AT: Havet - livgivende, dødbringende, legendeskabende.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer

Advertisements

Januar 2014 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Vejledning om valg af emne og fag 6Arbejd selv.
Læringens fundamentale processer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Innovation i samfundsfag og AT
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
Arbejdspladsudvikling
- og problemformulering
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
International Linje.
Geografi mellemniveau
Tørke og sult på Afrikas Horn
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Fagdidaktisk kursus i religion
Innovation i AT Dorte Gade og Henrik Rasmussen Egaa Gymnasium 2013.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Efteråret 2014 / MG & RO AT UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 35IntrolektionVejledning om valg af emne og fag 36Frist for valg af emne og.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Konference om Almen Studieforberedelse
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
SRP 2014.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Den Kreative arbejdsform
Den Nordiske fiskeripolitikken Versus den globale debatten Har vi en Nordisk fiskeripolitikk? NEJ - og hva er det som påvirker landenes politiske dynamikk.
Kapittel 9 Klima forandringer. Klimaet forandre sig  Drivhusgas forbruget stiger næsten i alle lande  I udviklningslandene stiger co2 udslippet især.
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
AT eksamen ”Mad og mennesker”
Innovation i AT/SO.
Efteråret 2014 / MG & RO AT UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 35IntrolektionVejledning om valg af emne og fag 36Frist for valg af emne og.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Kritiske succesfaktorer
Almen studieforberedelse
Innovation præsentations eks. Start med at forklare hvilket problem du mener dit innovative forslag ville kunne løse. Mit innovative forslag tager udgangspunkt.
Velkommen til den automatiske løn vurdering Besvar venligst nedenstående spørgsmål Deres lønregulering vil afhænge af deres svar!!! Klik her.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
SKABELON.
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
PARTNERSKAB Struer Museum & Struer Statsgymnasium.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
GRÆNSER AT KEMI Opgave A Du skal undersøge og diskutere en sag, hvor en eller flere grænser eller manglen på grænser er det centrale i sagen. Du.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
AT-eksamen Ressourcerummet Du finder ressourcerummet som et link på forsiden, når du logger på Lectio. Foretrækker du et usb-stick, kan du få det.
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Skriv hver især jeres tanker på post it… Hvad tænker du om Innovation? I har 5 min.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Brugerinddragelse i Kulturhusene af 80 medlemmer har besvaret undersøgelsen Vi ved ikke hvor repræsentative, de er (org.form m.m.) Der findes 3.
AT-eksamen 2017.
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
AT AT AT AT AT Tell me, I’ll forget Show me, I’ll remember
Udkast til justering af KS
Menneskets forhold til naturen Dramatik c
Den naturvidenskabelige metode
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Global opvarmning Noter.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
AT-eksamen 2018.
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
AT og innovation Hvorfor innovation? - eksempler
Analyse af arbejdsproces og faggruppernes bidrag
AT-eksamensopgaven 2019 januar 2019 / MG.
AT-eksamen 2019.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

AT: Havet - livgivende, dødbringende, legendeskabende

Opgaverne igen Opgave A - Du skal undersøge en sag, der rummer et problem, hvor havet har afgørende betydning. Du skal udarbejde og vurdere et innovativt løsningsforslag på problemet. - Du skal anvende viden og metoder fra to fag til besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau. Opgave B - Du skal undersøge og diskutere en sag, hvor havet har afgørende betydning.

Eksempler på emner og fag Menneskeskabt drivhuseffekt  havet stiger  oversvømmelser  københavnerne drukner (fx samfundsfag, fysik, naturgeografi) Forurening af verdenshavene  går bl.a. ud over fiskeri / turisme (fx naturgeografi, biologi) Klimaforandringer  svækkelse af havstrøm kaotisk klima i Norden (fx naturgeografi, fysik, biologi) Bølgeenergi  udnyttelse til energiproduktion  kræver penge til udvikling og investering (fx fysik, naturgeografi, samfundsfag)

Den innovative opgave igen, igen! Opgave A - Du skal undersøge en sag, der rummer et problem, hvor havet har afgørende betydning. Du skal udarbejde og vurdere et innovativt løsningsforslag på problemet. - Du skal anvende viden og metoder fra to fag til besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau.

Opgave i AT med krav om innovativt løsningsforslag Definition: Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden. Krav i den innovative opgave Undersøge en sag (problemanalyse)/udarbejde en problemformulering Udarbejde et innovativt løsningsforslag Forslaget har værdi for andre Forslaget behøver ikke være nyt I absolut forstand, men det skal tilføre den konkrete sammenhæng (konteksten) noget nyt. Vurdere løsningsforslaget Man må selv prioritere fagligheden i forhold til de tre dele. Vægten kan lægges forskelligt. Fx gå mere op i løsningsforslaget end at undersøge sagen / problemet