Studieretningsprojekt (SRP) 3g

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Større Skriftlig Opgave
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Dansk-historie opgaven i 2.g 2013
Studieretningsprojektet (SRP)
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
3g Studie Retnings Projekt
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Studieretningsprojektet (SRP)
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
SRP 2014.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Skriftlige opgaver Gymnasiet og HF
SRP 2014.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
 1. lektion › Oplæg om synopsis › Oplæg om den individuelle fremlæggelse, vejledning og godkendelse af problemformulering i uge 6  2. lektion › Oplæg.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Obligatorisk selvvalgt opgave
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2012 februar 2012 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introlektion 6Vejledning om valg af.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g Hvad, hvornår og hvordan! Egaa Gymnasium, september 2015.
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
- Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece Studieretningsprojektet i 3.g.
Formål Valg af fag Blanket Pjece Valg af problem.
Studieretningsprojektet og Det internationale område Studiekompetence i fokus også på 3. år Flerfaglige forløb Faglige udfordringer både for elever og.
STUDIERETNINGSPROJEKTET 2016 Marselisborg Gymnasium.
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Almen sTudieforberedelse 2017
Større skriftlig opgave i 2.hf
Studieretningsprojektet
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Valg af fag Valg af problem Blanket Pjece
Studieretningsprojektet 2017
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
Studieretningsprojektet
På stx og hf efter reformen
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Studieretningsprojekt (SRP) 3g 2018-2019 Fælles introduktion for alle 3.g.-elever d. 24. sep. v. Hans Henrik Danielsen

Almen Studieforberedelse (AT) SRP i et progressionsperspektiv DHO SRO SRP Almen Studieforberedelse (AT) DA forløb 1.g 2.g 3.g

Formålet med SRP i 3.g. I 3.g. skal du udarbejde et studieretningsprojekt. Studieretningsprojektet har et klart studieforberedende sigte i forhold til at forberede dig på de arbejdsformer, du vil møde på videregående uddannelser. Formålet med studieretningsprojektet er, at du arbejder selvstændigt med at fordybe dig i og formidle en faglig problemstilling inden for et selvvalgt område i tilknytning til din studieretning.

Valg af fag og område Det første, du skal overveje og beslutte, er, hvilke fag og dernæst hvilket område, du vil vælge til dit projekt. Læreplanen for studieretningsprojektet (Stx-bekg. juni 2013) har defineret rammerne for dette valg.

Valg af fag §3.2. Studieretningsprojektet skal skrives inden for et område og faglig problemstilling, således at et af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau indgår i besvarelsen af projektet.

Valg af fag §3.3. Skolens leder kan dog, på baggrund af en begrundet ansøgning fra eleven, undtagelsesvist godkende, at studieretningsprojektet skrives alene på grund af ét af elevens studieretningsfag på A-niveau, eller at et tredje fag inddrages i studieretningsprojektet.

Valg af fag - Mulige fag i spil Hovedreglen (ifølge §3.2): Et studieretningsfag, du har på A-niveau eller har opgraderet som valgfag til A-niveau + et andet fag på mindst B-niveau. Undtagelserne (ifølge §3.3), der kræver en skriftlig, begrundet ansøgning til rektor: Et enkeltfagligt projekt med et studieretningsfag du har på A-niveau eller har opgraderet som valgfag til A-niveau. Et projekt bestående af tre fag: Et studieretningsfag på A-niveau + et andet fag på mindst B-niveau + et tredje fag (hvor du kan vælge frit mellem alle niveauer; altså også et fag på C-niveau).

Valg af fag - Mulige fag i spil Du skal først opsøge dine faglærere i de studieretningsfag, du har på A-niveau eller har opgraderet som valgfag på A-niveau. Herfra begynder processen med at vælge fag på mindst B-niveau og område for dit projekt. Du kan inddrage et fag på B-niveau, du har afsluttet efter 2.g. Bemærk endvidere, at fag, der indgår i dit projekt, indgår på det højeste niveau, du har eller har haft faget på.

Valg af område Efter valg af fag udpeger skolen blandt skolens lærere en eller flere vejledere for den enkelte elev. Du vælger derefter i samråd med dine vejledere område for studieretningsprojektet (uge 44). I den efterfølgende vejledningsfase frem til skriveugerne (uge 49, 50 og 51) indkredses emnet eller opgaveformuleringen nærmere. Bemærk, at du ikke har krav på at få dine faglærere som vejledere, men skolen tilstræber, at du får begge dine faglærere eller mindst en af dem.

