Værktøj: Interessentanalyse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Advertisements

På vej mod en innovativ offentlig sektor
Projekt: <indsæt projektnavn>
Undervisningsplanlægning
Illustrationer til undervisningsbrug
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
- Et interaktivt kursus i forandringsledelse
Formål Definere og fastlægge projektets ansvarsmæssige struktur (HVEM?) Roller og ansvar Inddragelse af Interessenter Business Case Fremdrift Organisation.
Ledelse af forandringer
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Kommunikation i projekter
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
It-ledelse for ikke-it-chefer
Risici for SAPA-projektet
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Fra innovation til projektudvikling
Den Regionale LEAN Enhed
Vores projektorganisering
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Interessenthåndtering
Praksis Matrix Evalueringsundersøgelse
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Hvad er mål/resultat (output)?
Akademiuddannelsen i Ledelse Modul 2 Lederskab
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Ny privatmodel - Risikoanalyse 1 Brainstorm Brainstormingen gennemføres ved at spørge: ”Hvad kan gå galt? Hvad kan gå galt.
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 2: HVORDAN KAN KVALITETEN ØGES? Miljøvurderingsdag
Den regionale Lean enhed
DUBU Superbrugerrollen
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Matrix for ideevaluering Ideevaluering ud fra en matrix i form af to akser med forskellige faktorer kan reelt udvides og tilpasses i det uendelige ud fra.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Kapitel 12 – Afsnit 4. Ledelse af projekter Thor, Bruno & Jonas.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
SUF - gevinstrealisering
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Præ-projekt Planlægning Afslutning
Interessentanalyse Gennemfør en interessentanalyse Analysen afdækker
Interessentanalyse Aktører Skal involveres efterhånden
Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Organisering & Opgaver v/Kirsten Kåg Mortensen, projektleder
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Værktøj: Risikoanalyse
Værktøj: Milepælsplanen
Værktøj: Check dine relationer
Værktøj: Det dobbelte bogholderi
Værktøj: Kommunikationsplanen
Værktøj: Projektets organisation
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Værktøj: Interessentanalyse

Værktøj: Interessentanalyse Formål og udbytte At afdække hvem interessenterne er At prioritere de vigtigste interessenter At forstå interessenterne og deres opfattelse af projektet At definere passende tiltag for at håndtere interessenterne på den bedste måde Hvornår bruges den i projektet? Interessentanalysen bør foretages så hurtigt som muligt. Projektejer og projektleder bør udarbejde den første interessentanalyse inden teamet bliver udvalgt. Derefter bør projektleder og team udarbejde en risikoanalyse, så snart teamet er nedsat, for at få et billede over det politiske landskab projektet skal gennemføres i. Interessentanalysen er grundlaget for udarbejdelsen af en attraktiv projektmålsætning, hensigtsmæssig og accepteret fremgangsmåde i projektet, accepteret beslutningsproces, organisering med involvering af de rette personer, målrettet kommunikationsstrategi, identifikation af nøglepersoner og forebyggelse af mulige interessekonflikter Interessentanalysen skal løbende revideres og vedligeholdes gennem projektet. Specielt hvis der opstår overraskelser, som interessenter der reagerer anderledes end forventet, eller der dukker uventede eller ”glemte” interessenter op. Faldgruber og begrænsninger Interessentanalysen er deltagernes opfattelse, ikke interessenternes. Derfor bør analysen udarbejdes af flere personer med forskelligt kendskab til interessenterne. Analysen bør derfor verificeres blandt interessenterne. Analysen er et øjebliksbillede, som kan ændrer sig under projektforløbet. Projektresultater og andre ændringer i omgivelserne kan ændre interessenternes opfattelse. Interessenterne kan blive påvirket af personer, som ikke umiddelbart opfattes som interessenter i forhold til projektet. På områder hvor interessenternes opfattelse og adfærd er afgørende for projektet, bør interessenterne involveres og høres, så projektet kender interessenternes synspunkter.

