Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Advertisements

Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Eva Thune Jacobsen, strategisk sundhedskonsulent Lasse Rye Rasmussen, idrætskonsulent Borgermødet på Tibberupskolen 16. marts 2011 Børn, bevægelse og læring.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Samarbejde for trivsel i skolen i Danmark
Modul 2.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Antal besvarelser: 52.
Hvad er Projekt Sund Skole? Projekt Sund Skole er et nyt EU-støttet projekt, som koncentrerer sig om næring til læring i indskolingen. Projektet.
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted?
Alle rettigheder forbeholdes
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler
Studieretningsprojektet
Praksiseksempel fra Teater GROB
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Elevernes evaluering af grundforløbet
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Det gode møde i folkeskolen
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Sådan bruger du præsentationen
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
Ledelsesevaluering.
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Alle rettigheder forbeholdes
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Alle rettigheder forbeholdes
Præsentation af 7. kl. Skoleåret 2019/20.
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Stress 2019.
Information om Aula til forældre
Indsæt billede af din skole
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab. Og at det gode kollegaskab har en stor betydning for, hvad man kan præstere fagligt. Alle rettigheder forbeholdes. Gengivelse af materialet uden Ventilens skriftlige samtykke er ikke tilladt ifølge gældende dansk lov om ophavsret, © 2018 Ventilen Danmark

Fællesskaber I Indhold To typer fællesskaber Fællesskab og faglighed Klassefællesskab og skolefællesskab Øvelse: Et godt skolefællesskab 1 min. Dette er den første af to lektioner om fællesskab. Den har fokus på to typer af fællesskaber – de formelle og de uformelle. Bagefter skal vi tale om, hvordan fællesskaber har en betydning for fagligheden, og endelig skal vi tale om fællesskaber på tværs af klasser og årgange. Til sidst skal vi lave nogle fællesskabsøvelser.

To typer fællesskaber Mennesket er et socialt væsen Vi afhænger af fællesskaberne Uformelle fællesskaber Fællesskaber, vi selv vælger Venner og bekendte Formelle fællesskaber Fællesskaber, vi placeres i Klassekammerater, holdkammerater og kolleger 10 min. Mennesket er et socialt væsen, og vi er afhængige af fællesskaberne. Fra naturens side er vi designet til at være i flok – vi er afhængige af at høre til. Vores hjerne og krop reagerer, hvis vi ikke føler, at vi hører til i fællesskabet. Det er usundt – både psykisk og fysisk at stå uden for fællesskabet. Der er således ingen, der aktivt vælger at stå udenfor fællesskabet. Er man udenfor, er der typisk en grund til det – man er blevet placeret der, eller man har ikke vurderet, at det var muligt at blive en del af fællesskabet. Der findes overordnet set to typer fællesskaber; de formelle og de uformelle. De uformelle fællesskaber er fællesskaber, vi selv vælger. Det er vores venner og bekendte, og i disse fællesskaber er vi i høj grad selv med til at sætte normerne for, hvordan man er sammen. De formelle fællesskaber er fællesskaber, vi placeres i, når vi starter i en ny klasse, på en ny skole eller på en arbejdsplads. Vi vælger i et eller andet omfang selv at være der, men ikke, hvem vi er der sammen med. Vi har brug for at føle os trygge og opleve, at vi passer ind i de fællesskaber, vi tilhører – uanset om vi selv har valgt fællesskabet eller ej. Vi som lærere og skole har en interesse i jeres formelle fællesskaber. Vi ønsker for jer, at I får et godt kollegaskab. Det skaber trivsel, grobund for venskaber, men det vigtigste i en skolesammenhæng er, at det skaber de bedste betingelser for et godt undervisningsmiljø og en høj faglighed.

Fællesskab og faglighed Undervisningsmiljø Fysisk, æstetisk og psykisk Hjernen kan én ting ad gangen Tryghed frigiver energi til at lære Et harmonisk undervisningsmiljø er en nødvendig forudsætning for, at eleverne kan lære. (Undervisningsministeriet) ” Klassemiljøet skal være ok. Hvis der er en trist stemning, bliver du mere mentalt træt – og så er indlæringen ikke stor (Gymnasieelev) ” 5 min. Undervisningsmiljø er delt op i tre kategorier – det fysiske, æstetiske og psykiske. Det fysiske handler om gode møbler, frisk luft og en tilpas temperatur i klasselokalet. Det æstetiske handler fx om udsmykningen af klasselokalet og skolens øvrige rum. Det psykiske handler om trivsel – om at have det godt med de andre elever og med lærerne. Alle tre dele kan medvirke til, at eleverne har det godt i skolen og bliver inspireret til at lære mere. Når hjerner bruger energi på et bekymre sig for, om man hører til i fællesskabet, kan den ikke samtidig bruge energi på læring. Et trygt fællesskab, hvor eleverne er gode kolleger for hinanden frigiver energi til at lære. Fællesskabet styrker både det psykiske undervisningsmiljø og fagligheden i klassen. I et fællesskab, hvor man ikke går og holder vejret for at fremstå mere ovenpå, end man måske i virkeligheden er, tør flere række hånden op i timerne uden at være bange for, om de svarer forkert eller stiller for dumme spørgsmål. Det giver bedre grundlag for diskussioner og gruppearbejde, når alle har mod på at byde ind. Citat 1: Undervisningsministeriets hjemmeside: http://www.uvm.dk/folkeskolen/laering-og-laeringsmiljoe/trivsel-og-undervisningsmiljoe/om-trivsel-og-undervisningsmiljoe Citat 2: Elev i folderen ”Undervisningsmiljøer på gymnasier – stx, hhx og htx” af Dansk Center for Undervisningsmiljø.

Fællesskab på tværs Klassefællesskab & skolefællesskab 5 min. Fællesskabet i klassen er vigtigt, og det skal der arbejdes kontinuerligt på. Men et godt fællesskab er bedst, når det ikke lukker sig om sig selv, der skal også være solidaritet udadtil. Klassens fællesskab er en del af skolens fællesskab, og det skal eleverne også være opmærksomme på. For eleverne på stx, htx og hhx gælder det, at det fællesskab, de er en del af på grundforløbet, vil være et midlertidigt fællesskab. De skifter klasse i forbindelse med valg af studieretning, og skal dermed være en del af et nyt fællesskab. Jo stærkere skolefællesskab, man kan skabe, jo lettere bliver overgangen til en ny klasse, fordi man allerede vil kende flere af de andre elever. Mind eleverne om at deltage i skolens fællesarrangementer for at bakke op om skolens fællesskab. Der er også diverse udvalg og grupper, de kan blive en del af.

Fællesskabsøvelser Send klappet videre 1-2-3 Atomer og molekyler Fællesskabende aktiviteter Send klappet videre 1-2-3 Atomer og molekyler 25 min. Se beskrivelser af øvelserne i drejebogen til Lektionen