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Fokus på evner og værdi - Og håndter forhindringer Thomas Wibling Hørehæmmet, jobrådgiver, coach og kursusleder.
Redskab: Fra konflikt til fælles løsning
Præsentationens transcript:

LØFT Løsningsfokuseret Tilgang 02/04/2017 LØFT Løsningsfokuseret Tilgang Indsæt tekst eller deaktiver visning af sidefod

Appreciative Inquiry -Anerkendende spørgsmål LØFT - At udvikle sig ved at rette opmærksomheden mod løsningen og de erfaringer som tidligere har virket Appreciative Inquiry -Anerkendende spørgsmål - en undersøgelse af det, der har virket – frem for det, der ikke har virket! 2.4.2017

Coachingkompetenceskalaspørgsmål: Hvor er du nu i forhold til der du gerne vil være? 5 10 1 2 3 4 6 7 8 9 - Jeg mestrer opgaven helt perfekt - Jeg er fuldt kompetent og får resultater over alles forventning Jeg har ingen kompetencer som coach Opgaven er overhoved ikke noget for mig 2.4.2017

Potentialet: Hvor er du på skalaen i dag? Hvor vil du gerne være? Hvor på skalaen vil du placere ”Godt nok”? 2.4.2017

Et af formålene ved LØFT er at få fokuspersonen til at bemærke situationer, hvor tingene lykkedes At gøre mennesker bevidste om deres ’kloge greb’, og på den måde bane en handlingssmutvej frem. 2.4.2017

Hvordan ser en god fremtid ud? Hvilke tegn ser du, når du har nået dit mål? Hvad gør du anderledes? Hvad er anderledes? Hvilke tegn vil fortælle dig, at du har nået dit mål? Hvad gør du anderledes, når du har nået dit mål? Hvem vil først bemærke, at du har nået dine mål? Hvordan vil du opdage at noget er anderledes? 2.4.2017

Kloge greb fra fortiden Kan du huske en situation, hvor du var i nærheden af ønskeniveauet på skalaen ? Beskriv denne situation. Hvilke kloge greb var der taget i brug? Hvad lykkedes for dig siden du ligger hvor du ligger på skalaen og ikke lavere? Hvilke kloge greb bruger du allerede i dag? Hvad gør du? Hvad har gjort det muligt at håndtere situationen ind til nu? 2.4.2017

Fastholdelse af de kloge greb? Hvad har du gjort, og med hvilken effekt, når du er kommet et trin længere op på skalaen? Hvad skal der til for at du kommer op på ”godt nok” niveauet? Hvad skal der til, for at du bruger de kloge greb, du allerede kan, oftere? Hvilke kloge greb vil du bruge, næste gang gamle vaner eller problemer opstår? Hvilke andre handlinger kunne det være vigtigt at starte op? Hvordan undgår du at glemme kloge greb? 2.4.2017