Fremgangsmåde Hvem deltager Interessentanalysen bør gennemføres på overordnet niveau af projektejer og projektleder. Hvis muligt med input fra styregruppen. På operationelt niveau skal interessentanalysen udarbejdes i projektteamet for at sikre kvalitet og at alle kender det politiske landskab. Sådan gør du Interessentanalysen kan gennemføres med forskellige formål og forskellige vinklinger. Derfor er der her i værktøjet eksempler på forskellige matrix, som kan anvendes i forskellige situationer, men princippet og fremgangsmåden er fælles. 1) Saml de relevante deltagere og gennemfør en brainstorm over emnet: Hvem er interessenterne til dette projekt? Interessenter er personer der kommer i berøring med eller bliver berørt af projektets gennemførelse eller effekten af projektet. Noter interessenterne på Post-it lapper, så der senere kan foretages en sortering (en interessent pr. Post-it lap). 2) Sorter og prioriter interessenterne ved hjælp af matrix 1, 2, 3 eller 4. Den valgte matrix kan optegnes på et flipover papir, hvorefter de forskellige Post-it lapper placeres på den relevante position. Der kan anvendes en kombination af de forskellige sorteringsmatricer. Matrix 1 er en generel analyse, hvor interessenternes placeres ud fra deres viden og indflydelse Matrix 2 anvendes for at vurdere, hvor hårdt de forskellige interessenter rammes af en given forandring. Dette er en vurdering af forandringens effekt for interessenterne Matrix 3 anvendes til at kortlægge interessenternes opfattelse og adfærd. Matrix 3 kan udarbejdes direkte fra projektets brainstorming, men den kan også frembringes på baggrund af matrix 1 og 2 Matrix 4: anvendes i forandringsprojekter og matrixen vurderer forandringens effekt på den enkelte og interessenternes involvering. Matrix 4 kan udarbejdes direkte fra projektets brainstorming, men den kan også frembringes på baggrund af matrix 1 og 2 3) Beskriv de vigtigste interessenter ved hjælp af skabelon 5 eller 6 Skabelon 5: Beskrivelse af den enkelte interessent anvendes i projekter generelt. Kan udarbejdes ud fra matrix 1 eller 3. Skabelon 6: Beskrivelse af nøgleinteressenterne i forandringsprocessen anvendes til beskrivelse af nøgleinteressenterne i organisatoriske forandringsprojekter. Kan udarbejdes ud fra matrix 2 eller 4.

Konsekvens af interessenternes placering i de fire matricer Gidsler skal informeres på stormøder eller i fokusgrupper. Vi kan bruge deres viden og de skal trænes eller undervises. Ressourcepersoner skal involveres i workshops og arbejds-grupper. Eminencer skal høres gennem interview eller referencegruppe. Måske i styregruppe. De eksterne interessenter skal orienteres så projektet har et godt rennomé. Matrixen beskriver hvor hårdt forandringen rammer de forskellige interessenter og hvordan det opfattes af interessenterne. Den ene dimension er hvor sårbare interessenterne føler sig i forhold til forandringen. Den anden faktor er hvor stor konflikten mellem projektets mål og interessenten er. Væk og involver de positive interessenter som ikke aktivt støtter om omkring projektet. Aktive støtter bør anvendes som forandringsagenter eller superbrugere. Aktive modstandere er projektets fjender og deres modstand skal håndteres og reduceres. Passive interessenter med en negativ holdning skal holdes hen, lad dem sove i fred. Matricen beskriver hvor hårdt forandringen rammer de forskellige interessenter og hvor stor indflydelse den enkelte interessent har på projektet. De fire tekster beskriver kort, hvordan de fire interessentgrupper bør håndteres.

Generel interessentanalyse 1) Generelt kan interessentanalyse gennemføres i tre trin. Først gennemføres en brainstorm, derefter placeres interessenter i matrix 1. Til sidst beskrives de vigtigste interessenter i skabelon 5 herunder. 1 2 2 2) Som supplement til interessentanalysen i (1), kan man vælge også at vurdere deres opfattelse og adfærd ved hjælp af matrix 3. Til sidst beskrives de vigtigste interessenter i skabelon 5 herover. Man kan også bruge de fire matricer i andre kombinationer.

Interessentanalyse i projekter med stor andel af organisatorisk forandring 1) Generelt kan interessentanalyse gennemføres i tre trin. Først gennemføres en brainstorm, derefter placeres interessenter i matrix 2 ud fra omfanget af den aktuelle forandring. Til sidst beskrives de vigtigste interessenter i skabelon 6 herunder. 1 2 2 2) Som supplement til interessentanalysen i (1), kan man vælge også at vurdere deres indflydelse på projektet ved hjælp af matrix 4. Til sidst beskrives de vigtigste interessenter i skabelon 6 herover. Man kan også bruge de fire matricer i andre kombinationer.

Matrix 1: Interessenternes viden og indflydelse Har viden og lille indflydelse, skal medvirke Har stor indflydelse, stor viden, skal medvirke Ikke nødvendig for gennemførelse, har ingen indflydelse Har stor indflydelse (magt), men behøver ikke medvirke Input fra brainstorming. Post-it lapper med interessenternes navne placeres ud fra de to akser. 1) Ingen eller stor indflydelse på projektet. 2) Ikke nødvendig for projektets gennemførelse eller interessenter med stor viden som skal medvirke.

