Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kandidaten i klinisk praksis
Advertisements

Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Evidens og accelererede operationsforløb
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Undervisningsplanlægning
- Et interaktivt kursus i forandringsledelse
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Merlivs seminar 27. August 2008
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Ledelse af forandringer
Analyse- og udviklingsmodel
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
TEMAGRUPPEN VEDRØRENDE IMPLEMENTERING
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
At udforske sin egen praksis
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Potentialevurdering.
Metoder til kvalitetsudvikling
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Direktoratet for Kriminalforsorgen
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Den lærende organisation
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Undervisningsministeriet
til implementering af retningslinjer i almen praksis
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Inklusion og inkluderende processer
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Evidensbaseret medicin ”Europæere har brug for nemme forklaringer. De vil til enhver tid foretrække en entydig løgn for en modsigelsesfyldt sandhed.” ”Frøken.
Som mennesker og ledere udvikler vi os kun ved at sætte os selv og vores selvforståelse på spil – vi må lukke tvivlen ind, for at lære noget nyt. Vi vil.
SuperNovaONLINE. Projekt beskrivelse Programmet kører på central server Flere fra foreningen kan få adgang til samme regnskab – idrætsmodul Backup foregår.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Lars Haugaard, Salg i praksis Lars Haugaard, PremiTech.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
SUF - gevinstrealisering
Udbud af bygning 44. Sådan blev opgaven stillet
Fremdriftsrapport (Navn på deltager) [Navn på forbedringsarbejde]
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Metoder til kvalitetsudvikling
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Den generiske kompetenceprofil
Innovation i Naturfaglige fag
BAM Træningsplaner.
Realisering Gevinst Effekt Projektleverance
torsdag den 11. april 2019 Basen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål Målinger Handlinger Hvornår ved vi, at en forandring er en forbedring? Hvilke forandringer kan iværksættes for at skabe forbedringer? Test og læring Forbedringsmodellen Metode til at arbejde med forbedringer I klinisk praksis med. Den er nem at forstå – og lang hen ad vejen er det det vi allerede gør – men ved at være bevidste om hvad vi gør, så lærer vi også mere. Og I praksis kan FM være rigtig rigtig svær 2 dele – 1. Del overordnet der sætter rammen, Hvad er målene – specifikke, målbare mål som er tidsbestemte. Hvis jeg gerne vil tabe mig, hvormeget hvornår Vi skal måle – og en gang om året er ikke nok. Hvis jeg vil tabe mig 5 kg inden sommerferien. Så kan jeg ikke vente med at veje mig til sommerferien… Ikke alle forandringer er forbedringer Handlinger, der medvirker til forbedring. Det er altså ikke nok at måle og måle – . Jeg taber mig ikke ved at stille mig op på vægten. Og med mindre jeg ændrer et eller andet, så kan jeg lige så godt lade være med at måle 2. del. PDSA - de små test vi gennemfører, for at skabe forbedringer… 16-04-2019 1

Sekventiel afprøvning Ved hver afprøvning ændrer vi måske tjeklisten, tidspunktet mv. og så tester vi igen - For hver afg´prøvning bliver vi klogere på vores arbejdsgange og de variationer der er 16-04-2019 2

Implementeringsstrategi? Nuværende situation Modstand Neutral Parat Lav grad af tiltro til at en forandring vil føre til forbedring Stor omkostning ved fejl Mini små-skala-test Lille omkostning ved fejl Små-skala-test Høj grad af tiltro til at en forandring vil føre til forbedring Stor-skala-test Implementering 16-04-2019

At få tingene til at ske… Brændende platform - fælles forståelse af problemet + eventuel konsekvens Visionen - hvor skal vi hen, hvad vil vi opnå? Fokuseret - og oversæt til daglig praksis Vejen dertil - de første skridt! What’s in it for me? - hvad betyder det foreslåede for mig og min praksis, kan jeg opnå en fordel? 16-04-2019

Faktorer, som har betydning for implementering: problemet, som videnen retter sig imod (kontroversielt, ansete effekt) overensstemmelse med eksisterende tænkning (traditioner og værdier) kompleksiteten (lovgivning, økonomi, organisation, rutiner) omfanget af krav til nye færdigheder omfanget af organisatoriske forandringer Grol R, Grimshaw J. From best evidence to best practice: effective implementation of change in patients care. Lancet 2003;362:1125-30. 16-04-2019