Strategier og værktøjer i sprogundervisningen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En læseindsats der virker!.
Advertisements

Læsning i danskfaget i Island
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Hvordan får vi bedre læsere?
Elsker DU også at læse lektier?
Taskbaseret sprogundervisning
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Ordblindes problemer:
Læsning..
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
LæseUdviklingsSkemaet
Kladde til informationsdias
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
Grammatik hvorfor og hvordan?
Ordblindhed Hvad er det?.
LEARNING ENGLISH AT HRS 2KOK1041/42. WHY?  Verdenssprog  Globalisering  Engelsk talende kolleger  Mobilitet.
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Elevaktiverende undervisning
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
En kompleks opgave for dansklæreren
Hvad er læseskub? Hovedfokuspunkt: De svage læsere
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Kompenserende it Dorthe Carlsen 15. september 2011
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Den forebyggende indsats
Når børn skriver sig til læsning
Årsplan – en kort en lang
Undervisning i studiemetodik
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Ordskolen, AOF Midt, Aarhus
Novelleskrivning Hvad er vigtigt?
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Sprogbaseret læring i naturfag
læse- skrivevanskeligheder
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Læse- vanskeligheder Uge 13 Ved Yvonne Roug-Andersen.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Øvelse. Den gode artikel Øvelsen går ud på at skrive en fiktiv nyhed til jeres lokale hjemmeside. Nyheden handler om årets juletræsfest i afdelingen Lejerhaven.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Danish Teenage Entrepreneur Temadag om grundfag - Fremmedsprog/engelsk - Steen Rørvang.
Projektet Projektets titel: ”Profil, faglig identitet og anvendelsesorientering” Projektets primære formål: Øge elevernes aktivitet og autonomi Projektsdeltagere.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Temadag MV Nordic 17 maj 2017 Kompetencecenter for Læsning i Aarhus
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Mikael Galmar eeskole.dk 8/4-16
Historie & Baggrund Effectoread - 20 års erfaring med læsetræningskurser FrontRead er blevet til gennem et samarbejde mellem virksomhederne CadPeople og.
Arbejdshukommelse Interventioner.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Kompetencecenter for Læsning Hanne Mette Kristensen –
Undervisning af elever med IT-rygsæk KCL foråret 2018
Ordblinde og LST KCL efteråret 2018
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Hvorfor dansk på GF1?.
Dansk på GF2.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Velkommen Dagens program.
Velkommen Dagens program.
Præsentationens transcript:

Strategier og værktøjer i sprogundervisningen Kristine Stokholm Kompetencecenter for Læsning Januar 2017

Udfordringer

Dysleksi Carsten Elbro: "Ordblindhed, dysleksi, markante vanskeligheder ved at lære at læse og skrive, som beror på langsom og upræcis omsætning af bogstaver og bogstavfølger til sproglyde. Ordblinde har særlig svært ved ord, som de ikke har set før”… …”Det gælder for både de karakteristiske vanskeligheder ved læsning og skrivning og for usikkerheden i forbindelse med isolering af sproglyde i sammenhængende tale”.

Konsolidering Elisabeth Arnbak: ”Hvordan kan vi bedst støtte ordblinde børns fremmedsprogsindlæring?” En grundig og velstruktureret undervisning i det nye sprogs lyde En grundig instruktion i bogstav/lydforbindelser på det nye sprog Computerstøttet undervisning Tilegnelse af færdighed (indlæring) Konsolidering Dannelse af langtidshukommelse

Fremmedsprogundervisningen I klassen: It-værktøjer Organisering Individuelt/ Målstyret

Mulige veje

Sprogfagenes kompetenceområder Nye forenklede mål: Kompetenceområder: Mundtlig kommunikation (tale/lytte/præsentere) Skriftlig kommunikation (læse/skrive) Kultur og samfund På KCL: Værktøjer og strategier til at præstere i kompetenceområderne

IT-værktøjer Cd-Ord (oplæsning og ordforslag) Engelsk: stemmen Claire Tysk: stemmen Felix Læs lidt ad gangen og med lav hastighed Ordbogen.com Til enkeltord – kræver introduktion til ordbogsbetegnelser Google Oversæt Primært til sammenhængende tekst Også til oversættelse af hel tekst til forforståelse Tale til tekst, f.eks. i Docs Say Hi/Google Oversæt (på mobil/Ipad) Oversættelse af tale/tekst Kompetencecenter for Læsning

Strategier Læsestrategier - før, under og efter læsning Før: f.eks. forforståelse ved oversættelse i Google, tekst læst hjemmefra (lektier forud), billeder og overskrifter, fælles aktivering af ordforråd til emne, ordbank mv. Under: Sproglige kendetegn, f.eks. navneord med stort på tysk, ordbogsopslag, læs mindre afsnit ad gangen og ved tilpas lav hastighed: Stop – tænk – læs videre Efter: konsolidering – ofte skriftligt eller mundtligt Skrivestrategier Før: Planlægning, ideer (mindmap), evt. læse tekst til emnet - inspiration til gloser og formuleringer. Under: Tale-til-tekst knyttet til brug af Cd-Ords Ordforslag (lav evt. en skriveprofil), omformulering af spørgsmål til svar, grammatiske opslag (grammatisk oversigt – skal eleverne kende til FP) og ordbogsopslag (f.eks. Ordbogen.com) Efter: Lyt teksten igennem – punktum til punktum og lav hastighed. Er der fejl, der skal rettes? Grammatiske opslag, ordbogsopslag og tegnsætning. Strategier til mundtlighed Lyt til oplæsning af tekst/besvarelse og gentag (evt. simultant - kræver in-ears og træning) Omformulering, hjælpesætninger, kropssprog Kompetencecenter for Læsning

Øvrig organisering Lektier forud (forforståelse, med i tid) Tid til at lytte eller forberede sig ved mundtligt arbejde Lyttestrategier ved paropgaver (A+B) Målstyret læring Instruktion også på dansk Spil, lege mv. også i elektronisk version Træningsopgaver (zone for nærmeste udvikling/målstyret)

Eksempel: Individuelt arbejde

Bilag

It-værktøjer og strategier til FP9