Matrix 2: Forandringens effekt for interessenterne Radikal forandring i perifert område Radikal forandring i kerneområde Mindre ændring i perifert område Mindre ændring i kerneområde Input fra brainstorming. Post-it lapper med interessenternes navne placeres ud fra de to akser. 1) Forandringer i det interessenten betragter som et perifert område eller et kerneområde. 2) Mindre ændringer eller radikale forandringer for interessenten.

Matrix 3: Interessenternes opfattelse og adfærd Positiv overfor projektet, men passiv Aktiv støtte for projektet Negativ overfor projektet, men passiv Aktiv modstander Input fra brainstorming. Post-it lapper med interessenternes navne placeres ud fra de to akser. 1) Forholder interessenten sig passivt overfor projektet, eller er vedkommende meget aktiv? 2) Er interessenten negativ overfor projektet og forandringen eller er vedkommende positiv?

Matrix 4: Forandringens effekt og interessenternes involvering Påvirkes væsentligt af forandringen, men har lille indflydelse Påvirkes væsentligt af forandringen og har stor indflydelse Påvirkes lidt af forandringen og har lille indflydelse Påvirkes lidt af forandringen og har stor indflydelse Input fra brainstorming. Post-it lapper med interessenternes navne placeres ud fra de to akser. 1) Påvirkes interessenten væsentligt eller lidt af forandringen? 2) Har interessenter stor eller lille indflydelse på projektet?

Skabelon 5: Beskrivelse af den enkelte interessent Fordele eller udbytte af projektet Ulemper og omkostninger for interessenten Position. Interessentens opfattelse og adfærd Tiltag overfor interessenten 1.   2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. Ud fra matrix 1 udvælges de vigtigste interessenter. På baggrund af matrix 2, beskrives fordele og ulemper for den enkelte interessent. På baggrund af matrix 3, beskrives interessentens position overfor projektet. Endelig beskrives planlagte tiltag til håndtering af interessenten.

Skabelon 6: Beskrivelse af nøgleinteressenterne i forandringsprocessen Hvorfor er det vigtigt ikke at miste interessentens engagement? Hvad skal der til for at beholde interessentens engagement? Hvilken rolle kan interessenten spille i forandringsprocessen? Tiltag overfor interessenten 1.   2. 3. 4. 5. Ud fra matrix 4 udvælges de vigtigste interessenter. På baggrund af matrix 4, beskrives de tre spørgsmål for hver interessent. 1: Hvorfor er det vigtigt ikke at miste interessentens engagement? 2: Hvad skal der til for at beholde interessentens engagement? 3: Hvilken rolle kan interessenten spille i forandringsprocessen? Til sidst beskrives de tiltag, projektet beslutter at iværksætte overfor den pågældende interessent.

Referencer og links Forbindelse til andre værktøjer Målhierarki og impact case: Interessenternes ønsker og forventninger kan have direkte indflydelse på projektets målsætning. Milepælsplan: Analysen vil have indflydelse på hvem der skal involveres hvornår. Hvilke workshops bør gennemføres og med hvem. Risikoanalysen: Interessentanalysen kan give input til risikoanalysen. Interessenter kan være en direkte risiko. Agil ugeplan: Analysen giver input til ugeplanen. Projektorganisering: Analysen viser, hvilke interessenter der bør være i projektgruppe, arbejdsgrupper, referencegrupper og styregruppe. Kommunikationsplanen: Giver input til målgrupper. Interessenternes ønsker og bekymringer der er input til, hvilke budskaber der skal kommunikeres. Links https://altomledelse.dk/interessentanalyse/ https://www.mindtools.com/pages/article/newPPM_07.htm Referencer Bogen Power i projekter og portefølje 3. udgave, Djøf Forlag: Interessentanalysen er beskrevet fra side 113 Bogen Projektlederskab – effekt til tiden 1. udgave, Djøf Forlag: Interessentanalysen er beskrevet fra side 321 Bogen Projektets interessenter. Analyse og samspil, Djøf Forlag. Hele bogen handler om interessenterne Bogen Forandringslederens håndbog, Gyldendal Business: Interessentanalysen er beskrevet fra side 72

Find andre værktøjer og anden nyttig viden i teorier, videoer, bøger eller gennem vores e-læringsmoduler Unleash your potential