Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Inddrag nu Kick-off møde
Alle børn skal være del af fællesskabet
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Lederudvikling.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
New Insight - Noter til præsentation
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Forældremøde X årgang.
PR Kampagne for folkeskolen
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Trivsels- og SSP-indsatsen Aalborg Kommune
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Samarbejdet mellem kommuner og krisecentre
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Den inkluderende skole
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
1 Møde i Sundhedspolitisk Dialogforum 23. oktober 2014 Genoptræning og rehabilitering – indsatsområde 3.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
1 Mission BUC varetager hospitalsbaseret tværfaglig udredning og behandling af børn og unge fra 0-18 (21) år med psykisk sygdom og udviklingsforstyrrelse.
ORGANISERING OG LEDELSE AF MISBRUGSBEHANDLING TIL UNGE UNDER 18 ÅR Socialstyrelsens Konference om Unge og Rusmidler 27. april 2015 Oplæg v. Åse Kjøller,
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Det Tværgående Gravidsamarbejde ved Inge Olga Ibsen, Overlæge og leder af Familieambulatorierne, Region Syddanmark og Region Hovedstaden Carina Blomholt,
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
Programmet er afprøvet i tre repræsentative skoledistrikter siden januar 2013 Implementeres i resten af kommunen per 1. januar 2016 Partnerskabskommune.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Ungdomsskolen 2021 MISSION
KLF - konference om chancelighed
PPR og Familieindsatser
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Strategiske pejlemærker
Målopfølgning – Børne- og Skoleudvalget
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser Projekt “Godt du kom - et Fælles Ansvar” - Et 3-årigt tværgående projekt i Børne- og Undervisningsforvaltningen, der har til formål at styrke implementeringen af Fælles Ansvars strategien. (Slutter februar 2021) Projektet er finansieret gennem Socialstyrelsen og skal udvikle den tidlige og forebyggende indsats i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) i samarbejde med Socialstyrelsen og 10 andre kommuner. (Projektet er forankret i PPR)

med social, faglig og personlig udvikling” FÆLLES ANSVAR “Fælles ansvar handler om, at vi samarbejder professionelt for at understøtte en tidlig forebyggende indsats af høj kvalitet for alle børn og unge i Hjørring Kommune. Tanken er, at det enkelte barns trivsel, udvikling og læring ses som et fælles ansvar for alle voksne, der arbejder med børn og unge i kommunen.” (citat fra Fælles Ansvar 2.0) “Alle børn og unge oplever sig som en betydningsfuld og ligeværdig del af et fællesskab med social, faglig og personlig udvikling”

Implementering af opsporingsmodellen Børnelinealen Børnelinealen er Børne- og Undervisningsområdets fælles opsporingsredskab til børn og unge i mistrivsel, fælles sprog til vurdering af bekymringsgrad samt handleanvisning. Børnelinealen kan findes her: https://hjoerring.dk/borger/boern-unge-og-familie/bekymret-for-et-barn-eller-en-ung/boernelinealen/ Implementeringen af Børnelinealen er i gang, og understøttes i projektet ved at indgå som en central del af team “Godt du kom” indsatser. Endvidere afprøves Børnelinealen til at have et systematisk blik på alle børns trivsel. Implementeringen af Børnelinealen skal styrke den tidlige opsporing, den tidlige indsats (i alder og problemudvikling), den fælles vurdering af bekymringsgrad og afklaring af, hvem gør hvad i det tvrfaglige samarbejde. Udvikling af specifike opsporings-/screeningsværktøjer til mistrivselskategorier i projektet Børnelinealen anvendes til vurdering af et barns trivsel og evt. bekymringsgrad, men den kan ikke præcisere, HVAD mistrivslen kan handle om eks. en begyndende angst eller mobbeproblematik. Der udvikles og afprøves opsporings/screeningsværktøjer, der kan anvendes af medarbejdere i skolen, PPR og sundhedsplejersker til at opsporing og præcisering af en begyndende mistrivsel. Der er fokus på opsporing af mobning, angst og skolefravær. Tydeliggørelse af hvordan PPR bidrager til tidlig opsporing i barnets liv og problemudvikling Der udvikles og implementeres en model for PPR’s rolle I forhold til. at understøtte og indgå i tidlig opsporing i barnets alder og problemudvikling.