Vejledningsprocessen I vejledningsfasen er det eleven, der skal være den aktive. Det er eleven, der skal formulere spørgsmål, disponere stoffet og finde materiale, mens vejledernes rolle er at påpege svagheder, andre disponeringsmuligheder af stoffet, komme med nye synsvinkler m.v.. Skrivegalaksen på hjemmesiden – køreplan oa. informationer Procespapir: For at sikre en fokuseret og progressiv faglig og tværfaglig vejledning har vi udarbejdet et procespapir, som skal følge eleven igennem vejledningsprocessen. Dette procespapir skal medbringes til hvert vejledningsmøde og/eller mailes til vejlederne. Det er dit ansvar at udfylde dette procespapir, der gradvist udvikles i løbet af vejledningsprocessen, og som forhåbentligt kan være en god støtte for dig i den endelige opgaveskrivning.

Vejledningsprocessen – en opfordring Brug skrivegalaksen på hjemmesiden, der giver god hjælp til alle opgaveskrivningens faser. Brug vejledningspjecen, der giver svar på mange spørgsmål. Brug skolens studiecenter i projektperioden. Vores professionelle bibliotekar hjælper gerne med litteratursøgning, inkl. søgning på nettet. Brug folkebibliotekernes hjemmeside: www.skrivopgave.dk.

Opgaveformuleringen Vejlederne udarbejder opgaveformuleringen under hensyntagen til de drøftelser, der har fundet sted under vejledningen. ----------------- Omfang: Normalt 15-20 sider (skal fremgå af opgaveformuleringen) Formelle krav: Se udleveret opgavepjece!

Skrivegalaksen VIGTIGT! Brug de mange gode råd og informationer, som findes i SRP skriveguide: https://sites.google.com/a/horsensgym.dk/skrivemetro/

Tidsplan for processen Uge 39; mandag d. 24. september: Orientering til 3.g.-eleverne om studieretningsprojektet. Uge 39; tirsdag d. 25. sept. i 3. og 4. blok i fællesområdet: Vejledningscafé v.udvalgte 3.g.-studieretningslærere med stud.-ret.-fag A (eller stud.-ret.-fag opgraderet til A) + udvalgte fælles- og valgfag på B-niveau. Mødepligt! Uge 41; onsdag d. 10. oktober - senest kl. 9.30: Sidste frist for valg af fag til studieretningsprojektet. Valg sker via lectio senest kl. 9.30 → skolen tildeler vejledere (offentliggøres d. 22. oktober). Afleveringspligt!

Tidsplan for processen Uge 43; tirsdag d. 23. oktober i 1.-4. blok i fællesområdet: Arbejdsdag på skole med obligatorisk Vejledningssamtale 1 med begge vejledere: Valg af område inkl. en første vejledning i indkredsning af emne og materialegrundlag. Opslag om vejledningstider i Lectio Uge 44; mandag d. 29. oktober – senest kl. 9.55: Sidste frist for valg af område. Foregår via lectio senest kl. 9.55. Afleveringspligt! Eksamensindberetning (kontoret).

Tidsplan for processen Uge 47; tirsdag d. 20. november 1.-5. blok i Fællesområdet v.E4-E7: Arbejdsdag på skolen med obligatorisk vejledningssamtale 2 med begge vejledere. Bemærk: Eleverne mailer senest onsdag d.14.nov kl.20 udkast til materialeliste og opgavebeskrivelse til begge vejledere. Opslag om vejledningstider i Lectio.

Tidsplan for processen Uge 49; fredag d. 7. december kl. 9.30-9.50: Udlevering af opgaveformuleringer via netprøver.dk Uge 49-51 (7.-21.dec.): Skrivedage med obligatorisk vejledningssamtale nr. 3 (og evt. 4): Vejlederne indskriver et antal vejlednings-moduler i Lectio og orienterer på forhånd eleverne om disse tider. Skriveværksted i Studiecentret: Hjælp til opgavens opbygning, korrekt sprog, de formelle krav m.m. v. Udvalgte lærere. Uge 51; fredag d. 21. december senest kl. 9.30: Aflevering af 3.g. studieretningsprojekt i netprøver.dk og i fællesområdet (i alt 2 underskrevne eksemplar).

Tidsplan for processen Uge 8, onsdag d. 20. februar 2018: Sidste frist for bedømmelse af studieretningsprojekterne. Karaktererne offentliggøres i Lectio senest lørdag d. 23. februar. Klageregler: Se vejledningspjecen.

En udgangsreplik! To elevtilgange til SRP: Baglæns: ”Jeg orker ikke, og jeg kan ikke”! Forlæns: ”Jeg kan, og jeg vil”! Skolens/vejledernes indgang til SRP: Vi prioriterer projektet med optimering af og mange ressourcer til vejledningsprocessen. Vi har ambitioner på elevernes vegne og vil støtte og vejlede alle elever, der selv arbejder!