Digitalisering af prøver i grundskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor 17. september 2016 Forældre- og elevarrangement tirsdag 23. februar 2016.
Læremidler til Madkamp 2015 Kirsten Marie Pedersen Madkundskab UC Lillebælt/Læreruddannelse n på Fyn.
Nationale test v. Marie Teglhus Møller
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Fra den nationale faggruppe SeMat – generalfrosamling 2015.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
Gunslevholm Torsdag den 19. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelssen UCSJ 1
Sproglærer Lone Elbjørn - lærer Sprog : engelsk, tysk, fransk - Sprogkonsulent : Internationale dimension i sprogundervisningen.
Forretningsmodellering 2. Modul Foråret 2008 Nord LBP.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Faktaark vedr. fælles ledelse Hvorfor arbejder vi i Skoleforvaltningen med projektet Fælles ledelse? I forberedelsen af Budget 2016 behandlede Skoleudvalget.
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Modelleringskompetence. Hvad har de her ting til fælles?
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fællesfaglig.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Censorkursus i matematik Den afsluttende evaluering i folkeskolen
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
ORGANISATION workshop
Vejledning: selvbetjeningssystem
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Faglig udvikling i praksis 2017
Kommunernes økonomistyring
Studieretningsprojektet
Skolernes kvalitetsrapport
Uddannelsesplanen.
Hvorfor et FUEL projekt? Hvad indeholder det? Hvad er målene? Planen?
Den gode prøve i faget dansk
Opgaver og eksamener med CAS briller
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
Relancering af wiki SAGERA projekt 2 Relancering af wiki
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
UU - Status og uddannelsesstatistik
21. november 2017 Digitaliseringsstrategien og fælles klassifikationer Temamøde om anvendelse af fælles klassifikationer i det offentlige (FODS initiativ.
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Indførelse af model for formativ/summativ evaluering
Titel på naturvidenskabsprojekt
Skriv ansøgning 10 gode råd.
It i folkeskolens matematikundervisning
NYT.
Baseline.
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Oplæg fagmøde naturfag, fysik og kemi
UU - Status og uddannelsesstatistik
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Forældremøde.
Undervisningspligten
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Regneark.
EKsamen på Horsens Gymnasium 2018
Fagenes mål og den nye prøveform
Foreløbigt valg af uddannelsesønske
Målopfølgning – Børne- og Skoleudvalget
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Problembehandling er ikke en færdighed v. Adrian Bull
Vejlednings- netværksdag
Præsentationens transcript:

Digitalisering af prøver i grundskolen Odense 18. november 2015

Fælles Mål 122 færdigheds- og vidensmål 34 indeholder mål med it Vægt på digitale værktøjer 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

1. – 3. klasse 8 ud af 38: 21 % 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

4. – 6. klasse 13 ud af 40: 33 % 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

7. – 9. klasse 13 ud af 44: 30 % 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

Læseplanen Eleven som kritisk undersøger Eleven som analyserende modtager Eleven som målrettet og kreativ producent Eleven som ansvarlig deltager Tekstdias 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

Digitale værktøjer Regneark Dynamisk geometri CAS Visuel kommunikation 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

Status 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

Brug af it ved prøverne maj 2015 Andel 25 % 27 % 39 % 50 % 58 % 73 % FP9 FP10 Skriveværktøj 25463 67 % 10801 75 % Dynamisk geometri 14800 39 % 5688 CAS 2702 7 % 913 6 % Regneark 9160 24 % 8424 58 % Minus it 10110 27 % 2646 18 % Andel it-brugere 73% 82 % Elevtal 37866 14406 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

Eksempel fra maj 2011 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

Digitale værktøjer i matematikundervisningen It i matematikundervisningen kan bidrage til mirakler skabe katastrofer Begge dele kan opstå med samme hard- eller software. Intet it-værktøj er i sig selv godt eller dårligt for matematikundervisningen. Kilde: Mogens Niss –webinarpå DMN Digitale værktøjer skal være en kapacitetsudvider og ikke tankeerstatter 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

Initiativerne Arbejdsgruppen har følgende opgaver: Indkredsning og konkretisering af muligheder og udfordringer i forbindelse med inddragelse af it-værktøjer under prøven i matematisk problemløsning. Udarbejdelse af opgavetyper/eksempelprøvesæt, der kan afprøves i mindre pilotforsøg. Levere input til information til skolerne om, hvilke krav det stiller til undervisningen at deltage i forsøget. 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

Udfordringer Kapacitetsudvider og ikke tankeerstatter Relevant Skal alle opgaver løses med it? Afhængighed Programmer Bedømmelse Overlevering af opgaver og besvarelser 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

Læringsmål Eleverne kan Anvende det digitale værktøjs funktioner Anvende programmet til beregninger/tegninger Anvende programmet til præcise tegninger (konstruktioner) Vælge det mest hensigtsmæssige program til en opgave Gennemføre matematiske undersøgelser i programmet Anvende programmet til problemløsning Anvende programmet til modellering Anvende programmet som grundlag for ræsonnementer Anvende programmet til simulering Anvende programmet til … 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

Eksempler 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

Hvilken matematisk model er der brugt? Brug et regneark. 2011 3806 2012 6184 62,5% 2013 7557 22,2% 2014 10649 40,9% 2015 15005 2016 21143 2017 29793 2018 41981 2019 59155 2020 83355 Hvilken matematisk model er der brugt? Brug et regneark. 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

Gødning Landmand A foreslår, at pladsen anlægges, så den ligger lige langt fra de tre gårde. Landmand B foreslår, at pladsen skal anlægges så den samlede afstand til de tre gårde bliver kortest mulig. Problemstillinger 1. Hvor skal gødningspladsen placeres, hvis de følger landmand A’s forslag? 2. Hvor skal pladsen placeres, hvis de følger landmand B’s forslag? Beskriv placeringen af gødningspladsen med brug af matematisk fagsprog. 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

Formelsamling 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk

Frivillige til pilotprøven søges, vent til konkret udspil Gode ideer modtages Frivillige til pilotprøven søges, vent til konkret udspil 31-12-2018 klaus.fink@skolekom.dk