Academic Information Seeking

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Advertisements

Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
E-learning Toolbox – hjælp til it-støttet undervisning på DTU
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Ledelsesakademiet, Erhvervsakademi Aarhus
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Job & Uddannelse i Øresundsregionen Projektmål: at øge hverdagsintegrationen og mobiliteten over Øresund.
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Air Force Training Centre Vi vil Blended Learning 1 PF.
AU Biblioteksudvalgsmøde Karen Harbo, udviklingskonsulent, ASB bibliotek, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet Karen Harbo, ASB bibliotek, Aarhus.
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Vision og realitet V. Tom Nyvang E-Learning Lab Nordjylland.
Organisering af uddannelsesforløb Jens Bennedsen projektleder It-vest – samarbejdende universiteter.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
”Fælles udvikling, behov og ønsker” Bibliotekernes visioner Peter Rubeck, CVU Nordjylland.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
Agenda Lidt om forhold og udfordringer E-ressourcer i undervisningen Danmark set fra luften – slip brugerne løs i samlingen Projekt Profilering.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Implementering af Campus/e-læring i Videnskabsministeriets koncern
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
” Snart – hvis ikke allerede – vil studerende forvente at kunne søge i ’alt’ ét sted fra; det der ikke bliver fundet her, findes ikke” Danmarks Tekniske.
Afslutningskonference på Campus Roskilde UCSJ 18. september 2014.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Nye veje for bibliotekets brugeruddannelse Fra Bologna til Hammerfest - dansk fra sidelinjen Oslo 6.april06 Tina Pipa Koordinator for Brugeruddannelse.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Mørdrupskolens ønsker til ”de 122 millioner” Udredning vedr. folkeskolen (forbedring af læringsmiljøet på folkeskoleområdet). I forbindelse med vedtagelsen.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Nye retningslinjer for Handicappuljen
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i www
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Digital læring og undervisning
Tips til videoproduktion i stor skala
Nyt administrationssystem
Danskernes digitale bibliotek
Elektroniske objekter til understøttelse af SSO-processen
Danskernes digitale bibliotek
Academic Information Seeking
En fælles platform til integreret styring af ressourcer, projekter og budgetter hos DIN Forsyning Projektchef Henrik Blicher fortæller om hvordan en uigennemsigtig.
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Danskernes digitale bibliotek
Hvordan skaber vi rammen for kvalitet?
– hvordan får vi de ansatte med?
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
De lokale implementeringsansvarlige - organisering
Underviserne og LMS.
Kickoff møde Dansk køreplan for BIM standardisering Dansk Standard 22
Danskernes digitale bibliotek
Præsentationens transcript:

Academic Information Seeking MOOCS som en del af fremtidens læring til gavn for både studerende og underviser Academic Information Seeking

Agenda Moocen Academic Information Seeking Undervisning på DTU Bibliotek Hvordan integreres MOOCen i DTU Biblioteks undervisning? Bullet 2: Processen, udfordringer, hjælp og resultat

DEFF projektet E-læring, informationskompetencer og biblioteksservices – hvordan kan det digitale bibliotek bidrage til employability? http://blogs.au.dk/deff/ #deffelearning Projektet VILLE: • Iværksætte mindst ni konkrete faglige forløb ved universiteter, professionshøjskoler og et erhvervsakademi, hvor det virtuelle bibliotek, i tæt samarbejde med uddannelserne og de respektive undervisere, integrerer målrettet information og relevante services i forløbene. Det sker via de respektive virtuelle læringsmiljøer (Learning Management Systemer (LMS) og Massive Open Online Courses (MOOCs). • Etablere samarbejdet omkring de ni konkrete forløb i projektets udviklingsfase (2014-2015) og udbrede til flere forløb i projektets implementeringsfase (2015- 2016). Således sikres bæredygtighed, nemlig omsætning fra udvikling til drift i forbindelse med ordinære uddannelsesforløb. Deltagere fra flere universiteter og professionshøjskoler Million bevilling Danmarks Elektroniske Fag- og Forskningsbibliotek (DEFF) er et organisatorisk og teknologisk samarbejde mellem fag-, forsknings- og uddannelsesbibliotekerne, som samfinansieres af Uddannelses- og Forskningsministeriet, Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling samt Kulturministeriet.

