Børn med neuropsykiatriske lidelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Advertisements

Bokstav børn.
Børn med neuropsykiatriske lidelser
Bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
F90.0 Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed
Autismespektrumforstyrrelser AGiS, Hårlev Bibliotek,
Autismespektrumforstyrrelser OCD og anden komorbiditet
”Grundlæggende autisme - hvad, hvorfor og hvordan”
Forankring af projekter Hvad sker der, når et projekt slutter? Aktiv Fritid for alle april 2016.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Erik Christiansen, Klinik for Selvmordstruede, Årsmøde 2008 Selvmordsforsøg blandt børn og unge Af cand.scient.oecon. Erik Christiansen Klinik for selvmordstruede.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 3 – Medikamentel behandling af skizofreni Undervisere:
Ved overlæge Jes Gerlach
Motivation Forældregruppe 2014 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen.
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten, Alkoholkoordinator Alkoholbehandlingen, Kolding Kommunes Misbrugscenter, Elvej 2a, 6000 Kolding
AD/HD hos misbrugere AD/HD i kombination med adfærdsforstyrrelser er en væsentlig risikofaktor for udvikling af misbrug. AD/HD har en negativ indflydelse.
Psykoedukation skizofreni Session 2. – Sårbarhed, stress og psykisk sygdom Undervisere:
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Hvad er skizofreni Del 2. Undervisere:
Kan variation mindske ulighed i sundhed? Torben Mogensen Vicedirektør Amager og Hvidovre Hospital Kvalitetskonference 28. maj 2013.
Voksne og ADHD Hedensted Hvem er jeg?  Specialsygeplejerske Rikke Gylling Jensen  Arbejdet med voksne med ADHD de sidste 4 år  Kæreste.
Identificering af skjulte følger efter en hjerneskade Frank Humle Center for Hjerneskade.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Introduktion til Tourette Syndrom Kristine Swierkosz Kristjansen Kontor på 4. sal. Bygning 2A. 1.Hvad er Tourette?  Ifølge.
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
”Det lange seje træk” Redskaber i ”håndholdt” virksomhedsrettet indsats. Matchgruppe 4 og 5.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Patientundervisning 2. Session Bipolar lidelse Symptomer ved manisk episode.
Hjælp til en god debat om forældresamarbejdet John Andersen UdviklingsForum.
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE LIAM VERBAL OG ORALMOTORISK DYSPRAKSI.
SPS = specialpædagogisk støtte (Kilde.
Børne- og ungdomspsykiatrisk forskning
ADHD..
At styrke barnets selvstændighed
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
En nordjysk investering – Vejle
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 1 - Introduktion og præsentation samt undervisning om skizofreni Undervisere:
Forberedelse til eksamen
Lektion 5 Afslutningsmødet
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
ADHD Andreas Glahn Wernlund Speciallæge i psykiatri
TEMAAFTEN PSYKINFO DEN 09.november 2017
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Inklusion i Folkeskolen
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Kognitive udfordringer - og de nødvendige forudsætninger
Er græsset også grønt om natten.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Jonna Jepsen Specialkonsulent, underviser og forfatter
Børne- og Familieafdelingen
Adhd & autisme Vanskeligheder og muligheder
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem Underviser: XXX Dato Sted
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
Manglende viden på området
Præsentationens transcript:

Børn med neuropsykiatriske lidelser Søren Krue, speciallæge i pædiatri Odense 19/9 2013

Definition: I det daglige arbejde: Hvad er en diagnose? Definition: ”bestemmelse af en sygdoms art ud fra patientens symptomer og eventuelle undersøgelser” Sproglig definition: dia = to, gnose = skelne – altså skelne mellem to (forskellige sygdomsenheder) I det daglige arbejde: Et redskab, som gør det muligt for læger at handle rationelt i forhold til den enkelte patients symptomer

Hvorfor er diagnoser vigtige for læger? ”Organiserer” vores viden Letter kommunikation om de enkelte patienter Gør det muligt at vurdere effekten af iværksat behandling Evidens-grundlag

Hvad er en diagnose så i virkeligheden? Hyppigst en samlende beskrivelse for et sygdomsbillede, hvor et vist antal kriterier er opfyldt Sjældent en entydig ”facitliste” på et symptomkompleks

