Forberedende ungdomsuddannelse – FGU

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Advertisements

Opbygning og struktur 10.kl Et center, to adresser Koordineret ledelse Forskelligt udbud Pædagogisk samarbejde Fælles arrangementer.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
Hvad !¤?#¤%$!* er museologi?. Hvad betyder museologi? Ordet museologi er dannet af to ord: ”museo” og ”logos” ”Museo” stammer fra det græske ord ”museion”,
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Måske for bredt? UURS konference 2016 EGU vejleder Søren Krabbe UU Roskilde/Lejre.
Klar til 10. Klasse! Præsentation. Plan for indskolingen Indmeldt Forældre/elev/skole-møde I DAG! Indslusningssamtaler Brev om endelige valg – 1. juni.
Ny chance til alle. ”Den gode histories dag” Kort præsentation: Karen Breumsø teamkoordinator i team 4-5 Jobcenter Varde. Team 4-5 består af 8 rådgivere,
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
FORNYELSESFONDEN - Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse Lone Rosen,
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
”Brug for alle” Temamøde den 18. juni Hvor var det vi startede?  Stor stigning i antallet af personer i målgruppen på passiv offentlig forsørgelse.
EGU på bygge og anlæg Erfaringsseminar Korsør Produktionshøjskole, tirsdag d. 1 november 2011 Selandia EUC Sjælland Korsør ProduktionsHøjskole Byggeriets.
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Nye analyser Jobcenterchefmødet den 6. september 2011.
Hvad er Xclass? En folkeskole. Elever: 143 piger 166 drenge I alt 319
Brobygning – EUD og efterskolerne
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder Kommune*
Ny målsætning som afløsning af ”den gamle” 95% målsætningen.
Dagens program Du skal have kendskab til:
Velkommen til TECHCOLLEGE
JOBFIRST Seminar om virksomhedsrettet indsats 30. marts 2016
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Ekspertudvalgets anbefalinger - et forsøg på overblik set med UU øjne
Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)
Tro på dig selv - det gør vi
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
Uddannelses- og informationsarrangement
Tilsyn med Produktionsskolerne
UU - Status og uddannelsesstatistik
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Hovedtræk i politisk aftale om kontanthjælpsreform Regeringen, Venstre, Konservative, Liberal Alliance, Dansk Folkeparti L223 fremsat 28. maj 2013.
Ungdommens uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Forældremøde.
Regeringens udspil om reform af de forberedende uddannelser ”Tro på dig selv – det gør vi” 31. maj 2017.
Dagens program Du skal have kendskab til:
Undervisningspligten
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Rammesætning for dagen
Tilmelding til uddannelse 2018
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
FGU og kommunal ungeindsats
Børne- og undervisningsudvalget den
Ønske om sammenhængende uddannelsespolitik
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Hvorfor Praktikplads-AUB?
Tilmelding til uddannelse 2019
Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
Biologi, geografi og kemi på HF
Årsmøde
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Forældremøde 2019/2020 Specialtilbud.
Præsentationens transcript:

Forberedende ungdomsuddannelse – FGU Bedre veje til en ungdomsuddannelse – anbefalinger til regeringen, februar 2017 (ekspertgruppen) Tro på dig selv – det gør vi. Reform af de forberedende tilbud, maj 2017 (regeringen) Aftalen om bedre veje til uddannelse eller job, 13. oktober 2017 (regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og de radikale Venstre) senere tiltrådt af Alternativet og Enhedslisten

Gennemgang af aftalen En ny uddannelsespolitisk målsætning (kort) En sammenhængende kommunal ungeindsats (i hovedtræk) En ny Forberedende Grunduddannelse (FGU) FOKUS: Målgruppe, indhold, varighed, forløb, prøver… FOKUS: Skoler, økonomi (tilskud, taxameter), forsørgelse FOKUS: Kompetenceløft til medarbejdere og ledere Oprettelse af FGU

Aftalens hovedindhold En ny uddannelsespolitisk målsætning En sammenhængende kommunal ungeindsats En ny Forberedende Grunduddannelse

En ny uddannelsespolitisk målsætning Alle 25-årige skal have gennemført en uddannelse, være i uddannelse eller være i beskæftigelse. I 2030 skal mindst 90 pct. af de 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse 2017 2025 2030 83 pct. 85 pct. 90 pct. I 2030 skal andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet, være halveret 2017 2025 2030 48.000 38.000 24.000

En sammenhængende kommunal ungeindsats Kommunernes ansvar Gør alle unge parate til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse Koordinér den samlede ungeindsats i den enkelte kommune på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen Opfølgende indsats Kontakt person PPR Misbrugs indsats Data Praktikplads opsøgning Job vejledning Ud dannelsesplan Mål gruppe vurdering Social indsats Ud dannelses vejledning 03-01-2019

