Forebyggelse - dilemmaer og handlemuligheder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Fra integration til inklusion
Teori-Praksis-holdning
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Tværfagligt samarbejde
Inklusion i Børneinstitution Højme
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
På Tværs af familiearbejde og inklusion i skolen www. fais
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Hånden på hjertet. Skal de danske landdistrikter afvikles eller udvikles og hvorfor? Hvordan ser du landdistrikternes fremtidige rolle i et større samfundsmæssigt.
Dansen omkring handicapbegrebet
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Den inkluderende skole
Lærerprofessionen.
Det Inddragende Netværksmøde
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Personlige erfaringer med exitarbejde – nye input og handlemuligheder Line Lerche Mørck & Camilla Sys.
Konsultative praksisformer i PPR
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Inklusion og inkluderende processer
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Grænsefællesskaber som mulighed for marginaliserede unge
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
AKT på Dybbøl Skolen.
Bandeseminaret som grænsefællesskab Hvordan kan vi sammen skabe praksisudvikling? Line Lerche Mørck, lektor v. DPU, Århus Universitet, 2013.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Inklusion og Specialviden
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
PiSiu – Det Grønlandske Kriminalpræventive Råd NFBO konference, aug Torben Weyhe – Medlem af PiSiu Christina Mølholm - sekretariatsmedarbejder.
Vilkårene for det frivillige arbejde i udsatte boligområder Michael Fehsenfeld og Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
VANDRÅD KAN ØGE SAMARBEJDET I ET OPLAND IRENE ASTA WIBORG FLEMMING GERTZ.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Museumssafari Spørgsmål til en museumsinspektør v/Hanne Teglhus.
Mobning gentænkt V/ Helle Rabøl Hansen. Cand. Jur. og adjunkt. Århus Universitet. Institut for Uddannelse og Pædagogik /eXbus, exploring bullying in schools,
Stærke, lokale samarbejder mod radikalisering og voldelig ekstremisme
Implementering af PALS
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Den kriminelle fødekæde i bander og
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Frivillig - Alle vil elske dig…også kommunen.
Unges udsathed i forandring?
Læringslokomotivets forældresamarbejde
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Vision Børn og unge oplever glæden ved at deltage i fællesskaber   Værdigrundlag Fællesskaber er en styrke – Forskellighed er et potentiale Målsætning.
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Forebyggelse - dilemmaer og handlemuligheder Line Lerche Mørck, professor DPU, Århus Universitet

Velkomst og introduktion til seminaret Hvad mener vi, når vi taler forebyggelse? Hvordan undgår vi, at de forebyggende initiativer ender med at stigmatisere og marginalisere de involverede, fordi de falder ind under den hårde bekæmpelsesdiskurs? Diskussion af dilemmaer ved at kunne navigere i mellem den politiske diskurs om forebyggelse af fx bandeinvolvering og radikalisering og handlemuligheder i forhold til reelt at skabe en inkluderende praksis.

Jubilæum – vi må fejre det 10’ende år! I år er fokus på forebyggelse af udenforskab, vrede og kriminalitet ”Forebyggelse handler ikke kun om at hindre kriminalitet, men om at skabe inkluderende fællesskaber, som giver de unge, forældre, myndigheder og lokalsamfund nye handlemuligheder”

De første seminarer 2008: Radikalisering, polarisering og marginalisering, - Hvordan og hvornår kan man gribe ind? Mød centrale aktører, eksperter og politikere - Seminaret blev arrangeret i et samarbejde mellem Grundtvigs Højskole, Muslimernes Fællesråd og Politiets Efterretningstjeneste. 2009: Tværfagligt seminar om bandekriminalitet: ”Vi haft det tæt inde på livet, da vi haft en elev, som bl.a. via højskolen er kommet ud af bandekriminalitet." Med seminaret håber vi at åbne op for nye måder at tænke løsninger på. "Det bliver et tværfagligt seminar, da vi har omkring 30 forskellige faggrupper tilmeldte” – 110 personer. 2010: Kriminelle skal på højskole - Grundtvig Højskole i Hillerød inviterer 30 tidligere kriminelle til at deltage på kursus (Hillerødposten). 20-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201924-09-2018