Hvad er en diagnose ikke? En facitliste En udtømmende beskrivelse af et menneskes funktion og muligheder En endelig beskrivelse af et barns ”hjerneopbygning”

Den børne- og ungdomspsykiatriske diagnose Oftest en såkaldt kriteriediagnose Forsøger at komme hele vejen rundt om patienten ved hjælp af multiaksial diagnostik, hvor følgende beskrives: Psykiatrisk diagnose (f.eks. ADHD, depression, skizofreni, personlighedsforstyrrelse mv.) Begavelsesniveau Evt. udviklingsforstyrrelse (specifik) Fysisk sygdom Sociale belastninger Dagligt funktionsniveau

Neuropsykiatriske diagnoser/lidelser Befinder sig i gråzonen mellem pædiatrien og børnepsykiatrien Varetages i dag hyppigst af børnepsykiatrien Er primært neurologisk betingede Har typisk et stærkt arveligt element

Attention Deficit Hyperkinetik Disorder A D H D Attention Deficit Hyperkinetik Disorder

A D H D Hyppighed: 2-4(6) % af befolkningen Dreng/Pige : 3/1 To undertyper: ADHD – den aktive type ADD – den stille type

Diagnostiske kriterier: (ICD10) A. Opmærksomhedsforst. > 6 mdr. med >5 ud af 9 symptomer herpå B. Hyperaktivitet > 6 mdr. med over 2 ud af 5 symptomer herpå C. Impulsivitet > 6 mdr. med mindst 1 ud af 4 symptomer herpå D. Begyndelsesalder < 7 år E. Optræder i flere forskellige settings F. Forårsager betydelige vanskeligheder (socialt, skole, arbejde) G. Skyldes ikke affektiv lidelse, angsttilstand og opfylder ikke kriterierne for gennemgribende udviklingsforstyrrelse

ADHD: Karakteriseret af nedsat evne til at koncentrere sig og fastholde opmærksomhed ledsaget af kropslig uro. Uroen aftager ofte med stigende alder. Hyppigt voldsomme reaktioner tilsyneladende uden grund. Vanskeligheder med at fastholde venskaber, forhold, arbejdsrelationer, uddannelse mv. Øget risiko for kriminalitet og misbrug. Stærkt arveligt element. Diagnosen stilles på baggrund af opfyldelse af kriterier og baseres på beskrivelse af adfærd i forskellige miljøer (hjemmet, skolen, fritidsaktiviteter) suppleret med psykologisk testning.

ADHD-udredningen Grundig diagnostisk samtale Vurdering af begavelsesniveau ADHD-RS skemaer fra flere miljøer Observation i børnehave/skole Psykologisk og pædagogisk undersøgelse i klinikken Struktureret pædagogisk observation/legeobservation Psykologiske tests: TOVA/Teach Lægeundersøgelse Samlet konklusion

A D H D Behandling af ADHD Forståelse Pædagogiske rammer Støtte Evt. medicinsk behandling Medicinsk behandling af ADHD rettes mod kernesymptomer Methylphenidat (Ritalin, Medikinet, Motiron, Concerta, Equasym) Atomoxetin (strattera) Dexamfetamin (Dexamfetamin, Elvanse)

A D H D Medicin – virkning og bivirkninger Virkning: Bedret koncentrationsevne, mindre impulsivitet, mere ro Bivirkninger: Hyppige, men ikke alvorlige Appetitnedsættelse (methylphenidat, dexamfetamin) Hovedpine, mavepine (alle præparater) Søvnvanskeligheder (methylphenidat, dexamfetamin) Påvirkning af blodtryk, puls ( ) (alle præparater) Udløsning af tics/øget ængstelighed (methylphenidat, dexamfetamin)

A D H D Børnenes udfordring i ”en tandlægestol” Uro – vanskeligt ved at sidde stille Manglende evne til at holde fokus på ”opgaven” Vanskeligt ved at bevare overblik Ængstelighed Kræver grundig forberedelse Impulsivitet – kommer til at gøre noget uhensigtsmæssigt pga pludselig indskydelse Stikker evt. af Kommer i affekt – svære at trøste

