AT: Havet - livgivende, dødbringende, legendeskabende
Opgaverne igen Opgave A - Du skal undersøge en sag, der rummer et problem, hvor havet har afgørende betydning. Du skal udarbejde og vurdere et innovativt løsningsforslag på problemet. - Du skal anvende viden og metoder fra to fag til besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau. Opgave B - Du skal undersøge og diskutere en sag, hvor havet har afgørende betydning.
Eksempler på emner og fag Menneskeskabt drivhuseffekt havet stiger oversvømmelser københavnerne drukner (fx samfundsfag, fysik, naturgeografi) Forurening af verdenshavene går bl.a. ud over fiskeri / turisme (fx naturgeografi, biologi) Klimaforandringer svækkelse af havstrøm kaotisk klima i Norden (fx naturgeografi, fysik, biologi) Bølgeenergi udnyttelse til energiproduktion kræver penge til udvikling og investering (fx fysik, naturgeografi, samfundsfag)
Den innovative opgave igen, igen! Opgave A - Du skal undersøge en sag, der rummer et problem, hvor havet har afgørende betydning. Du skal udarbejde og vurdere et innovativt løsningsforslag på problemet. - Du skal anvende viden og metoder fra to fag til besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau.
Opgave i AT med krav om innovativt løsningsforslag Definition: Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden. Krav i den innovative opgave Undersøge en sag (problemanalyse)/udarbejde en problemformulering Udarbejde et innovativt løsningsforslag Forslaget har værdi for andre Forslaget behøver ikke være nyt I absolut forstand, men det skal tilføre den konkrete sammenhæng (konteksten) noget nyt. Vurdere løsningsforslaget Man må selv prioritere fagligheden i forhold til de tre dele. Vægten kan lægges forskelligt. Fx gå mere op i løsningsforslaget end at undersøge sagen / problemet