Modenhedsniveauer for en maturity model på ankervirksomheder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
Advertisements

Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
KØBENHAVNS KOMMUNE ØKONOMIFORVALTNINGEN / KONCERNSERVICE Informationsmøde Udbud af håndværkerydelser til løbende drift og vedligeholdelse - Fagentrepriser.
Ny visuel identitet på SDU. Nyt tilrettet logo 2 Fælles udtryk styrker SDU som brand Understøtter oplevelsen af fælles identitet.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Modenhedsniveauer for en maturity model på ankervirksomheder De 5 modenhedsniveauer Ad hoc-niveau Ad hoc-niveauet er karakteriseret ved, at indkøbsområdet:
Gode råd om indkøb for institutioner uden egen indkøbsorganisation Oplæg ved Henrik Dyrehave Rasmussen, Økonomi- og ressourcedirektør ved CELF (Center.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Forebyggelse og sundhedsfremme i Fredericia Kommune.
Hvordan skaber vi sammen det mest udbytterige samarbejde mellem råd, nævn og kommune? Sådan gør vi.
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
Udfold talenterne! - og vind ekstra ressourcer Et dialogværktøj til ledelsesgruppen.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Dialogforum - Engrosmodel
VejTrafikSikkerhedsledelse Certificering af Rudersdal Kommune - Vejafdelingen Trafikdage august 2016 ved Kit Lærke Knudsen.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Præsentation af metodehåndbog for virksomhedsservice
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
DUBU Superbrugerrollen
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Akkreditering i speciallægepraksis
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Metode til udarbejdelse af Jobfunktionsroller Case: SAPA pilotkommune - Næstved Gennemført i regi af D11 Arbejdsgruppen: STS projektleder fra.
Hvorfor resultatløn?.
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Et godt samarbejde er en afgørende faktor for at skabe en værdiskabende byggeproces og opnå et vellykket byggeri. Dårligt samarbejde udpeges tit som årsag.
Jonas Egebart Forløbsansvarlig vicedirektør
Indførelse af model for formativ/summativ evaluering
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Fælles ledelsesgrundlag
Målopfølgning – Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget
Kursus for nye efterskoleledere
Udbud af bygning 44. Sådan blev opgaven stillet
Tilsyn med Produktionsskolerne
Miniudbud på revisionsydelser på AAU
Model for scoring og prioritering af digitaliseringsprojekter
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
dekansekretariater i den nye organisering
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Hvor en UNI-C på vej hen? -og hvad betyder det for Elevplan?
Kommunens sapa-strategi
SAPA kommunenetværk Om kommunernes organisering
Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
Øvrige økonomistyrings-aktiviteter- og roller
Interne survey som ledelsesværktøj
Grundliggende principper
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Nøgletal på vejområdet
UDBUD & KONTRAKTSTYRING
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
12. Oktober 2016 FM i praksis Dansk Rengøringsteknisk Forening.
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Modenhedsniveauer for en maturity model på ankervirksomheder De 5 modenhedsniveauer Ad hoc-niveau Ad hoc-niveauet er karakteriseret ved, at indkøbsområdet: - Er uformelt styret - Mangler overblik, ekspertise og information for at arbejde effektivt - Ikke eller kun sporadisk kommunikerer om vigtige forhold - Har en ad hoc-tilgang til processer og praktikker - Har ingen eller lav grad af automatisering - Ikke anvender opfølgning på effekten af indkøb Repeteret niveau Det repeterede niveau er karakteriseret ved, at indkøbsområdet: - Erkender, at der er et behov for udvikling - Kommunikerer på et overordnet og behovsbetinget plan - Har fælles ensartede processer, som er opstået på baggrund af praktisk erkendelse - Begynder på automatisering og udvikling af forskellige værktøjer og metoder - Ikke arbejder konsekvent med opfølgning på effekten af indkøb Dokumenteret niveau Det dokumenterede niveau er karakteriseret ved, at indkøbsområdet: - Forstår behovet for at udarbejde og dokumentere løsningsforslag - Udarbejder uformel træning og tiltag til forbedring af kommunikation - Kortlægger, dokumenterer og standardiserer processer - Opnår procesforbedringer gennem en højere grad af automatisering - Ikke har en formel målstyring, men udvikling og etablering af målstyring er igangsat Styret niveau Det styrede niveau er karakteriseret ved, at indkøbsområdet: - Ledelsesmæssigt har defineret vision og mål - Igangsætter løsningsforslag og initiativer, som afprøves på afgrænsede områder og evalueres - Implementerer formel træning og standarder for kommunikation - Etablerer procesejerskab og ansvar samt implementerer best practice og optimering på tværs af organisationen - Anvender modne og velafprøvede teknikker, herunder faste standarder - Anvender målstyringsværktøjer på udvalgte områder, herunder analyser af årsags-/virkningssammenhæng - Samarbejder med interne eksperter i den resterende organisation om optimering af indkøb Optimeret niveau Det optimerede niveau er karakteriseret ved, at indkøbsområdet: - Ledelsesmæssigt fokuserer på opnåelse af best practice ved løbende optimering - Har kort- såvel som langsigtede mål, der sikrer en fremadrettet professionel, effektiv og værdiskabende tilgang - Anvender de nyeste uddannelses- og kommunikationsteknikker og skaber forandring og effekt - Har implementeret ekstern best practice og lader sig inspirere af samarbejde med eksterne samarbejdspartnere - Anvender avancerede teknikker og har en udbredt og optimal brug af teknologier - Anvender målstyring på alle områder

