Caseseminar Kolding 14. marts 2017

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Handelsskolernes Grundforløb hg
Advertisements

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Undervisningsplanlægning
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Caseeksamen – ny grundfagsbekendtgørelse PowerPoint til elever Casevirksomhed HTH
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Caseeksamen – ny grundfagsbekendtgørelse PowerPoint til elever Casevirksomhed DT Group
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
MUNDTLIGT krav – form – indhold
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
VISL – begrænsninger og styrker
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
SOSU Grundforløb.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Danish Teenage Entrepreneur Temadag om grundfag - Fremmedsprog/engelsk - Steen Rørvang.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Forældremøde i 9. klasse
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Studieretningsprojektet
Udkast til justering af KS
Grundfaget teknologi i EUD
Møde om forberedelsesmaterialet i matematik A
Bedømmelse og karakterer
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
Grundfagsseminar 9. september 2015 Erhvervsøkonomi og afsætning.
Studieretningsprojektet
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Valgfri specialefag på de merkantile hovedforløb
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
IT undersøgelse på Breum Skole
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Program for dagen Ankomst og kaffe
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Information om Aula til forældre
Præsentationens transcript:

Caseseminar Kolding 14. marts 2017 Fremmedsprog Caseseminar Kolding 14. marts 2017 Titeldias Fagkonsulent Sarah Hedegaard Tidemand Sørensen 14-03-2017

Indhold Mulighed for caseeksamen Faglige mål og indhold Didaktiske principper Dokumentation ved prøveform a Dokumentation ved prøveform b Proces ved caseeksamen Det gode prøveoplæg Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 03-01-2019

Mulighed for caseeksamen Følgende erhvervsuddannelse udbydes med caseeksamen: 1) Detailhandelsuddannelsen med specialer 2) Eventkoordinatoruddannelsen 3) Finansuddannelsen 4) Handelseuddannelsen med specialer 5) Kontoruddannelsen med specialer Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 03-01-2019

Faglige mål og indhold Faget har i et eux-forløb en vejledende varighed på 3 uger på niveau C Faget indeholder fire hovedområder: Kommunikation Kommunikationsstrategier Sprogbrug og sprogtilegnelse Kultur- og samfundsforhold. På niveau C er der særligt tale om at eleven har et sprogligt overblik over grammatik, hensigtsmæssig kommunikation til forskellige målgrupper og kompleks sprogbrug. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 03-01-2019

Didaktiske principper Undervisningen tager udgangspunkt i skolens fælles pædagogiske didaktiske grundlag – med anvendelse af forskellige arbejdsformer. Arbejdssproget er overvejende fremmedsproget. Elevernes egen sprogproduktion i skrift og tale skal prioriteres højt. Undervisningen skal tage udgangspunkt i eleverne egen dagligdag og fagområde. Undervisningen skal tilrettelægges praksisnært og helhedsorienteret Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 03-01-2019

Dokumentation I undervisningen indgår et selvvalgt emne, som bestemmes i samråd mellem lærer og elev. Det selvvalgte emnes indhold tager udgangspunkt i elevens erhvervsfaglige hovedområde eller uddannelse. Der udarbejdes en synopsis og et præsentationsmateriale. Hvis emnet allerede er behandlet i undervisningen, skal der være tale om en indholdsmæssig fordybelse eller udvidelse i forhold hertil. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 03-01-2019

Dokumentation ved prøveform A Elevens selvvalgte emne indgår i mindst én af de ukendte caseopgaver i caseopgavesættet. Opgavesættet, der indgår som grundlag for prøven, skal dække de væsentlige faglige mål, som skolen har udvalgt til prøven. Opgavesættet samt en fortegnelse over elevernes selvvalgte emner sendes til censor forud for prøvens afholdelse. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 03-01-2019

Proces ved caseeksamen Udarbejdelse af opgavesæt Skolen udarbejder et opgavesæt bestående af 4-7 delopgaver Delopgaverne skal samlet dække over de væsentlige mål i dansk. Opgavesættet sendes til censor senest 5 arbejdsdage før caseeksamen. Casearbejdsdagen På casearbejdsdagen har eleven 6-8 timer til at arbejde med opgavesættet bestående af 4-7 delopgaver (der ydes ikke vejledning på casearbejdsdagen). Eleven udfylder en eksamensplan, der viser hvordan eleven vil præsentere opgaven – herunder elevens valg af hjælpemidler (fx pp) Caseeksamen Censor udvælger hvilke 2 delopgaver hver elev skal eksamineres i. Prøven afholdes tidligst på anden og senest på fjerdedagen efter arbejdsdagen. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 03-01-2019

Det gode prøveoplæg Dækker samlet de væsentlige mål i dansk. Giver eleven mulighed for at inddrage sin dokumentation, for at binde undervisning og prøve tættere sammen. Giver eleven mulighed for at anvende casevirksomheden eller mulighed for at perspektivere til virksomheden. Opgavesættet er tilpasset varigheden af casearbejdsdagen på 6-8 timer. Er konkret formuleret, så opgaven kan forstås af eleven uden vejledning Rummer åbne spørgsmål, der giver den plads til at den dygtige elev kan vise hvad han/hun kan. Er udformet i det sprog, der benyttes i undervisningen Har et godt layout Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 03-01-2019

Nyttige links Fagbilag fremmedsprog https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=181856#id5e629b24-143f-4f37-bd84-bded88ea5804 Vejledning til faget og prøven https://uvm.dk/Uddannelser/Erhvervsuddannelser/Undervisning-og-laeringsmiljoe/Grundfag/Fremmedsprog Inspiration til delopgaver ved caseeksamen Andet fremmedsprog: http://www.emu.dk/modul/sanist%C3%A5l-andet-fremmedsprog-og-den-merkantile-caseeksamen Engelsk: http://www.emu.dk/modul/sanist%C3%A5l-engelsk-og-den-merkantile-caseeksamen Inspiration til undervisningen i faget http://www.emu.dk/modul/grundfag-p%C3%A5-kontor-handel-og-forretningsservice Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 03-01-2019

Kontaktoplysninger Sarah Hedegaard Tidemand Sørensen Mail: sasor1@stukuvm.dk Tlf.: 20 84 69 25 Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod 03-01-2019