Biologi, geografi og kemi på HF

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringens fundamentale processer
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
Projekt ”Videre efter hf”
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Geografi mellemniveau
Tværfagligt undervisningsforløb
Et uformelt læringsmiljø
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Fremtidens student med kemi
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Fagenes samspil november 2009
AT eksamen ”Mad og mennesker”
Undervisningsmaterialer fra Det Økologiske Råd. Miljøorganisation, som arbejder på at udvikle nye og bæredygtige veje til et bedre miljø og klima Mange.
Fagdidaktisk kursus i biologi
PROTEIN Af Leif D. Hansen.
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B.
Atomer Atomer betyder udelelig på græsk. De gamle grækere lavede et tanke eksperiment der gik ud på, at alt i verden er opbygget af små dele som ikke.
Valgfagsorientering i kemi
Projekter over længer tid Årsager og virkning. Oplevelser, læring.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Det internationale område Synergi-skolerne. Synergi-skolerne Grindsted Erhvervsskole Grindsted Erhvervsskole Haderslev Handelsskole Haderslev Handelsskole.
Overblik Mål Målet med udviklingsprojektet: At skabe et konkret undervisningsforløb, der i fremtiden kan tilbydes ungdomsuddannelser. Målet med selve.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
STRATEGI FOR MUDP INTRO Et enigt Folketing vedtog i februar 2015 lov nr. 130 om Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP).
SO-Eksamen På kanten af Danmark – Teknologiprojekt B Casper Ovesen og Andreas Olsen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 11.marts.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde.
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
Globale fødevareproblematik
Mål og perspektiver for naturfagene
Ernærings- og sundhedsanprisninger
Midtvejskonference Naturvidenskabelig inspirationsordning Naturvidenskab i et uddannelsesmæssigt og erhvervsmæssigt perspektiv Odense den 7. nov 07.
URS-møde Mandag d. 25/ Emne:
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde
Behov for et servicetjek Fællesmødet 31. oktober 2015
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Biodiversitet er jordens naturlige kapital
Udkast til justering af KS
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Tematisk undervisning og progression c-B-A
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
SSO - Større skriftlig opgave
Projektuge Randers hf og vuc
Velkommen til Teknisk Gymnasium Hillerød
SSO - Større skriftlig opgave
Program for dagen Gennemgang af mål. De næste dage. Hvad er miljø.
Uddannelses- og informationsarrangement
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
Informationsindhentning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Forældremøde.
Om forurening, produktion, forbrug og genbrug
Undervisningspligten
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Økologiske sammenhænge
SO-Eksamen På kanten af Danmark – Teknologiprojekt B
På stx og hf efter reformen
Kulhydrater Sine Foder Nissen, foråret 2008.
Michael Brockenhuus-Schack, Formand for Landbrug & Fødevarer
Mikroorganismers ernæring og stofskifte
Visionære Regionale Udviklings Planer
Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF
Undervisning i teknologi i naturfagene
Erfaringsmøde Naturvidenskab
Visionære Regionale Udviklings Planer
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Biologi, geografi og kemi på HF Naturfagspakken (NF) Biologi, geografi og kemi på HF

Kernestoffet i de tre NF-fag Biologi Geografi Kemi biologiske makromolekyler cellers opbygning, processer og funktion og enzymer genetik og DNA’s rolle bioteknologiske metoder organsystemers opbygning og funktion økologi, herunder samspil mellem arter, og deres omgivende miljø samt biodiversitet. vejrforhold, klima, klimaændringer og vand-ressourcer Jordens og landskabernes processer Natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden. grundstoffernes periodesystem stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration kemiske bindingstyper, tilstands- former og blandbarhed organiske og uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse kemiske reaktioner, herunder simple redox- og syre-basereaktioner.

Tværfaglighed og fællesfaglige emner: Geografi Der arbejdes med mindst tre fællesfaglige temaer, som vælges inden for eller på tværs af følgende områder: Biologi naturvidenskab i elevernes hverdag sundhed og levevilkår miljø og bæredygtighed ressourceudnyttelse, produktion og teknologi stoffer, materialer og produkter. Fælles tværfaglige emner Kemi

Studieplanen for NF 2019-20 August - september Uge 41 Uge 42 Oktober - november - december 1. Intro til NF 2. Vand – Hvad er vand, og hvilken rolle spiller det i vores verden? 1. NF projekt Anvendelse af faglig figur- materiale Ferie 3. Energi – Hvordan kan menneskelige aktiviteter påvirke det globale klima, og hvad kan vi gøre for at bremse en global opvarmning? 2. NF projekt Skriftlig synops og fremlæggelse for en NF lærer

Studieplanen for NF 2019-20 Jan - februar Uge 9 Uge 10-11 Uge 12 -17 4. Kost & sundhed Hvilke forhold har betydning for ernæringen og dermed befolkningens sundhed? 3. NF projekt Synopser ud fra udleverede problem- formuleringer 5. Særfagligt forløb 6. Landbrug og fødevarer Hvordan kan vi brødføde en stadig voksende verdensbefolkning? Eksamensprojektet udarbejdes som danner udgangspunkt for den fællesfaglige NF eksamen

Studieplanen for NF 2019-20 August - september Uge 41 Uge 42 Oktober - november - december 1. Intro til NF 2. Vand – Hvad er vand, og hvilken rolle spiller det i vores verden? Ferie 1. NF projekt Anvendelse af faglig figur- materiale 3. Energi – Hvordan kan menneskelige aktiviteter påvirke det globale klima, og hvad kan vi gøre for at bremse en global opvarmning? 2. NF projekt Skriftlig synops og fremlæggelse for en NF lærer Jan - februar Uge 9 Uge 10-11 Uge 12 -17 Uge 18-19 4. Kost & sundhed Hvilke forhold har betydning for ernæringen og dermed befolkningens sundhed? 3. NF projekt Synopser ud fra udleverede problem- formuleringer 5. Særfagligt forløb 6. Landbrug og fødevarer Hvordan kan vi brødføde en stadig voksende verdensbefolkning? Eksamensprojektet udarbejdes som danner udgangspunkt for den fællesfaglige NF eksamen

Fællesfaglig eksamen i NF + særfaglig eksamen

Eksamensresultat og studieaktivitet Karakter Hvordan kan sammenhængen mellem eksamensresultatet og studieaktivitet illustreres i korrelationsdiagrammet? Studieaktivitet