Læhegn og beplantninger i landskabet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Advertisements

Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Repetition fra 3.aften Mælkebøtterne blomstrer og den 1. udvidelse Påsætning af flere magasiner En dronning bliver til.
Generalforsamling Smedegårdsparken Beretning har været året med fokus på renovering af legeplads og boldbane 1 års eftersyn af vores.
Århus Kommune Busprioritering – støttede projekter i Århus Trafik og Veje Rigmor Korsgaard Århus Kommunes ansøgninger om puljestøtte 1. runde – fem ansøgninger.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?
Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene.
Pierre Bourdieus (1930 – 2002) Jan Christiansen Sosu Fyn.
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
Læhegn og beplantninger i landskabet. Hvorfor og formål Funktion Opbygning Vedligeholdelse.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
Læhegn og beplantninger i landskabet. Hvorfor og formål Funktion Opbygning Vedligeholdelse.
Se støjen E-læringsmodul Fysik/kemi It-færdighedsniveau:
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 11.marts.
Kostberegning Naturfag. Ikke en optimal ernæring: Ca. 30 % af patienterne på sygehusene skønnes at være undervægtige. Ingen må tabe sig i vægt mens de.
Anlægteknik Trinvis vejledning for anlæg af en belægning med fald 1.
Læhegn og beplantninger i landskabet.
Nyt om Grundbetaling og Grønne Krav
Præsentation af resultaterne fra
Velkommen til kursus i Conformal Coating.
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Vejledning: selvbetjeningssystem
Tagformer i forskellige lande
Ny indsamling af madaffald i sommerhusområder
Studieretningsprojektet
Stil op klassevist efter fornavn ved bordene med skilte
Forløb i samfundsfag.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Beplantninger i landskabet.
DUBU Superbrugerrollen
Arbejdsopgaver til de frivillige
Frivilligheden i Vordingborg
Det er nemmere end du tror
Studieretningsprojektet
Udvalgte måleinstrumenter
Etablering af Efterafgrøder V. Kasper Holm Kristensen LMO
Tre lags arkitektur hardware i systemer
VVS-møde 2012 Aftræk Efter GR-A skal HMN som myndighed forhåndsgodkende vandret aftræk i kæde-, række- og dobbelthuse. Tidligere brug og placering.
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Vi pløjed, og vi så´de Vi pløjed, og vi så´de Omk: Alle gode gaver
Medlemsweekend FAKS Ved Fysioterapeut Maria Balslev Larsen.
og han lod snefald hegne mod frosten barsk og hård,
Sundhed på 1. Hovedforløb 2013
Vildt/landskab Beplantninger i landskabet.
Fordøjelse af næringsstoffer
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Glud Museum & Hedensted Kommune
Ændringsforslag til markblokke
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Hvad er foderkvalitet? Brainstorm
Bagehjælpemidler.
Råvarekendskab Gær.
Knallertens udstyr.
- Frøhvile, såmedier, såning og dækning
Grundbetaling og grøn støtte
Naturplan for Sydhavnstippen
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Hvad betyder det for vores økonomi? Hvad er det og kan vi påvirke det? HNV-score Hvad betyder det for vores økonomi? Hvad er det og kan vi påvirke.
Naturplan for Sydhavnstippen
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
begreber SEGES Svineproduktion 1 HF Foder 2018
Frugttræer, læhegn og beplantninger i landskabet.
Borgermøde i Hvidovre Tirsdag den 21
I Herrens vingårds-svende 1, S1
Vejbelysning – med og uden LED
Præsentationens transcript:

Læhegn og beplantninger i landskabet. Hvorfor og formål Funktion Opbygning Vedligeholdelse

Hvorfor læhegn og små bevoksninger Hvorfor læhegn og små bevoksninger? Formålet ved læhegn og små bevoksninger? Gøre landskabet mere beboeligt Mindske sandflugt Sikre frugtbarhed, dyrkningsværdi Bedre vandbalance og varmebalance. Øget optagelse af næringsstoffer Beskyttelse af beplantninger og afgrøder Opfange forurenede støvpartikler og dæmpe støj Øget landskabsværdi Øget læ Brænde og biomasse Mindske sne fygning Øget jagtudbytte, biotoper og ”veje” for vildtet

Hvor vil det være naturligt at etablere læhegn og små bevoksninger? På jorde med ringe produktionsevne f.eks. sandjord Lavbundsarealer typiske våde områder Kanter og ved skel Sandbanker Besværlige hjørner På store marker, inddeling i mindre enheder. Omkring bygninger For vildtet, (etablere biotoper og korridorer for vildtet) Osv.

Eksempler på bestand-, ammetræer og buske.

Kendetegn/funktion for bestandtræer og ammetræer. Storm fast og vindstabile Blivende træer i læhegnet Hårdføre med frost, salt og vind Vokser langsomt og bliver gamle Skal helst være hjemmehørende træer. Hurtig voksende Bliver ikke særlig gamle Fjernes i løbet af 10-15 år. Skabe læ for bestand træerne Skygge ukrudt væk Skal helst være hjemmehørende

Eksempel på opbygning af et læhegn.

Afstand mellem læhegn og lævirkning. (højde gange 30 = læ virkning)

Hulprocent og læ område.

Beskæringstekniker i læhegn og bevoksninger Udtyndning af tætte grenpartier Opstamning Beskæring af store træer Foryngelsesbeskæring – nedskæring Foryngelsesbeskæring – udtyndning ofte 1/3 af de ældste grene.

Beskæring af amme træer

7 trin i beskæringen Fjern døde grene Fjern syge grene Fjern skadede grene Fjern krydsende grene Fjern vanris og piskere Tynd ud i tætte grenpartier Formbeskæring HUSK: Vær hellere for forsigtig, end for voldsom  afklippede grene kan ikke sættes på igen  Trælim er IKKE beregnet til formålet!!!!

Vindens indflydelse på dyrkningsforhold.

Hvorfor vedligeholdelse af læhegn Sikre optimal hulprocent og herved opnåelse af bedste læ virkning Holde læhegnet sundt og levedygtigt i mange år. Løbende vedligeholdelse så formålet opretholdes. Skabe lys, føde og dækning til vildt.

Korrekt afskåret gren. 3. snit!

Gruppearbejde praktisk og teoretisk Gruppeopgave omkring læhegnet. Identificere træer og buske ud fra udleverede planteliste, kortet og materialer på Undervisers mappe KHV. Se under mappen Plantekendskab. Beskriv hvad et ammetræ og bestandtræ er. Se bogen ”Levende hegn”. Hvad er amme træets og bestand træets funktion i læhegnet/bevoksningen? Hvilken funktion har buske i læhegnet/bevoksningen? Beskriv og vis (billeder eller tegninger), hvordan læhegnet er opbygget på gruppens område. Hvilken funktion har læhegnet for vildtet, afgrøder og beplantninger op til læhegnet. Kom ind på: Læhegnets læ virkning, indflydelse på temperaturen, indflydelse på fordampning af vand. Tag før og efter billeder af læhegnet og forklar formålet med plejen af læhegnet. Kom bl.a. ind på Hulprocent, amme træer, bestand træer og buske. Planlæg hvordan I vil gennemføre den praktiske pleje. Inden I påbegynder arbejdet, går jeg igennem områderne sammen med de enkelte grupper. Opgaven løses i økologiprojekt grupperne og afleveres, som en samlet opgave fra hver gruppe. Opgaven afleveres mandag den 14. marts senest klokken 15.00 i min bakke på kontoret. Der gives en fælleskarakter. Karakteren indgår i den samlede karakter for kulturetablering.