Strukturerede datakilder. Spørgeskemaer, interview og dokumentanalyser. Metode, Evaluering og Videnskabsteori i relation til området lærings- og uddannelsesforskning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Læring i Multikulturelle Kontekster
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Analyse af kvalitative data
Analyse af kvalitative data
Evalueringskriterier for artikel
Dataindsamling og kildebearbejdning
Danskfaget – beholder eller genstand?
Humaniora.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Kvantitative metoder
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Videnskabsteori og faglige metoder
Metode 1 Kvalitativ metode Interviews
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
det evidensbaserede og det politisk styrede sundhedsvæsen?
Levy Pierre (2001), Cyberculture Teksten til i dag er fra sidste kapitel og konklusionen fra bogen Cyberculture. Tekno optimist.
Vt-9 kursus program 2. møde
Om meningsmålingers kvalitet
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Ikke-strukturerede datakilder – Etnografisk inspireret forskning, herunder især observationer Metode, Evaluering og Videnskabsteori i relation til området.
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Hvordan kan man via et kvalitativt undersøgelsesdesign bedst vurdere vejledningens rolle og effekt for de vejledte over tid? Essensen i den kvalitative.
- et udviklings- og dialogværktøj
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Pædagogisk forår i København
Validitet og reliabilitet
”Det professionelle venskab”
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Interview Individuelt interview Interview i en gruppe.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Inklusion og inkluderende processer
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Humanistisk sundhedsforskning
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
SKABELON.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
K VANTITATIVE METODER – MED FOKUS PÅ METODER TIL AT STUDERE PROFESSIONELLES VIDEN OG HOLDNINGER /M ERETE M ONRAD 2015.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Den naturvidenskabelige metode
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Vidensbaseret praksis i botilbud
Velkommen til Metode i DIO.
Videregående kvalitative metoder
Studieretningsprojektet
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Præsentationens transcript:

Strukturerede datakilder. Spørgeskemaer, interview og dokumentanalyser. Metode, Evaluering og Videnskabsteori i relation til området lærings- og uddannelsesforskning Oktober 2009 Annette Rasmussen

Spørgemuligheder/interviewtyper ud fra graden af struktur: Spørgeskemaer (skriftlige interview) Strukturerede interview (mundtligt spørgeskema) Semi-strukturerede interview (interviewguide med anslag af temaer eller indledning til beretning) Ustruktureret (fx livshistorie)

Nogle forudsætninger for spørgeskema-metoden: At de emner, der stilles spørgsmål omkring, er kendt i generelle termer og på samme måde af respondenterne At det er muligt at sammenligne forskellige sæt af data fra forskellige respondenter (opgøres i tællelig form) At respondenterne er i stand til at udtrykke sig omkring deres egne betydningsrammer og handlinger på skrift (har et tilstrækkeligt udviklet forhold til skriftsproget)

Spørgeskemaer: enquete eller interview? Hvor kontroversielle er spørgsmålene? Hvor forståelige for målgruppen? Hvor tidskrævende er besvarelsen? Hvor mange ressourcer har forskeren til rådighed?

Ved valg af spørgeskemaer: valg af respondenter/stikprøve Populationen skal afgrænses i forhold til hvem, hvad, hvor og hvornår Stikprøven skal være repræsentativ

Udvælgelsesmetode Tilfældighed (sandsynlighed) Ikke-tilfældighed Simpel, tilfældig udvælgelse Stratificeret udvælgelse Udvælgelse i klynger Ikke-tilfældighed Skønsmæssig udvælgelse Selvselektion Slumpmæssig udvælgelse

Stikprøvens størrelse Krav om generaliserbarhed Grad af præcision Praktiske/økonomiske hensyn Homogen eller heterogen gruppe

Hvad er svarprocenten? Bortfaldsanalyse Hvor mange har svaret/ikke svaret? Hvem har ikke svaret? Er det bestemte grupper/personer? Hvad er årsagen til, at der svares/ikke svares? Hvad betyder det for den samlede undersøgelse? Hvordan kunne bortfaldet minimeres?

