Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Er det nemt at indberette bivirkninger - eller kan det gøres nemmere? Anja Thrane, Userminds.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Er det nemt at indberette bivirkninger - eller kan det gøres nemmere? Anja Thrane, Userminds."— Præsentationens transcript:

1 Er det nemt at indberette bivirkninger - eller kan det gøres nemmere? Anja Thrane, Userminds

2 Agenda Hvordan får man brugerne til at indberette på nettet? Skema til patienter og pårørende Skema til sundhedsprofessionelle Opsummering og gode råd

3 Brugeren skal være motiveret for at indberette Ingen brugere udfylder indberetninger for indberetningens skyld Man indberetter med et bestemt formål Indberetning af data til Skat – alvorlige økonomiske konsekvenser Men selv den motiverede bruger synes ikke, at det er interessant at udfylde skemaer Derfor er det afgørende, at indberetningen er: Let at finde Nem at udfylde

4 Hvordan får man brugerne til at indberette på nettet? Brugerne skal vide, at de kan indberette Det skal være let at finde indberetningen Det skal være let at gennemføre indberetningen

5 Manglende viden er en barriere Påstand: Få private brugere kender muligheden for selv at indberette bivirkninger Flere portaler oplyser om og linker til muligheden. Eksempelvis: Sundhed.dk Borger.dk Netdoktor.dk Brugeren skal dog lede aktivt efter disse informationer

6 Let at søge sig frem til indberetning Hvis brugeren kender til muligheden, er det let at søge sig frem til indberetningen Søgning på ’bivirkninger’ giver en god placering i Google (nr 2) Herfra er der direkte adgang til indberetning

7 Svært at navigere sig frem til indberetning Tydelig adgang til ’Bivirkninger’ i toppen Alternativt kan man gå via ’Forbrugere’ og ’Læger’ I området ’Bivirkninger’ er det uklart, hvilken indgang man skal vælge i venstremenuen Vejledning om og link til at melde en bivirkning forsvinder i introduktionsteksten I stedet for et direkte link henvises der til den uoverskuelige venstremenu

8 Teksttung indgang til indberetning Efter 2-3 klik kommer brugeren til en meget teksttung side Link til indberetning indeholder unødigt meget tekst – og ligner en overskrift Tekst bør være kortere og signalere et link Positivt med motiverende tekst, men den er ikke tilstrækkelig tydelig. Budskaberne overses nemt – og er adskilt fra linket med linjer Undgå redundante link i højre spalte

9 Agenda Hvordan får man brugerne til at indberette på nettet? Skema til patienter og pårørende Skema til sundhedsprofessionelle Opsummering og gode råd

10 Indledende information mangler Det er positivt, at man får et overblik over forløbet af indberetningen Fint at forklare ”Hvad bruger vi dine oplysninger til?” Skaber tillid hos brugeren Men der er ingen information om: Hvor længe personlige oplysninger bliver gemt Hvorvidt man er anonym i databasen Hvilke oplysninger man skal have klar: fx medicinens navn, producent etc. Det kan være en god idé at have medicinen ved hånden Hvor lang tid det cirka tager at udfylde Hvorvidt alle felter er obligatoriske at udfylde

11 Ingen vejledning eller hjælp Ikoner er ikke ledsaget af forklarende tekst og overses nemt ved denne placering Især ’Hjælp’ er et vigtigt ikon Vigtig information er gemt nederst – emailkvittering Ingen vejledning er tilgængelig – denne bør vises ved de punkter, hvor hjælp eller vejledning er nødvendig til mere uerfarne brugere

12 Gør det hurtigere at udfylde indberetningen Kontaktoplysninger kan udfyldes ved hjælp af telefonnummer Sparer tid, så man ikke skal udfylde alle kontaktinformationer Det er ikke angivet, hvorvidt alle felter skal udfyldes Fx er alternativt telefonnummer frivilligt Man kan desuden forklare, hvorfor emailadresse skal anvendes (til kvittering) I øvrigt lang ventetid ved validering af data