FOKUS: Målgruppe, indhold, varighed, forløb, prøver…

Opbygning af FGU Undervisningens niveauer Undervisningens organisering Basis Afsøgningsforløb Erhvervs- grunduddannelse 2/3 praktik - 1/3 skole Produktions- grunduddannelse 2/3 produktion - 1/3 teori Almen grunduddannelse 2/3 teori - 1/3 praksis   D-niveau E-niveau G-niveau Intro-niveau Almene fag FGU3-niveau FGU2-niveau FGU1-niveau Intro-niveau Faglige temaer

Faglige temaer Kontor, handel og forretningsservice Handel og kundeservice Turisme, kultur og fritid Musisk og kunstnerisk produktion Fødevarer, jordbrug og oplevelser Mad og ernæring Miljø og genbrug Jordbrug, skovbrug og fiskeri Omsorg, sundhed og pædagogik Omsorg og sundhed Teknologi, byggeri og transport Byg, bolig og anlæg Kommunikation og medier Motor og mekanik Service og transport Industri (plast, metal mm.) Kategoriseringen refererer til erhvervsuddannelsernes fire hovedområder.

Mål for faglige temaer FGU præstationsstandarder (uddrag) FGU1 FGU2 Niveau FGU præstationsstandarder (uddrag) FGU1 Eleven kan medvirke til produktion/service i et professionelt miljø i kendte situationer og under vejledning. FGU2 Eleven kan med begyndende selvstændighed og ansvarlighed gennemføre produktion/service i et professionelt miljø i kendte situationer eller kan udføre mere kompliceret produktion/service under vejledning. FGU3 Eleven kan planlægge og gennemføre produktion/service i et professionelt miljø i en rutinemæssige eller kendt situation, alene og i samarbejde med andre. Mål for viden, færdigheder og kompetencer (uddrag) Eleven har viden om: Eleven har færdigheder i: Elevens kompetencer: Materialers egenskaber og anvendelse Fagsprog, der hører til produktionen Anvendelse af materialer Anvendelse af redskaber og maskiner inden for fagområdet Kvalitetssikring af proces og produkt Sikring af miljømæssige hensyn

Almene fag Skal udbydes: Dansk (intro, G, E, D) Dansk som andetsprog (intro, G, E, D) Engelsk (intro, G, E, D) Identitet og medborgerskab1 (G) Matematik (intro, G, E, D) Naturfag (intro, G, E, D) PASE2 (G) Samfundsfag (intro, G, E, D) Kan udbydes: Teknologiforståelse (G) 1 Identitet og medborgerskab arbejder med unges identitetsudvikling og medborgerskab og henter elementer fra fx filosofi, religion, historie, psykologi, motion og sundhed. 2 PASE består af Privatøkonomi, Arbejdspladslære, Samarbejdslære, Erhvervslære.

Mål for almene fag Uddrag af eksempel for naturfag G-niveau E-niveau D-niveau Eleven har viden om: enkle undersøgelsesmetoder forskellige undersøgelsesmetoder og deres anvendelsesområder forskellige undersøgelsesmetoder, herunder kvalitative og kvantitative undersøgelser Eleven har færdigheder i: at udføre enkle beregninger at udføre beregninger i forbindelse med naturfaglige undersøgelser selvstændigt at udføre og vurdere mere komplekse beregninger i forbindelse med naturfaglige undersøgelser Elevens kompetencer efter gennemført forløb omfatter: præsentation af resultater af enkle undersøgelser præsentation og kritisk stillingtagen til resultater af undersøgelser metodisk korrekt præsentation og kritisk stillingtagen til resultater af undersøgelser

FOKUS: Skoler, økonomi (tilskud, taxameter), forsørgelse

FOKUS: Kompetenceløft til medarbejdere og ledere

Oprettelse af FGU Skoler Balance mellem geografisk nærhed og fagligt bæredygtige miljøer Ca. 90 skoler, hvoraf op imod en tredjedel vil være institutioner Det præcise antal institutioner og skoler fastlægges på baggrund af lokal proces. Der forventes flere skoler i de større kommuner og ingen skoler i kommuner, hvor der ikke er tilstrækkeligt elevgrundlag. Hver institution får et geografisk dækningsområde bestående af et antal kommuner Institutionen har udbudspligt i dækningsområdet Hver institution har én bestyrelse og én øverste leder. Der skal være pædagogisk ledelse på alle skoler Alle tre spor skal som udgangspunkt findes på alle skoler Institutionerne er statsligt selvejende Kilde: UVM

FGU – kortet Den videre proces… 27 institutioner I alt 88 udbudssteder De første bestyrelser skal beslutte bl.a. Konkrete placeringer Faglige retninger

”Institutionerne skal huse FGU, som samler og forbedrer de eksisterende forberedende tilbud, således at der bygges videre på de nuværende tilbuds viden, erfaringer og pædagogik, ligesom ansatte og eksisterende bygninger, herunder særligt fra produktionsskolerne, vil være grundpillen i de nye FGU-institutioner.” Aftalen s. 23