Organisering af MOOC projektgruppen Samarbejde mellem DTU Bibliotek og Københavns Universitetsbibliotek 8 projektdeltagere – 4 fra hvert bibliotek Alle med bred undervisningserfaring, dog ikke indenfor e-læring Coursera platformen – KU og DTU havde begge aftaler med Coursera Ekstern hjælp fra LearningLab DTU, Centre for Online and Blended Learning (COBL) KU & Lotte Rienecker Projektledelse hos DTU Bibliotek I gang sat april 2014 hvor hypen var stor og begge universiteter fik opmærksomhed med moocs Fordel at begge universiteter var i gang Budget alt i alt på 1.5 mio

Academic Information Seeking Grundlaget

Academic Information Seeking Start Brainstorm om indhold, målgruppe, kontekst og forløb Samtidig hentede vi inspiration fra andre moocs Målgruppen var studerende med studieopgaver på bachelor niveau – fra problemformulering til aflevering Konteksten var de tekniske og naturvidenskabelige discipliner forankret i kursisternes lokale virkelighed Forløbet startede ud med at være et ”fixed” forløb på 4 uger men endte med at blive ”on demand” på 3 uger Startede fra scratch Indholdet sku rammes ind Informationssøgningsprocessen er understøttet af forskning Kontekst vigtig

Academic Information Seeking Værktøjer Drejebog – overblik over alle aspekter af arbejdet Script skabelon fra COBL

Drejebog oktober 2014

Ekstern rådgivning Inspireret af Lotte Rieneckers Den god opgave Tænkt som rådgiver og mulig deltager i en eller flere videoer Gav vigtig sparring undervejs i processen KU Centre for Online and Blended Learning (COBL) stod for den tekniske produktion Redigering og efterbearbejdning var i samarbejde med COBL Vi var nybegyndere Præsenter den gode opgave og Lotte

Academic Information Seeking 26/12/2018

Academic Information Seeking 26/12/2018

Academic Information Seeking 26/12/2018

Udfordringer Udfordrende at arbejde med storyboard / script For mange kokke Vi kunne ikke arbejde 100% med projektet, så der var møder ca hver 14. dag Fasen med at skrive storyboard var for lang. Brugte meget tid på at komme tilbage på sporet Svært at holde tidsplan Tvivl

Tvivlen blev gjort til skamme

Resultater 26/12/2018

Resultater 26/12/2018

Konklusioner og læring Video Storyboards, Quizzes, Visuals Assignments Copyright clearing, Internal/External Negotiations, Reading List, License Integration, SPOC, Design, The Project, Titles, Tests, Feedback,.......... Thomas Skov Jensen, DTU Bibliotek

Produktion af egne videoer Spoc var oprindeligt et delprojekt til mooc projektet Egne produktionsfaciliteter med videostudie og redigeringsrum, Media Lab Resulteret i foreløbig 2 videoer Gør det letter at vedligeholde og videreudvikle kompetencer KUB og vi skulle selv lave spoc videoer

Undervisning på DTU Bibliotek Så vidt muligt i kontekst

MOOC og blended learning 3 ugers kursus MOOC skulle have erstattet eksisterende kurser Videoer fra Academic Information Seeking integreret i 3 ugers kursus Bruges som forberedelse til specifikke sessions Forudsætning for løsning af quizzer og opgaver

MOOC og blended learning Kurser og on demand Videoer er så småt ved at blive embedded i de mindre kurser - Litteratursøgning - introduktion for fag- og bachelorprojekter (2-4 timer) Undervisere kan rekvirere videoer til egen undervisning Man kan tage MOOCen fra hjemmesiden Integration i LMS

Fordele Nye kompetencer og undervisningsprodukter Vi kan bedre assistere undervisere ved forberedelse af MOOCs Nye muligheder i undervisningen hvad angår tilrettelæggelse, øget fokus på de studerende og deres behov Kan nå bredere ud i vores målgruppe