Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen til møde om førskolen 2018

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen til møde om førskolen 2018"— Præsentationens transcript:

1 Velkommen til møde om førskolen 2018
Overgangen mellem dagtilbud og skole

2 Programmet for mødet Velkommen (HP og HR) Præsentation (HP og HR)
Antallet af børn (HP og HR) Formålet med førskolen (HP og HR) Bemanding i førskolen (HP og HR) Hverdagen i førskolen (hvor skal de være (EG), dagens gang (SG), gennemgang af skema/mødetider EG), madpakker (SG), garderober (EG) Ugeplan (SG) Intra (HR) Tænkestigen (EG) Forventninger (SG) Vigtige datoer i førskolen (EG/SG) Spørgsmål fra jer (alle) Valg til trivselsråd (HR) SFO – tilmelding m.v. (HP) Skolemælk Diverse foldere udleveres Evt. + rundvisning for dem, der ønsker det (HP og HR)

3 Præsentation af personalet
Hvem er de og hvorfor er de en del af førskolen? Elisabeth Susanne Dorthe Karsten

4 Hvorfor vi glade for at være et børnecenter?
Børnene kender stedet og de voksne Vi kan bruge hinandens viden og erfaringer Giver børnene et mere nuanceret billede af at gå I skole Viden og indsigt i børnene går ikke tabt

5 Hvad er formålet med førskolen?
At gøre overgangen fra dagtilbud til skole så let som mulig for børnene At børnene føler sig trygge og har tillid til personalet i førskolen og SFOen, samt præsenteres for den anden børnehaveklasseleder og børnecentrets øvrige lokaler

6 Der laves en ramme som ruster barnet til:
Hvad er formålet med sammenhænge/overgange set fra et læringsperspektiv: Der laves en ramme som ruster barnet til: At barnet bliver klar til at mestre livet og de forskellige epoker i livet At barnet ved, hvad skole er for noget Selvværd til at møde en forandring Selvkontrol At barnet kan indgå i sociale sammenhænge At barnet har lyst til at lære

7 Hvilke mål opstiller vi for den gode sammenhænge - set fra et børneperspektiv
Barnet oplever, at det kan mestre en forandring Barnet oplever, at noget er svært, men kan godt Barnet oplever tryghed Barnet oplever, at de har nogle relationer Barnet oplever, at de får hjælp og støtte til at mestre forandringen Barnet oplever, at de får støtte til at nå næste udviklingstrin

8 Bemandingen i førskolen EG = Elisabeth Gormsen SG = Susanne Graversen KM = Karsten Mathiasen DS = Dorthe Sommerlund Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag KM DS KM LO EG SG SG EG

9 Hverdagen i førskolen Hvor hører førskolen til? (EG) Dagens gang (SG)
Gennemgang af skema/mødetider (EG) Madpakken + tid til at spise (SG) Garderober + skiftetøj (EG) Telefonkort (SG) Overordnede emner (EG)

10 Hverdagen 6.15 SFO`en åbner
6.30 – Mulighed for morgenmad (havregryn/cornflakes)  Førskolen starter kl. 8.30, her skal dit barn være mødt. Der spises formiddagsmad. Herefter starter dagens aktiviteter. 9.00 – Tema, leg og kreativitet Vi spiser madpakker Leg ude og inde Eftermiddagsmad: Børnene spiser medbragt frugt/mad Skole-børnene kommer i SFO  SFO`en lukker (mandag-torsdag) Fredag lukker vi kl

11 Gennemgang af skema

12 Beskeder Hvis jeres barn holder fri eller er syg, er det vigtigt, vi får besked enten personligt eller pr. telefon inden kl. 8.30 Hvis jeres barn skal hentes af en anden eller holde fri fra SFO, skal vi have beskeden inden kl. 11. Benytter I vores sms-service, svarer vi tilbage med et ”OK”, når vi har set beskeden. Skulle I være i tvivl om noget, så spørg endelig  Mobil:

13 Madpakker 3 madpakker Formiddagsmad Middagsmad
Eftermiddagsmad/frugt er i hver sin indpakning/madkasse Nogle dage går vi ture i byen, hvor vi har vores mad med, så det vil være godt med en lille rygsæk til barnets madpakke og vandflaske.

14 Garderober + skiftetøj ?
Hvert barn har deres egen garderobe med kasse Sørg for, at der ikke mangler noget i skiftetøjskassen Det er også vigtigt, at der er regntøj og gummistøvler i garderoben Husk, at skrive navn i alt tøj, fodtøj og på madpakker samt drikkedunke.

