Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår Forventninger til børn ved skolestart Forventninger til forældre ved skolestart Mulige scenarier for børn og forældre Spørgsmål
Udviklingspsykologi
Forventninger til børn - sprog Kan sætninger på fem ord eller mere Kan fortælle om oplevelser Kan beskrive og definere hverdagsting – fx en seng. Forholdsord Rim og remser Begyndende tal forståelse Kategorisering af ting Grønsager Transportmidler
Forventninger til børn - motortik Finmotorik: Klippe med en saks Holde en blyant (farveblyant) Skrive sit navn. Grovmotorik: Hoppe med samlet ben – hinke Kravle Gå på line Kaste og gribe Fornemmelse af sin krop. Motorisk screening
Forventninger til børn – følelser At udskyde sine behov At vente på tur I spil Lade andre tale og vente på at man får ordet. At sætte ord på egne følelser Vred, bange, forskrækket, glad m.m. En forudsætning for at forstå andres følelser At forstå en kollektiv besked
At kunne fordybe sig. Bevarer koncentrationen i længere tid en opgave, Et spil En tegning en leg m.m.. Vi (pædagogiske personale) skal nok finde noget som er interessant.
Forventninger til forældre Det bedste du kan gøre for dit barns trivsel er det du kan gøre for klassens fællesskab. I møder op til samtaler og forældremøder I deltager i vores fællesarrangementer I deltager aktivt i planlægningen og udførelsen af sociale arrangementer uden for skoletiden.
Forventninger til forældre Læringsparat (forældres ansvar at) Barnet får morgenmad Barnet møder til tiden Barnet er udhvilet Barnet har sammen med en forældre orienteret sig I ugeplanen og har styr på tasken. Styr på tasken Gymnastik tøj Penalhuset
Konsekvenser Tidlig indsats Følelsen af at være bagud. Selvværd Motorisk træning Forældrekurser Social træning Kontinuerlige forældremøder Læseløft Støtte Følelsen af at være bagud. Selvværd Tømt for kræfter tidlig på dagen Eksklusion af fællesskabet Blive et ekstra år på 0. årgang
Spørgsmål?