Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSigne Johnsen Redigeret for ca. et år siden
1
SO-Eksamen På kanten af Danmark – Teknologiprojekt B Casper Ovesen og Andreas Olsen
2
Indledning - s.3 Bruges i mange fag (Samfundsfag, Teknologi, Naturvidenskabelige, Matematik) Forskellige former for indledning alt efter hvilket fag Tragtform – Bredt til specifikt
3
Problemtræ – s.5 Specifik for teknologi Hovedproblem Beskrivelse af problemtræ Afgrænsning
4
Tidsplan – s.7 Specifik for teknologi. Tid ud af x-aksen – aktiviteter ud af y-aksen Man skriver P og U. Bruges også til procesevaluering Lignende bruges også i innovation, hvor det kaldes et GANTT-kort
5
Problemformulering – s.7 Bruges også i andre fag som f.eks. IT. Lignende bruges i naturvidenskabelige fag, hvor det kaldes en problemstilling. Vi brugte det under eksamensprojekt i fysik
6
Problemanalyse – s.8 Et teknologibegreb, hvor der svares på spørgsmål fra problemformuleringen. Kvalitativ metode – interview med Klaus Pedersen fra ældresagen, side 8 Kvantitativ metode – Statistiker og lign på baggrund af f.eks. et spørgeskema. Danmarks statistik, side 11 Naturvidenskabelige brug af metoderne samt samfundsfaglige. Kvalitativ metode – reaktion (skifter farve eller temperatur) – Praktisk Kvantitativ metode – Beregning af mol, stofmængde osv. – Teoretisk
7
Produktprincip – s.13 Sammenhæng og brug Persona – meget teknologi orienteret Løsningsforslag/ idéer til produkt. Krav, kravmatrix og begrundelse af givne karakter – meget teknologi orienteret Konkurrenter Pris
8
Produktudformning – s.19 Udformning af produkt Arbejdstegninger Prototype It og innovation – mock-up og modeller
9
Produktionsforberedelse – s.23 Teknologi A begreb vedrørende udførelse af produkt ud i livet Dette kan sammenlignes lidt med innovationsrapport Budgetter, regnskab, hvordan, hvor og med hvilke maskiner produktet skal produceres. Home-Bank
10
Realisering – s.24 Teknologi og IT – viser hvordan produktet/prototypen bliver lavet ved hjælp af billeder fra processen. Det ligger sig op af produktudformning (arbejdstegninger osv.) Der er forskellige værkstedsforløb – IT hvis vi havde en kortskriver
11
Procesevaluering – s.25 Fører tilbage til tidsplanen. Kan bruges i næsten alle fag under større projekter – Naturvidenskabelige, teknologi, IT osv. Fortæller læseren om forløbet.
12
Konklusion – s.26 Referere til indledning. – Læser skal kunne læse indledning og konklusion som det eneste, og stadig få en afklaring. Bruges også i næsten alle fag. Må ikke indeholde noget der ikke allerede står i rapporten/opgaven. Vi valgte at lave delkonklusioner.
13
Miljøvurdering - LCA - Argumenter for at lave en miljøvurdering MEKA-princip (Materialer, energiforbrug, kemikalier og andet) -Holdbarhed 5-10 år -Råvareudvikling ved transport og produktion – Naturgas og råolie -Materialefremstilling – Cracking, raffinering, fordampning, kemisk behandling -Produktion – Vurdering af energi pr. enhed -Brug – Energiforbrug under benyttelse af produkt
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.