Autismespektrumforstyrrelser = gennemgribende udviklingsforstyrrelser

Diagnostiske kriterier for autisme afvigelser i socialt samspil afvigelser i kommunikation tegn på gentagelsesprægede mønstre i interesser og adfærd Infantil autisme: symptomer tydelige før 3 års alderen, tydelige sproglige/kommunikative vanskeligheder Aspergers syndrom: først startet efter 3 års alderen, normal begavelse og ikke sproglige vanskeligheder Andre former: opfylder ikke kriterier for infantil autisme/Aspergers syndrom

Gennemgribende udviklingsforstyrrelse: Karakteriseret ved nedsat evne til social kontakt, nedsat evne til aflæsning af socialt samspil samt nedsat evne til social interaktion. Ofte særinteresser og stereotype bevægemønstre/stereotyp adfærd. Kraftig reaktion på uforudsete hændelser. Arveligt element. Diagnosen stilles på baggrund af beskrivelser af adfærd, psykiatrisk observation samt evt. særligt psykologisk interview (SCQ, ADI, ADOS)

Autisme Autisme-udredning Diagnostisk interview (ADI) Vurdering af begavelsesniveau Observation i børnehave/skole og klinik Struktureret undersøgelse optaget på video (ADOS) Lægeundersøgelse Samlet konklusion

Autisme Behandling Forståelse Psykoedukation til barn, forældre og pædagogisk personale Specialpædagogiske tiltag (særlige rammer og tilgang i normalskoleregi) Specialklasse med specialpædagogik specialskole Medicin: Ingen specifik behandling

Autisme Børnenes udfordringer i en ”tandlægestol” Enorm afhængighed at rutiner og forudsigelighed Skal typisk forberedes meget, meget grundigt Ofte må man vente på at de er klar Afhængige af kendte voksne Vanskeligt ved at forstå sociale signaler Øget ængstelighed Kan ofte gå i panik Kommunikationsvanskeligheder (både sprogligt og ikke sprogligt) Kan være meget vanskelige at trøste

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=vPskENZsYN4 http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=3yTvaqw9M8g http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=iDuAugAykcc http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=PxH-Vubdzus

Tourette Syndrom Tic: (u)frivillig bevægelse/lyd Simpel tic: bevægelse bestående af sammentrækning i en enkelt muskelgruppe Komplekse tics: bevægelser/lyde hvor flere uafhængige muskelgrupper er involverede Andre tics: outbursts of foul language, koprolali, mentale tics

Tourettes Syndrom Tourettes Syndrom Tics er et meget hyppigt fænomen og oftest forbigående, mens Tourettes Syndrom er defineret af: Multiple motoriske og vokale tics Har været til stede i mere end 12 måneder Hyppigt er tics kombineret med en særlig personlighedstype, hvor patienten er meget følsom/sensitiv og præget af stor emotionel labilitet, kan være ”overempatisk” og kan være meget temperamentsfuld

http://www.youtube.com/watch?v=JOfeW9qsNV8 http://www.youtube.com/watch?v=BwN-UKDZyts http://www.youtube.com/watch?v=H5oHz_melCY

Tourettes Syndrom Behandling Psykoedukation, psykoedukation og psykoedukation Medicinsk behandling Antipsykotisk medicin (Risperidon, Abilify) Clonidin Adfærdsmodulerende teknikker Exposure and Response Prevention (ERP) = Ticsundertrykkelse Habit Reversal Training (HRT) = modtics Behandling af sekundærsymptomer Afslapningsøvelser Massage

KOMORBIDITET Alting er dog i virkeligheden ”meget værre” På grund af komorbiditet:

SÅ, husk at Ikke to børn er ens Ikke to børn med samme diagnose er ens Arbejdet med det enkelte barn/den enkelte familie skal tage udgangspunkt i barnets funktionsniveau og barnets personlige ressourcer og ikke i en evt. diagnose. Diagnosen/diagnoserne kan støtte/vejlede i forhold til planlægning af indsats/samarbejde, men kan ikke være eneste ”retningsgiver”

TAK FOR JERES OPMÆRKSOMHED