Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Retssikkerhedskonference 8. november 2011 i Landstingssalen.
Advertisements

Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Titeldias med kant Indsæt TITEL og EMNE 1. Klik på fanen INDSÆT i topmenuen 2. Klik på Sidehoved og Sidefod 3. Dobbeltklik i feltet med INDSÆT TITEL og.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Er det nemt at indberette bivirkninger - eller kan det gøres nemmere? Anja Thrane, Userminds.
Målinger af indsats til tiden Oplæg fredag den 7. januar 2011.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
IT understøttelse af tidlig opsporing Jacob Fisker, Konsulent i Digitalisering, Magistratsafdelingen for Sundhed & Omsorg, Aarhus Kommune.
SundhedsITnet - Shared Care Udkast til projektforslag Finn Kensing.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
Beskæftigelsesindsatsen Marie Hansen, direktør i Arbejdsmarkedsstyrelsen.
ScaleUp Denmark – Peter Torstensen
Persondata – kortlægning af skolens behandling
I hvilken grad vurderer du, at sundhedsdata er med til at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer (kommuner, regioner)?
Antal besvarelser: 52.
5: Har du en digital postkasse, hvis ja, hvad har du så modtaget?
THY Business Breakfast.
DUBU Superbrugerrollen
Hvordan vi ser på SAPA i Faaborg-Midtfyn?
Vi fletter sammen om hjerterehabilitering
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Et godt samarbejde er en afgørende faktor for at skabe en værdiskabende byggeproces og opnå et vellykket byggeri. Dårligt samarbejde udpeges tit som årsag.
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Ejendomsdataprogrammet
Introduktion til Myndighed Sundhed v. Signe Plats Afdelingsleder
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Uddannelse af samtaleholdere vedr. E-rekruttering
Køreteknik.
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Patientens virtuelle navigationsredskab
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
dekansekretariater i den nye organisering
EASY-P Konference Digitalisering.
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Varmetillæg Folkepension.
Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Medarbejderaktier TDC
Hvor en UNI-C på vej hen? -og hvad betyder det for Elevplan?
KIGO og kommunernes opgaver
Kommunens sapa-strategi
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
Krav til informationsformidling
Sikker adfærd er vigtig - Som sundhedspersonale arbejder vi med personoplysninger og oplysninger der skal behandles fortroligt, og dem skal vi passe godt.
God sagsbehandling Danmarkskort for omgørelsesprocenter på social-, børne- og voksenhandicapområdet Ankestatistik Oplevet sagsbehandling December.
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
sammenhæng og genbrug med rammearkitekturen
Social- og Sundhedsudvalget 1. april 2019
Opsamling Sæt borgerne reelt i centrum - Vær nysgerrige på, hvad der er vigtigt for borgeren - Brug det antropologiske blik Tag kompleksiteten alvorligt.
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Kompetencespillet Dialog om behovet for udvikling af kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv Velkommen til……. Fortæl hvem der er kommet med ideen.
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Danskernes digitale bibliotek
Vejen til plejebolig - en sammenhængende digital brugerrejse
Information om Aula til forældre
Oprydning i SkoleIntra, skolens brugere og lokal opsætning af Aula
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Hvem er jeg Hvad er Persondata Hvad er Persondataforordningen
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Vejbelysning – med og uden LED
Danskernes digitale bibliotek
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Danskernes digitale bibliotek
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data Vejen til plejebolig

Borgerens råderet over egne data Udfordringen: Vi har alt for mange steder, hvor det er den offentlige organisering eller systemer der afgøre, hvordan servicen til borgerne er planlagt. Hvorfor er vi ikke bedre til at anvende borgerens data, så vi gør det nemmere for borgeren. I dag: Mange gode selvbetjeningsløsninger, men de er ikke sammenhængende. Bruger ikke af borgerens data, som allerede findes vi vores systemer. E-Indkomst, EOJ mm. Brugervenlig og koordineret service på tværs af myndigheder og digitale løsninger Borgerens råderet over egne data

Ydelsesservice Borgerservice Udbetaling Danmark Boligselskab SKAT Udfordring: I dag: Mange kontaktpunkter. På tværs af myndigheder (eksempel ‘Hvor skal jeg henvende mig hvornår?, Hvor langt er min sag og hvad venter vi på?) Følelsesmæssigt berørte nybegyndere (ofte flere pårørende) der skal træffe hurtige beslutninger Mange steder udfyldes de samme informationer. Svært at finde oplysningerne frem (eksempel ‘revisor’) Alle data findes allerede i offentlige it-systemer Samme data som skal udfyldes flere steder – oplysninger som vi allerede har og som kan være svære for borgerne selv at finde frem Fremtiden: Ambition: Vi vil have, at borgerne skal opleve en mere brugervenlig og koordineret service, når deres ærinde går på tværs af myndigheder og digitale løsninger og give borgeren råderet over egne data, så de kan anvendes og deles, hvor det hjælper borgeren. Løsning: En selvbetjeningsløsning der understøtter hele processen fra borgerens første overvejelser som flytning i plejebolig til indflytning. Borgeren mødes af en sammenhængende offentlig sektor, hvor borgerens data anvendes og deles, hvor det er relevant - uanset i hvilken myndighed eller journal de er placeret. Borgeren i centrum. Digital fuldmagt og digitalt samtykke fjerner juridiske barrierer. Vi kan og må indhente og anvende borgerens data. Folkeregister Ældreområdet

