Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Er mit barn klar til skolestart ?
Advertisements

Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Velkommen til informationsaften
Velkommen. . Agenda: Velkomst Status på skolesammenlægningerne Kort ref. fra sidste møde Grundregler for Skolen Evt.
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Velkommen til Nordregårdsskolen
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Fra børnehave til SFO/Skole Forældremøde Vindinge Børnehus/Vindinge skole 21. Oktober 2015.
Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm.
Klar til 10. Klasse! Præsentation. Plan for indskolingen Indmeldt Forældre/elev/skole-møde I DAG! Indslusningssamtaler Brev om endelige valg – 1. juni.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Borgernes krav, ønsker, og forventninger til en offentlig institution anno 2010 Johan Peter Paludan.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
VSBs Værdier: Kvalitet Vi gør os umage i alt, hvad vi gør. Vi følger VSBs formål og principper. Vi tilsikrer en høj standard i driften af klubben. Udvikling.
Spejlinger og mønstre. Program Kom til stede Siden sidst, evaluering og kursusbevis Redskaber indtil nu Spejling Stillface Hils på Bo Opvarmning Øvelse.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
1 ▪ En familie fødes 2016.
TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE LIAM VERBAL OG ORALMOTORISK DYSPRAKSI.
Krop og bevægelse for de ½ - 2 årige Barnet skal tilegne sig verden, ikke kun mentalt men også fysisk. Børnenes kropsbevidsthed skal styrkes, så de oplever.
At styrke barnets selvstændighed
Med læreplanstemaer som fokusområder Pædagogisk idræt Alsidig personlighedsudvikling At arbejde med barnets alsidige personligheds-udvikling er basis,
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
DLO´s jubilæumskonference, Fredericia d
Find trafikpolitikken her: (skriv URL)
Projektplan – pesto med ramsløg og skvalderkål
Ordenes betydning Alkoholiker
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
BOG: HUSK: DUÅ: HISTORIEFORTÆLLING: SANGE: REMSER: FORÆLDREOPGAVER:
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Anton og Dino Kulturelle udtryksformer og værdier
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved industriel produktion og mekanik og læsevejleder Aktionslæringsforløb KEND DIT VÆRKTØJ.
Velkommen til møde om førskolen 2017
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Til Ikast Nordre Skole og SFO
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Informationsmøde Førskolen
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Kommunikation - trykstil
øæ Jeg kan det jeg skal Målsætning, evaluering og selvevaluering
Velkommen til møde om førskolen 2018
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Tendenser i forældresamarbejdet
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Find trafikpolitikken her: (skriv url)
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen til forældremøde
Velkommen til Risskov Skole
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Velkommen Dagens program.
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Velkommen til forældremøde
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
BRUG FACEBOOK TIL AT SKABE STÆRKE, FRIVILLIGE FÆLLESSKABER
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår Forventninger til børn ved skolestart Forventninger til forældre ved skolestart Mulige scenarier for børn og forældre Spørgsmål

Udviklingspsykologi

Forventninger til børn - sprog Kan sætninger på fem ord eller mere Kan fortælle om oplevelser Kan beskrive og definere hverdagsting – fx en seng. Forholdsord Rim og remser Begyndende tal forståelse Kategorisering af ting Grønsager Transportmidler

Forventninger til børn - motortik Finmotorik: Klippe med en saks Holde en blyant (farveblyant) Skrive sit navn. Grovmotorik: Hoppe med samlet ben – hinke Kravle Gå på line Kaste og gribe Fornemmelse af sin krop. Motorisk screening

Forventninger til børn – følelser At udskyde sine behov At vente på tur I spil Lade andre tale og vente på at man får ordet. At sætte ord på egne følelser Vred, bange, forskrækket, glad m.m. En forudsætning for at forstå andres følelser At forstå en kollektiv besked

At kunne fordybe sig. Bevarer koncentrationen i længere tid en opgave, Et spil En tegning en leg m.m.. Vi (pædagogiske personale) skal nok finde noget som er interessant.

Forventninger til forældre Det bedste du kan gøre for dit barns trivsel er det du kan gøre for klassens fællesskab. I møder op til samtaler og forældremøder I deltager i vores fællesarrangementer I deltager aktivt i planlægningen og udførelsen af sociale arrangementer uden for skoletiden.

Forventninger til forældre Læringsparat (forældres ansvar at) Barnet får morgenmad Barnet møder til tiden Barnet er udhvilet Barnet har sammen med en forældre orienteret sig I ugeplanen og har styr på tasken. Styr på tasken Gymnastik tøj Penalhuset

Konsekvenser Tidlig indsats Følelsen af at være bagud. Selvværd Motorisk træning Forældrekurser Social træning Kontinuerlige forældremøder Læseløft Støtte Følelsen af at være bagud. Selvværd Tømt for kræfter tidlig på dagen Eksklusion af fællesskabet Blive et ekstra år på 0. årgang

Spørgsmål?