15 Overordnede emner Musik Krop og bevægelse Trafik Kend din skole
Lege med tal og bogstaver Rim/remser Sociale kompetencer

16 Eksempel på en ugeplan Overordnede mål for ugen Sociale relationer
- at lære hinanden at kende - at lære området at kende   Mandag     I hallen  Husk indesko  Tirsdag    Se området Hvor må vi være? Vi bruger cyklerne   Onsdag     Deltage ved morgensang Læringsgrupper Vi skal lære hinanden at kende både børn og voksne  Eftermiddag: IT må medbringes  Torsdag    Leg i skolegården    Fredag     Legetøjsdag

17 Tænkestigen

18 Hvordan får I informationer?
Forældreintra – bruger den kode I har fra Børnehaven Oprettet en gruppe, der hedder ”Førskole” pr. 1.april 2018

19 Sociale forventninger:
Barnet kan: Tage hensyn til og hjælpe andre Gøre sig gældende i en gruppe Have selvtillid Have tro på egne evner Kunne overholde regler i spil og leg Kunne bede om hjælp, når der er brug for det Kunne vente på tur Kunne klare små konflikter selv Tåle en afvisning og kan selv afvise. De søger nye legekammerater på eget initiativ Drage omsorg og tale positivt om andre børn Forældrene kan: Lade barnet legen med andre børn Invitere kammerater med hjem Spille spil med barnet / flere børn i en lille gruppe Lade barnet deltage i fælles aktiviteter med andre børn Lade barnet færdiggøre aktiviteter inkl. oprydning Lære barnet at vente på tur, når andre taler Hjælpe barnet til at kunne foretage valg Tale positivt med barnet om andre børn og voksne

20 Personlige forventninger
Barnet kan: Være forandringsparat – dvs. håndtere ændringer og skift i aktiviteter Håndtere mange forskellige krav og udfordringer Være nysgerrig og have gå–på mod Koncentrere sig Komme fra A til B uden at glemme målet Håndtere at møde skiftende voksne Kunne vise og udtrykke følelser Være sig bevidst om sin omverden Selv fornemme sult og spise, når det er spisetid På eget initiativ sige godmorgen og farvel Vinke selv Kunne holde styr på sine ting Kunne udføre opgaver, som andre har bestemt Kende eget fulde navn, adresse, fødselsdag, familieforhold m.m. Være midtpunkt i en forsamling

21 Personlige forventninger
Forældrene kan: Stille aldersvarende krav Give barnet opgaver i hjemmet – f.eks. lade det hjælpe med praktiske gøremål Give barnet almen viden Hjælpe barnet med at få nye legekammerater Tale med barnet om følelser Vise barnet, at skift i hverdagen kan overkommes Lad barnet pakke tasken hjemmefra Lad barnet selv sige godmorgen og vinke farvel Lad barnet selv hænge tøjet på plads og tage sko af Lad barnet tørre sig selv efter toiletbesøg Lad barnet stille madpakken i køleskabet

22 Sproglige forventninger
Barnet kan: Lytte aktivt og være opmærksom Kunne forstå en kollektiv besked Kunne forstå 2-3 beskeder samtidigt Kunne fortælle og forklare om oplevelser, så det kan forstås af andre Forældrene kan: Lade barnet fortælle om oplevelser Læse for barnet og lade det genfortælle Skrive sedler / indkøbslister Læse rim og remser Synge sammen med barnet

23 Motoriske forventninger
Barnet kan: Kaste og gribe en bold Hinke og stå på et ben Klippe efter en streg Holde på en blyant Klare af- og påklædning Tegne et menneske Skrive sit eget navn  Forældrene kan: Give barnet legemuligheder, der stiller krav til kropslig udfoldelse Lege med barnet Lade barnet arbejde med blyant og saks

24 Vigtige datoer 3. april: Første dag i førskolen
20. april: Forældre-og bedsteforældre kaffe. fra kl – 16.00 1. juni: ABC-dagen. -En festlig dag for hele centret. juni: Forældresamtaler. 28. juni: Udflugt til Esbjerg Fiskerimuseum Uge 27 – 32: Sommerferie pasning. 14. august: Velkommen til første skoledag tirsdag

25 Trivselsråd – hvad er det?
Målet er: At styrke fællesskabet blandt elever og forældre i klassen Formålet er: At planlægge og gennemføre aktiviteter/arrangementer, som styrker det sociale fællesskab klassen.

26 Trivselsrådet har ansvaret for:
Klassekassen (se princip for klassekassen) Indkøb af legeredskaber Arrangere spisning til skolefesten Arrangere spisning til ABC-Dagen 1. juni 2018 Derudover planlægges og udføres andre aktiviteter/arrangementer i løbet af året. Der vurderes i samarbejde med klasselærer, om der skal laves yderligere tiltag, som styrker det sociale samspil. Det tilstræbes, at der er 4 forældre i trivselsrådet, 2-3 er fint i klasser med få elever Der er valg til trivselsrådet hvert år ved forældremødet. Det tilstræbes, at der kun udskiftes 2 pr. år evt. 1 i de klasser med få elever for at sikre, at hele gruppen ikke udskiftes på én gang

27 Links


Download ppt "Velkommen til møde om førskolen 2018"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google