Digitalisering af prøver i grundskolen Odense 18. november 2015
Fælles Mål 122 færdigheds- og vidensmål 34 indeholder mål med it Vægt på digitale værktøjer 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
1. – 3. klasse 8 ud af 38: 21 % 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
4. – 6. klasse 13 ud af 40: 33 % 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
7. – 9. klasse 13 ud af 44: 30 % 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
Læseplanen Eleven som kritisk undersøger Eleven som analyserende modtager Eleven som målrettet og kreativ producent Eleven som ansvarlig deltager Tekstdias 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
Digitale værktøjer Regneark Dynamisk geometri CAS Visuel kommunikation 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
Status 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
Brug af it ved prøverne maj 2015 Andel 25 % 27 % 39 % 50 % 58 % 73 % FP9 FP10 Skriveværktøj 25463 67 % 10801 75 % Dynamisk geometri 14800 39 % 5688 CAS 2702 7 % 913 6 % Regneark 9160 24 % 8424 58 % Minus it 10110 27 % 2646 18 % Andel it-brugere 73% 82 % Elevtal 37866 14406 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
Eksempel fra maj 2011 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
Digitale værktøjer i matematikundervisningen It i matematikundervisningen kan bidrage til mirakler skabe katastrofer Begge dele kan opstå med samme hard- eller software. Intet it-værktøj er i sig selv godt eller dårligt for matematikundervisningen. Kilde: Mogens Niss –webinarpå DMN Digitale værktøjer skal være en kapacitetsudvider og ikke tankeerstatter 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
Initiativerne Arbejdsgruppen har følgende opgaver: Indkredsning og konkretisering af muligheder og udfordringer i forbindelse med inddragelse af it-værktøjer under prøven i matematisk problemløsning. Udarbejdelse af opgavetyper/eksempelprøvesæt, der kan afprøves i mindre pilotforsøg. Levere input til information til skolerne om, hvilke krav det stiller til undervisningen at deltage i forsøget. 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
Udfordringer Kapacitetsudvider og ikke tankeerstatter Relevant Skal alle opgaver løses med it? Afhængighed Programmer Bedømmelse Overlevering af opgaver og besvarelser 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
Læringsmål Eleverne kan Anvende det digitale værktøjs funktioner Anvende programmet til beregninger/tegninger Anvende programmet til præcise tegninger (konstruktioner) Vælge det mest hensigtsmæssige program til en opgave Gennemføre matematiske undersøgelser i programmet Anvende programmet til problemløsning Anvende programmet til modellering Anvende programmet som grundlag for ræsonnementer Anvende programmet til simulering Anvende programmet til … 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
Eksempler 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
Hvilken matematisk model er der brugt? Brug et regneark. 2011 3806 2012 6184 62,5% 2013 7557 22,2% 2014 10649 40,9% 2015 15005 2016 21143 2017 29793 2018 41981 2019 59155 2020 83355 Hvilken matematisk model er der brugt? Brug et regneark. 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
Gødning Landmand A foreslår, at pladsen anlægges, så den ligger lige langt fra de tre gårde. Landmand B foreslår, at pladsen skal anlægges så den samlede afstand til de tre gårde bliver kortest mulig. Problemstillinger 1. Hvor skal gødningspladsen placeres, hvis de følger landmand A’s forslag? 2. Hvor skal pladsen placeres, hvis de følger landmand B’s forslag? Beskriv placeringen af gødningspladsen med brug af matematisk fagsprog. 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
Formelsamling 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk
Frivillige til pilotprøven søges, vent til konkret udspil Gode ideer modtages Frivillige til pilotprøven søges, vent til konkret udspil 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk