Sættet illustrerer: Det, der er nyt Det, der er gammelkendt …

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mellemtrin EMU.
Advertisements

Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Undervisningsevaluering i matematik
Velkommen til workshoppen
Læselektiefri – hvorfor?.  Lektielæsning integreret i undervisningen (20 % af lektion)  Flere undervisningstimer  Næste time begynder hvor sidste.
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Undervisningsplanlægning
Fælles Mål 2009 – konklusioner
GeoGebra Som basis for den daglige undervisning i C-niveau og B-niveau
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Firma / virksomheds-klasse Elever lærer af nødvendighed
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer Matematiske.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Synopsis VIP3/2012.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Overordnet anbefales: Der henvises i den enkelte opgave/opgavesættet til anvendt IT- værktøj. Hvis der veksles mellem flere i de enkelte opgaver, skal.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Gymnasietime Matematik.
Generel introduktion til EC
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Problemorienteret projektarbejde
Matematik C Lars Bronèe.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
FFM og årsplaner Vemmedrup
Matematik efter reformen
Mundtlig matematik eksamen
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Matematik A på htx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Almen sTudieforberedelse 2017
Erhvervsøkonomisk område Opgave 3
- Kom tættere på dit barns skolegang
Introduktion til SPV-kursus
Matematikkens dag Andreas mogensen.
SSO - Større skriftlig opgave
It i folkeskolens matematikundervisning
50 års jubilæum 2016 Reformnyt – en fest for faget?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
1. Trin – Problemstilling
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Hvorfor dansk på GF1?.
Digital dannelse i gymnasiet
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Program torsdag den 20. september 2018
Velkommen til fagligt samspil
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Program torsdag den 20. september 2018
– hvordan får vi de ansatte med?
Program onsdag den 20. marts 2019
Opgavesamling – Ekstra opgaver til mat A skriftlig
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Præsentationens transcript:

Det første vejledende opgavesæt i matematik A - herunder mindstekravsopgaver

Sættet illustrerer: Det, der er nyt Det, der er gammelkendt … Delprøven kun med formelsamling Mindstekravsopgaver Nyt kernestof Nye opgavetyper Det, der er gammelkendt …

Delprøve 1 Kun med formelsamling. Signalerer, hvad eleverne forventes at kunne uden udlicitering til CAS. Håndregning som fx differentiation og integration af simple funktioner. Opgaver, der kræver ræsonnement men ikke væsentlige beregninger. Vi havde også tidligere opgaver, hvor CAS ikke var en (større) hjælp. Opgaver, hvor løsningen nemt kan konstrueres i fx Geogebra, men hvor vi ønsker at eleven viser en analytisk løsning.

Formelsamling

Delprøve 2 Mange af de samme opgavetyper som hidtil samt nye typer: Behandling af større datamænger. Nyt kernestof: Diskret matematik Statistik CAS og Geogebra er til fri afbenyttelse, men der skal stadig argumenteres og dokumenteres.

Fra matematikkommissionens rapport Mindstekrav: Sigter mod beståelse. Mindstekrav handler altså om eksamen. Basale færdigheder: Sigter mod forståelse. Basale færdigheder handler altså om tilegnelse og omgang med matematik Mindstekrav angår indhold og kompetencer fra læreplanen på det niveau, der afprøves, og fastlægges ved en faglig og taksonomisk vurdering, som afspejler det pågældende trin. De vil indbefatte basale færdigheder som skal erhverves på niveauet. Basale færdigheder fastlægges ud fra en rent faglig vurdering. Basale færdigheder kan både være medbragte og omhandle nyt stof.

Mindstekrav – vejen til at bestå

Strategier til at bestå! Læs sættet igennem og dan et overblik. Løs alle mindstekravsopgaver (8 stk.). Løs en anden opgave for hver droppet mindstekravsopgave.

Den sædvanlige introduktion …

Gruppearbejde Frem til frokost kl. 12.15 arbejder vi med mindstekravsopgaver. På bordene ligger et eksemplar af de seneste 3 års eksamenssæt i Mat A. Disse kan også hentes på Materialeplatformen. Diskutér i grupper, hvilke opgaver (8 stk.) der efter jeres mening kunne have været mindstekravsopgaver ved den pågældende eksamen. Overvej, hvordan man bedst kan arbejde med mindstekravsopgaver i undervisningen.