”Strukturer” i alle interview Arrangement (sted og formål) Fokus (dagsorden og indhold) Rammer (sprog, orden og spørgemåde) Registrering af data (optagelse) Tidsplacering og -udstrækning Dagsordenens tydelighed

Eksplorative undersøgelser - svagt strukturerede spørgsmål Graden af struktur afhænger af undersøgelsens bagvedliggende formål og dens videnskabsteoretiske afsæt Eksplorative undersøgelser - svagt strukturerede spørgsmål Komparative undersøgelser - standardiserede spørgsmål

7 stadier i en interviewundersøgelse (Kvale 2001, s. 96)

Udvælg en passage i interviewet til en analyse Gruppearbejde om en konkret interviewundersøgelse (se vedlagte word-fil med interviewuddraget) Udvælg en passage i interviewet til en analyse ”Oversæt” uddraget/citatet fra tale til skrift Kom med forslag til analyse af det valgte uddrag/citat Præsenter citat + analyse på power point for resten af holdet

Normer for gruppers praksisser og fortolkninger Fokusgruppeinterview egner sig især til analytiske formål med interesse for: Mønstre af betydninger i gruppers beretninger, vurderinger og forhandlinger Hvordan sociale processer fører til bestemte indholdsmæssige fortolkninger Normer for gruppers praksisser og fortolkninger (Halkier 2002)

Gruppe interview Fordele Tryghed Gruppefortolkninger (normer og kultur) Gruppeinteraktionen Ulemper Utryghed (gruppepres) Social kontrol (kan hindre, at forskelle i erfaringer/perspektiver kommer frem) Vanskeligere at afkode optagelsen

Udvælgelse af interviewpersoner – hvordan og hvor mange? Bevidst udvælgelse; én er i princippet nok (jf. Bourdieu 1999) Så mange som nødvendigt – mætningspunkt eller statistisk signifikans. Vigtigt at kunne skelne mønstre i sine data. (jf. Kvale 2001) Afhænger bl.a. af undersøgelsens formål - komparativt eller eksplorativt

Etnografiske interview Struktur og spørgsmål bør være produkt af interaktion mellem interviewer og interviewede Refleksivt frem for standardiseret Varierer mellem styring og ikke-styring (mellem styrende og åbne spørgsmål) (Jf. Hammersley & Atkinson 1983)

Biografiske interview Tilføjelse af en historisk dimension Studier af forandringsprocesser Studier af grupper/professioner/institutioner Studier af overgange (fx mellem institutionstyper og/eller livsfaser) Fokus på relationer (fx mellem strukturer og aktører)

Dokumentanalyse Beskæftiger sig med hvordan dokumenter konkret kan anvendes i forskning? Omhandler rene tekstproduktioner (fx journaler, politiske taler/meddelelser og virksomhedsplaner) og materiale, der både indeholder tekst og grafik Inddrager her en bestemt videnskabelig tilgang (en sociologisk metode) – frem for en rent sprogvidenskabelig eller historisk

Fokusområder i dokumentanalysen Institution og kontekst Hvilke organisatoriske sammenhænge indgår dokumentet i? Hvilke institutionelle og lokalt specifikke forhold? Proces og interaktion Hvordan bliver dokumentet anvendt blandt sociale aktører i en række sammenhænge? Standardisering og fakta Hvordan fører tekstens opbygning til, at læserne ”overtales” til bestemte tolkninger/handlinger? Hvordan er dokumentet opbygget, så det antager karakter af fakta? (Mik-Meyer 2005)

Almindelige gyldighedskriterier: Gennemsigtighed: at kunne se processen – hele processen. Ikke mindst i forhold til den empiriske undersøgelses analyser og resultater Teoretisk og empirisk forankring: at sikre, at de teoretiske og empiriske analyser og resultater bygger videre på hinanden Forskellighed: at tilstræbe at den empiriske forskelligartethed, som genstandsfelt/gruppe omfatter, også kommer frem i udvælgelsen af respondenter og metoder til undersøgelsen

Yderligere referencer Olsen, Henning: Fra spørgsmål til svar. Konstruktion og kvalitetssikring af spørgeskemadata. Akademisk Forlag, 2005. Kvale; Steinar: InterView. En introduktion til det kvalitative forskningsinterview. Hans Reitzels Forlag, 2001 (6. oplag). Halkier, Bente: Fokusgrupper. Samfundslitteratur & Roskilde Universitetsforlag, 2002.