Velkommen til Risskov Skole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lærerprofessionen.
Advertisements

Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Kladde til informationsdias
Lærerprofessionen - en definition.
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Lærerprofessionen.
Informationsmøde på Byvangskolen
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Konfliktforebyggelse
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
De seks bedste billeder fra gruppen
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Budskab Synlig læring skaber nye rammer og forudsætninger for: Tydelige forventninger (motivationsorienteringer) Feedback/feedforward Læringsprogression.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Trongårdsskolens kor v. Mette Hauberg & Lajla Hornshøj Velkommen og præsentation v. Stine Arnfred Ét stort skoledistrikt - spørgsmål Forskudt klassedannelse.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
At styrke barnets selvstændighed
Med læreplanstemaer som fokusområder Pædagogisk idræt Alsidig personlighedsudvikling At arbejde med barnets alsidige personligheds-udvikling er basis,
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Natur og naturfænomener
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Et pilotprojekt på naturskolen
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Tænketankens vision i en skolekontekst
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Damhusengens Skole v. Kaj
Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
Reformerne og samarbejdet mellem grundskoler og ungdomsuddannelser
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
VELKOMMEN Informationsmøde Skole & Fritid
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Velkommen til Engen &Poplen 
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Informationsmøde Førskolen
Tendenser i forældresamarbejdet
Skoleudvikling i Praksis 1
Pointer fra resultater på dagtilbudsområdet
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Samtale om folkeskolen i
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Er græsset også grønt om natten.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Velkommen til Distriktsskole Ølstykke
Formålet med kommunikationsstrategien
Dialogforum omkring læringsplatforme og digitale læremidler
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
professionsideal for lærere
Præsentationens transcript:

Velkommen til Risskov Skole Velkomstmøde for forældre til skolestartere 2019

Kort om Risskov Skole 850 elever. Godt 100 ansatte: Lærere, pædagoger, teknisk-service og adm.medarbejdere, kantine og ledere. Nærmeste leder til hver afdeling. Dagtilbudsleder kontor på skolen. Fælles administration og teknisk service. Skolen er over 90 år gammel. Udvidelser i gang – nybyggeri og renoveringer. Afdelingsopdelt. Indskolingens nye bygning for 0.-2. klasserne. SFO i samme lokaler. Ca. 260 elever. Indvies primo februar 2019. Lærere, børnehaveklasseledere og pædagoger arbejder tæt sammen. Ligeledes ledelsen. Vision: Lærelystne og kreative børn med indsigt og udsyn. En stærk skole i lokalsamfundet. Forældrenes naturlige skolevalg.

Folkeskolens formål Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

Uddybning samarbejde med forældrene kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse lyst til at lære mere oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter

Formål for dagtilbud »§ 7. Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv. Stk. 5. Dagtilbud skal i samarbejde med forældrene sikre børn en god overgang fra hjem til dagtilbud. Dagtilbud skal endvidere i samarbejde med forældre og skole sikre børn en god sammenhængende overgang mellem dagtilbud og fra dagtilbud til fritidstilbud og skole ved at udvikle og understøtte deres grundlæggende kompetencer og lysten til at lære.

De 6 læreplanstemaer Alsidig personlig udvikling Social udvikling Kommunikation og sprog Krop, sanser og bevægelse Natur, udeliv og science Kultur, æstetik og fællesskab

Storbørnsgruppen Ture, hvor børnene bliver udfordret på deres udholdenhed og motorik Børnene bliver introduceret til regellege Samlinger, hvor de arbejder med turtagning, lytte, vente og være i centrum Konflikthåndtering, tåle at tabe og være en god ven Introduktion til tal, former, farver og bogstaver

Overgangen – sammenhængen Ledelsen i distriktet har et tæt samarbejde med det formål at skabe en tryg sammenhæng mellem dagtilbud og skole. Vi har procedurer for overlevering – i samarbejde med forældrene sender dagtilbuddet overgangspapirer til skolen og i særlige situationer har vi et overleveringsmøde.

Konkrete initiativer Pædagogisk leder på besøg i børnehaverne mellem 1. april og 1. maj 1.maj KVAS vital skemaet afleveres til skolen på hvert enkelt barn 7. maj Områdedag –SFO og institutionerne om formiddagen. Klassedannelser midt i maj – klasselister sendes ud til forældre og daginstitutioner 13. juni – Åbent hus for børn og forældre i 0.klasserne kl. 9-11 Forældremøde om aftenen kl. 19-21 Fra 1.juni og indtil sommerferien besøger 0.klasses lærerne og pædagogerne kommende skolebørn i deres børnehaver. 20. juni kl.15.30-17.30 Åbent hus i SFO for forældre og børn. 20.maj og frem til sommerferien - overleveringssamtaler ift. enkelte børn hvor forældre, daginst. og skole deltager. Oktober 19. Evalueringsmøde mellem daginst. og skole. Løbende evaluering af klassesammensætningen

Klassedannelse Foreløbige tal: 85 elever til skolestart på baggrund af distriktets elever pt. Hvis det holder  4 klasser. Klassedannelsen er skolelederens ansvarsområde Foregår i praksis i samarbejde mellem dagtilbud og skole Klasser er læringsgrupper. Klasserne kan justeres i løbet af 0.klasse. Årgangssamarbejde – styrker også det sociale og giver mange relationer.

Og så til SFO´en SFO starter 1.aug. Samme pædagog som er i undervisningen – daglige kontakt med klassepæd. Stort set alle børn 0-3.årg. går i SFO Kører program for at introducere børnene til skolen og SFO fra 1. aug. 0.årg. tæt på de voksne – guides hele tiden – slipper mere og mere. Læringssyn – børn lærer hele tiden – både i den frie leg og i kan- og skal-aktiviteter. Mål og indhold - temaer Kan- og skal-aktiviteter Priktest og sociogrammer