Idéen: I selvbetjeningsløsningen mødes borgeren af en sammenhængende offentlig sektor, hvor borgerens data anvendes og deles, hvor det er relevant uanset i hvilken myndighed eller journal de er placeret. Anvendelse af data: Automatisk udfyldelse af ansøgningsskemaer, beregninger af økonomi, boligstøtte mm. Én samlet indgang der håndterer alle opgaver og har tydelige procestrin Løsningen baserer sig på: Anvendelse af borgerens egne data - direkte fra datakilden Deling af oplysninger og genbrug af data på tværs af myndigheder Kvalitetssikring af data Standardisering og automatisering af arbejdsgange En sammenhængende selvbetjeningsløsning der understøtter hele processen fra borgerens første overvejelser om flytning i plejebolig til indflytning

Udfordringer Juridiske Tekniske Økonomiske Udfordringerne: Juridiske: Forholdsvis skrap lovgivning ift. anvendelse og deling af data. Indhentning og deling af data mellem systemer. Beskyttelse af personfølsomme oplysninger. Tekniske: Hvis løsningen rent faktisk skal være en sammenhængende brugerrejse er det nødvendigt med snitflader eks. til Boligstøtteberegneren. Mange systemer og leverandører. Åbne snitflader der ikke nødvendigvis er så åbne Økonomiske: Svært at lave business case (mange bække små). Hvem vil være med til at udvikle det? Man skal ville bedre borgerservice. Lave løsning med borgerens perspektiv.

Løsningen: Hvordan lykkedes det? Samarbejde på tværs af myndigheder og privat leverandør. Offentligt/privat samarbejde Juridisk: Oplevede ‘nej’ ift. at indhentning og anvendelse af borgerens data. Optegnelse af dataflow – gav ja. Teknisk: Samarbejde omkring åbne snitflader og automatisk overførsel af borgerens data. Sender data til Boligstøtte-beregneren og få tallet direkte i løsningen Økonomisk: Borgerservice. Ingen myndigheder har den ‘store business case’. Mange bække små.

Digital fuldmagt til hele forløbet Resultatet: Fuldmagt Fuldmagt til kompliceret forløb med mange systemer og myndigheder. Boligstøtte, flytteanmeldelse, cpr mm. Én samlet fuldmagt for hele forløbet.

Digitalt samtykke Samtykke Samtykke til indhentning og anvendelse af oplysninger på tværs af systemer og myndigheder. Betyder at vi kan udfylde oplysningerne for borgerne. Sende udfyldte ansøgninger, lave beregninger på økonomi mm. Digital fuldmagt og digitalt samtykke fjerner juridiske barrierer. Vi kan og må indhente og anvende borgerens data.

Anvendelse af borgerens egne data Alle eksisterende data er hentet og udfyldt for borgeren. Borgeren kan træffe et informeret valg. I dag sker det tit i blinde. Snitflader til Boligstøtte fjerne den tekniske barrierer. Får bare tallet. Vi har udfyldt og afsendt allerede kendte data

Alle ansøgninger samlet i én proces Gennemgang viste at der var tale om de samme oplysninger i alle skemaer Oplysninger som vi allerede kender og som kan være svære for borgeren at finde Ansøgninger udfyldes ud fra eksisterende data. Borgeren oplever ikke at skulle sende flere ansøgninger med samme oplysninger

Bedre borgerservice Værdien: Svært at lave business case, da der er tale om mange bække små. Bedre borgerservice! Borgerne: Tryghed og kontrol i processen En sammenhængende serviceoplevelse. Én indgang. Henvender sig rigtigt 1. gang Mindre stress. Mindre tidsforbrug, da borgerne ikke skal fremfinde og taste mange oplysninger Træffer bedre informerede valg. Økonomisk sikkerhed Borgerne oplever et personaliseret indhold Færre forglemmelser, da borgerne oplyses om deres opgaver via notificeringer Kommunen: Højere selvbetjeningsgrad og straksafklaring. Færre opkald vedr. status på sag. Mindre tid brugt på at påminde borgerne om opgaver. Mindre tid på uberettigede ansøgninger. Mindre tid brugt på proceshjælp Færre fejlopkald og forstyrrelser, fordi der sker en korrekt henvisning af borgere til relevant afdeling/område Færre fejl i data, da de hentes automatisk. Mindre tid på økonomisk oprydning og andre fejlrettelser Bedre rådgivning ift. borgerens konkrete situation Flytte henvendelser om ikke-faglige spørgsmål fra fagområdet til Borgerservice/Kontaktcenteret, som er en billigere kanal Bedre borgerservice