Helhedsorienteret, fællesskabsbaseret forebyggelse Helhedsorienteret samarbejde på tværs af sektorer og praksisser: statslige, kommunale, ngo’er, forskning, pårørende og formers Inkluderende og fællesskabende samarbejde i et felt præget af konflikter og polariseringer Overskridende læring og belonging -> fælles faglighed og venskaber på tværs af positioner Hvordan inkluderende? - empowerment + udvidelse af handleevne gennem styrkede “vi’er” - der får en stemme - og producerer ny praksis sammen. 20-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201924-09-2018

At skabe nybrud - sammen Fået mange gode og langvarige samarbejdspartnere – på tværs af positioner - som har været med til at inspirere og producere forskning & metoder, som jeg finder mest nybrydende / er mest stolt af: Mo(ve)ment metodologi Fællesskabende praksis Livsførelseslisten Dialogisk praksis Forskningsmæssigt har vi arbejdet videre med forebyggelses-metoder: Implicit pædagogik & antimetode (Nissen), Grænsefællesskaber (Mørck), Parentesmetoden (Hansen, Nissen). 20-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201924-09-2018

Seminarerne som deltagende kritik og Dialogisk praksis De tidlige seminarer skabte dialog med “de andre”, dem der deltager fra helt andre - ofte modsatrettede positioner, med andre perspektiver Vi skal turde gå i kritisk dialog om problemerne i praksis - også med dem der sidder på magten, og de der har de stik modsatte holdninger og erfaringer - og som umiddelbart ikke er tilbøjelige til at lytte - men ser en som et problem der skal bekæmpes. Kræver vedvarende tålmodighed at blive ved med at invitere “de andre”, også selv om de i perioder ikke ønsker at gå idialog / blive klogere - og reflektere og skabe handlemuligheder sammen. 20-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201924-09-2018

Mange former for dialogisk praksis, der engagerer formers Seminarer & oplæg Bøger Blogs Facebook grupper Æstetiske produktioner Forskningsproduktioner 20-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201924-09-2018

Fællestræk ved dialogiske praksis at formers deltager produktivt, som medskabere som del af intervention / at gøre en forskel / skabe forandring De/vi finder ny mening De/vi ændrer os, bliver til noget nyt - hvor de/vi kan formers baggrund og viden konstruktivt som ressource. 20-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201924-09-2018

At udfordre de politisk diskurser om forebyggelse Dialogisk praksis på seminarer og i den æstetiske produktion bidrager med kritisk stemme og modspil til dominerende forebyggelses-diskurs: Fokus på den tidlige indsats - argumenteres hele tiden for at vi skal ud endnu tidligere - i forhold udsatte familier, udsatte boligområder Fokus på særlige problemer, særlige målgrupper og særlige udsatte boligområder - risikerer at stigmatisere de grupper der skal hjælpes Specialisering og professionalisering i indsatsen – rammer ved siden af komplekse problemer Fokus på den tidlige indsats – konstruerer falsk modsætning til de unge på vej ind i miljøet - og dem på vej ud af bande, rocker og ekstreme miljøer Med den aktuelle politiske diskurs er der kommet en tiltagende fokus på sanktion og bekæmpelse og politi-anmeldelse som intervention, der rykker ‘ned af’ til forebyggelsen/tidlige indsats 20-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201924-09-2018

Dagens tema: Udenforskab, skolesorg, vrede samt skabelsen af medborgerskab 11.00-12.45 Mærket for livet Årets bedste teater forestilling om Vrede og udenforskab. 14.00-14.45 (Helle Rabøl Hansen) “Jeg var en ulykkelig elev” – Når skoleuvillighed, skolevrede og skolesorg fører til nye livsdogmer. 15.00-15.45 (Michael Lyhne & lærer) Styrkelse af inkluderende læringsfællesskaber, forebygge eksklusionsprocesser og overskride udsatte elevers sociale og faglige marginalisering. Tirsdagens tema: Diagnoser, kriminalitet forældresamarbejde, involvering af børn og unge gennem medborgerskab 20-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201920-05-201924-09-2018