13 Brug og genbrug data Skemaet anvender i nogle områder de tidligere indtastede oplysninger – man kan udnytte disse bedre Valget af medicinbruger eller pårørende afgør overskriften på den efterfølgende side – men længere nede anvendes der både ’du/personen’ Valg af medicintyper bør vise tilsvarende antal felter. Desuden bør brugeren tilbydes mulighed for at tilvælge skemaer Brugeren bliver til sidst bedt om at indtaste sin email adresse igen – hvorfor kan denne ikke være automatisk udfyldt? Positivt at skemaet er dynamisk og tilpasser sig brugerens svar Fx at ja/nej giver flere muligheder Dette anvendes dog ikke konsekvent

14 Hjælp brugeren med at udfylde skemaet Drop down bokse hjælper brugeren til at indtaste data i korrekt format Hvorfor er der ikke drop down bokse ved indtastning af vægt/højde Medicin har ofte svære og lange navne – hjælp brugeren med at udfylde disse Hjælp (fx med forslag) til at udfylde medicinnavn og producent Medicinnavn kan også suppleres af et billede af produktet

15 Kvittering mangler kontaktoplysninger Positivt med en kvittering med kontaktinformation samt information om hvad oplysningerne bliver brugt til Disse oplysninger manglede i starten Email indeholder ingen kontaktoplysninger, og disse står heller ikke i det vedhæftede skema

16 Agenda Hvordan får man brugerne til at indberette på nettet? Skema til patienter og pårørende Skema til sundhedsprofessionelle Opsummering og gode råd

17 Processen fremstår uoverskuelig og lang Igen er det positivt med en oversigt over indberetningsprocessen De mange faser i sammenpresset grafik forringer dog overblikket Man kan med fordel gruppere faserne ’Er patienten blevet undersøgt’ vises som et særskilt menupunkt, men består kun af et spørgsmål. Se fx den tidligere version for gruppering

18 Gør det lettere at udfylde skemaet Positivt, at det her er angivet, hvilke felter, der er obligatoriske Men inkonsekvent brug af * forvirrer Dynamisk visning i forhold til svarmuligheder er ikke konsekvent anvendt Nogle kategorier starter med ’Hvis ja …’ Man kan vælge både ’Ja’ og ’Nej’ Man kan vælge ’Ingen’ sammen med andre valg Positivt med mulighed for at til-/fravælge flere medicintyper Denne mulighed mangler i skemaet til private Oplysninger om lægen og patienten burde kunne genereres elektronisk

19 Agenda Hvordan får man brugerne til at indberette på nettet? Skema til patienter og pårørende Skema til sundhedsprofessionelle Opsummering og gode råd

20 Opsummering: Det kan gøres lettere at indberette Gør flere brugere opmærksom på indberetning af bivirkninger med links fra flere sites og portaler Det er let at søge indberetning via Google – men svært at finde indberetning via navigation på Lægemiddelstyrelsens site Det kan gøres lettere og dermed hurtigere at finde indberetning De eksisterende skemaer kan optimeres Introduktion til skemaet skal give flere informationer – og dermed styrke brugerens tillid og motivation til at indberette Gør skemaet så præcist og kortfattet som muligt – jo kortere og enklere, jo større er chancen for, at brugeren gennemfører indberetningen Hjælp brugeren med at udfylde data, fx automatisk udfyldning af kontaktoplysninger samt hjælp til medicinnavn og producent Test indberetning på brugerne og lav en evaluering af datakvaliteten

21 Udnyt digitaliseringen En fremtidig indberetningsløsning bør udnytte, at mange data om medicinbrugeren og medicinen er digitaliserede. Eksempelvis via: Lægens systemer Elektronisk patientjournal (Sundhed.dk) ’Medicinskabet’ (Apoteket.dk) Indberetning af bivirkninger bør være tilgængelig fra disse løsninger Medicinbrugere og sundhedsprofessionelle vil kunne nøjes med at beskrive bivirkningerne, da alle andre data er tilgængelige Desuden vil det være lettere at vurdere bivirkningerne i forhold til sygdomshistorie og interaktion med anden medicin

22 Kontakt Anja Thrane at@userminds.dk Userminds Tordenskjoldsgade 25 DK-1055 København K T: 70 20 46 26 www.userminds.dk


Download ppt "Er det nemt at indberette bivirkninger - eller kan det gøres nemmere? Anja Thrane, Userminds."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google