Udvikling og afprøvning af helhedsorienterede individuelle indsatser Der er ikke intervenerende tilbud i PPR, der retter sig mod børn/unge der i begyndende mistrivsel (det lysegrønne/lysegule/gule område på børnelinealen). På nuværende tidspunkt arbejder skolerne selv intervenerende med begyndende mistrivselsproblematikker støttet af vejledning fra PPR Der udvikles og afprøves en helhedsorienteret intervenerende indsats, der retter sig både mod barn, familie og skole. Der er primært tale om en forebyggende og tidlig indsats, der kan iværksættes, når de første tegn på mistrivsel viser sig. Indsatserne varetages af en tværfaglig Task force - team “Godt du kom” og iværksættes i et tæt og forpligtende samarbejde med barn, familie, skole, PPR og andre relevante samarbejdspartnere. Som et led i indsatserne styrkes det systemiske analysearbejde, der gør det muligt at opnå en større og nuanceret forståelse af den mistrivselsproblematik, barnet er i. Udvikling og afprøvning af af klassetrivselsindsatser En tværfaglig Task force Team “Godt du kom” iværksætter i samarbejde med de professionelle i skolen klassetrivsels indsatser til klasser og årgange, der viser begyndende tegn på faldende trivsel. Derudover kan der iværksættes specifikke indsatser til grupper af børn, hvor der er identificeret tegn på mistrivsel af specifik karakter (fx ængstelighed). Formålet er at styrke det inkluderende læringsmiljø og inklusion for alle børnene i skolen. . Udvikling af konkrete metoder til håndtering af bekymrende skolefravær Skolerne oplever en stigning i bekymrende skolefravær, og det er svært at finde virksomme metoder, der kan fastholde barnet i et inkluderende fællesskab. Kommunens handleguide er opdateret med fokus på tidlig opsporing og indsats i et forpligtende tværfaligt samarbejde. Implementeringen af handleguiden understøttes i gennem projektet. I projektet udvikles og afprøves en helhedsorienteret intervenerende indsats rettet mod bekymrende skolefravær.

Kompetenceudvikling af Task force og PPR ift. projektets fokus Idet projektet gennemføres af Task force ‘udenom’ PPR almindelige virke, vil der der være behov for en løbende kompetenceudvikling af de resterende medarbejdere. Formålet er forankring af indsatser fra projektet efter projektperiodens ophør, og gøre det muligt at arbejde mere direkte intervenerende i praksis. Kompetenceudvikling af ressourcepersoner i skolen samt sundhedsplejersker Der er uddannet inklusionsvejledere, der er fordelt på alle skolecentre. Disse varetager varierende opgaver i relation til børn/unge der er i mistrivsel samt dennes forældre/netværk. Derudover ydes vejledning til den resterende medarbejdergruppe. Ressourcepersonernes komptencer til identificering af de tidligste tegn på mistrivsel hos de børn og unge, der er i målgruppen styrkes undervejs i projektperioden.

Effektiv koordinering og systematisk opfølgning i konkrete tværfaglige opgaver Der er fortsat stort potentiale i at forbedre koordineringen af konkrete opgaver i de tværfaglige fora herunder tydelig rollefordeling, kompetenceafgrænsning og ansvar. Der er en oplevelse på tværs i organisationen, at kvaliteten af det tværfaglige samarbejde hænger tæt sammen med kendskab til hinandens faglige områder. Ledelse der sætter tydelig retning og sætter sig i spidsen for systematisk opfølgning i det tværfaglige samarbejde, viser sig afgørende for succes og positiv effekt i indsatser for børn/unge i mistrivsel. I projektet udvikles og styrkes samarbejdsmetoder og værktøjer, der understøtter koordinering, fremdrift og en tydelig rollefordeling i det tværfaglige samarbejde omkring konkrete sager/indsatser. Endvidere fokuseres på styrket samarbejde mellem sundhedsplejen og PPR med afsæt i kerneopgaven. “Fælles ansvar” i praksis - Sammenhængskraft i organisationen horisontalt og vertikalt Fælles ansvar handler om, at vi samarbejder professionelt for at understøtte en tidlig forebyggende indsats af høj kvalitet for alle børn og unge i Hjørring Kommune. Projektet vil angiveligt kaste lys på konkrete udfordringer i “Fælles Ansvar”, som der vil være behov for at adressere og håndtere både på strategisk og operationelt plan. Formålet er at styrke det konkrete fælles ansvar omkring kerneopgaven både i håndtering af tværgående udfordringer og fejring af fælles succeser på vegne af børn og unges trivsel, læring og udvikling. Med afsæt i projektspecifikke udviklingspotentialer er der fokus på at skabe sammenhængskraft i hele organisationen, horisontalt og vertikalt i relation til tidlig indsats. Herunder styrke implementering af indsatsområderne: Inklusion, Brobygning og overgange samt Tværfagligt distriktssamarbejde i Børne- og Undervisningsområdets tværgående strategi “Fælles Ansvar”