Fra komfortzone til læringszone

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Lidt om vejleder rollen
LEAN Akademy.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Natur og naturfaglige fænomener – en undersøgende tilgang
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Værkstedet En del af inklusions- og trivselsindsatsen på Kærbyskolen og
Digitale værktøjer i matematik
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Inquiry based science education
Relationer – børn og voksne
ER-diagrammer (databaser, del 4)
IT i undervisningen.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Væksthuse, fotosyntese, lys og farver
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Bedre overgangsvejledning gennem øget aktørinddragelse på Djursland Et projekt med: Viden Djurs – Lead partner UU-Djursland Ørum Skole Auning Skole.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
Inquiry Based Science Education - IBSE
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Innovation i AT/SO.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Fra vejledning til biologi c
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Den lærende organisation
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
” Fremtiden kommer af sig selv, fremskridtet gør ikke.”
Innovationsskole Et udviklingsprojekt på Lyngby Tekniske Gymnasium.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Undersøgelsesbaseret naturvidenskabelig undervisning
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3C.1 Design af klasser Specifikation og implementation.
Erfaringsrum og Forventningshorisonter Erfaringer med projektet: Entreprenørskab og formidling November 2013: Hans Elbeshausen.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
Entreprenørskab og Performance Design Seminar om entreprenørskabsundervisning RUC Seminaret afvikles med støtte fra Karlbak og projektet EntreNord.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Historie som fag i grundskolen – læreplaner og praksis
IT-B 1.03 Menneskelig sammenhænge og arbejdsgange
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Problem- and play- based Learning
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Introduction to synopsis writing
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
hf – med fokus på sundhed, velfærd og innovation (VUF og UCD)
It i folkeskolens matematikundervisning
Tilsynserklæring Aabenraa Friskole 2016.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Grundfagsseminar 9. september 2015 Erhvervsøkonomi og afsætning.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Reaktionshastighed Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Simulering af binomialforsøg
Parameterfremstilling og punktmængde
Geometriske Steder Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
LightAtomsBasic Introduktion: atomer og fotoner (fysik)
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Fra komfortzone til læringszone

Viden er ikke længere en ensrettet vej fra lærer til elev. ”I det moderne skolesystem er læreren mere at se som en leder af viden end som en underviser.” – Prof. Birgitte H. Sørensen

Kompetencer, der kendetegner en god lærer Faglig kompetence Ledelses-kompetence Relations-kompetence

Elevinvolvering

The best way to predict the future is to create it – Peter Drucker Entreprenørskab Engineering Thinking + Inquiry-Based Science Education Tværfaglig naturfagsundervisning med et værdiskabelses perspektiv

IBSE-modellen Problem- og undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning Problemafdækning Hypotesedannelse Undersøgelse af hypotese Konklusion, validering og kontekstualisering

Hvad kan IBSE-modellen gøre for eleven?

Engineering Thinking Systematisk tænkning Evnen til at tilpasse sig Identificering af problemet Kreativ problemløsning Evnen til at visualisere ting At forbedre - De sidste 3 punkter ligger også til grund for Engineering Design Thinking.

Engineering Thinking Ask, Imagine og Plan = skal sikre eleverne et ordentligt grundlag for step 3 i IBSE-modellen – undersøgelsen af hypotesen ..de sidste to ligger som en naturlig del af step 3 og 4 i IBSE-modellen

Engineering Thinking/undervisning Metoden… Lærerens introduktion af problemet/udfordringen – dvs. hvordan kan læreren gennem en historie relatere udfordringen til en konkret situation = at sætte scenen… Elevernes undersøgelse af problemet inden de går i gang med at arbejde på en praktisk løsning. Elevernes fremlæggelse af deres løsning – hvordan bedømmes/evalueres løsningen?

Øvelse i Engineering undervisning – 7. klasse I skal arbejde med følgende opgave; Gruppe 1 – Find en historie / en fortælling, der gør udfordringen vedkommende for eleverne. Hvilke kvaliteter skal en intro-historie have? Gruppe 2 – Diskuter hvilke undersøgelser, der indledende vil være relevant for eleverne at lave – hvilken faglig forståelse og færdigheder er relevant? Gruppe 3 – Diskuter hvordan elevernes løsning kan fremlægges, og hvordan kan den testes/evalueres?

Entreprenørskab – at skabe værdi SKUB-metoden ..stimulering til foretagsomhed, ved at skubbe til at handle, så de oplever succes ved at omsætte viden til værdi

Tak for nu..