Angiv modenhedsniveau Spørgsmål Angiv modenhedsniveau Ad hoc Repeteret Dokumenteret Styret Optimeret Bonusspørgsmål 7.1. Indgår organisationen i strategiske samarbejder med udvalgte leverandører? Der er ikke etableret strategiske samarbejder med leverandører. Strategisk samarbejde med få udvalgte leverandører er ikke dokumenteret, men foregår på funktions-/enhedsniveau. Central fokus på strategisk samarbejde med leverandører. Vision og strategi for strategisk leverandørsamarbejde som del af indkøbsstrategien besluttet af øverste ledelse, og der er udpeget global procesejer for strategisk leverandørsamarbejde. Partnerskabsmodeller opbygget med væsentligste strategiske leverandører, herunder afholdes leverandørkonferencer mhp. idégenerering for optimering af fælles værdikæde. Beskriv, hvilke overvejelser der har været styrende for beslutningen om at have fokus på strategiske samarbejder med leverandører. 7.2. Er der defineret en proces for håndtering af leverandørrelationer, og i hvilket omfang er den implementeret? Der findes ingen proces for håndtering af leverandørrelationer. Erkendelse af behov for en proces for håndtering af leverandørrelationer på indkøbsområdet. Der er defineret en strategi for håndtering af leverandørrelationer på indkøbsområdet og igangsat implementering af et pilotprojekt. Strategien for håndtering af leverandørrelationer er implementeret og kommunikeret internt og eksternt. Strategien for håndtering af leverandørrelationer optimeres løbende igennem interne input og et panel af udvalgte leverandører. Hvad er den største fordel og den største ulempe ved brugen af en strategi for håndtering af leverandørrelationer? 7.3. Hvordan foregår leverandørsegmentering og udvælgelse? Leverandørudvælgelse er baseret på historisk samarbejde. Overblik over leverandørporteføljen etableret decentralt. Standard for samlet segmentering af leverandører på tværs af organisationen udarbejdet (vha. Kraljic-modellen). Segmentering af leverandørportefølje gennemført. Valg af samarbejdsstrategier med leverandører foretages på baggrund af segmentering. Anfør eksempler på de segmenteringskriterier, der arbejdes med.

Spørgsmål 7.4. Arbejder organisationen med tværgående optimeringsprojekter med leverandører inden for udvalgte kategorier? Der arbejdes ikke med tværgående optimeringsprojekter med leverandører. Erkendelse af behov for tværgående optimeringsprojekter med leverandører inden for udvalgte kategorier. Standard for tværgående optimeringsprojekter med leverandører er udarbejdet inden for udvalgte kategorier. Leverandørsamarbejde og integration af værdikæder inden for udvalgte kategorier har deltagelse af indkøbsfunktionen. Indkøbsfunktionen har ejerskab for leverandørsamarbejde og integration af værdikæder inden for udvalgte kategorier og implementering af metoder og teknikker til optimal brug af leverandørsamarbejde. Angiv et eksempel på tværgående optimeringsprojekter med en leverandør. 7.5. Hvordan arbejder organisationen med opsamling og evaluering af leverandør-performance for indirekte indkøb? Opsamling og analyse af leverandør-performance til brug for leverandørvurdering anvendes ikke. Opsamling af leverandør-performance til brug for leverandørvurdering undersøges uensartet på decentralt niveau. Processen vedr. leverandørevaluering er dokumenteret på tværs af virksomheden. Leverandør-performance auditeres igennem procedurer for leverandørbesøg, og evaluering dokumenteres og beskrives. Der gennemføres uvildige kvalitetsauditeringer vha. tredjepart. Hvor hyppigt fører leverandørauditeringer til, at leverandøren udskiftes med en konkurrent? Hvad er den største fordel af brugen af leverandørauditeringer? 7.6. Hvordan arbejder organisationen med opsamling og evaluering af leverandør-performance for direkte indkøb?

Spørgsmål 7.7. Giver organisationen systematisk feedback til leverandører mhp. deres performance? Systematisk feedback til leverandører mhp. deres performance gives ikke Feedback til leverandører mhp. deres performance gives uensartet og lokalt. Der er defineret en politik for systematisk feedback til leverandører mhp. deres performance baseret på scorecard-rapporter Scorecard rapporter afleveres med fast frekvens til leverandøren Forbedringstiltag baseret på scorecard rapporter sættes i gang sammen med leverandøren Anfør de 1-3 største effekter af løbende tilbagemelding til leverandører på performance. 7.8. Anvender organisationen et SRM-system til måling af leverandørperformance? Leverandør-performance måles ikke. Erkendelse af behov for SRM-system til måling af leverandør-performance. Krav til SRM-system til måling af leverandør-performance defineret og pilotforsøg afsluttet med succes. SRM-system til måling af leverandør-performance implementeret. Der arbejdes med struktureret optimering af SRM-system til måling af leverandør-performance mha. intern og ekstern ekspertise. Beskriv, hvad det største udbytte af SRM-systemet er på dette niveau. Hvor i organisationen er ansvaret for systemet placeret? 7.9. I hvilket omfang arbejder indkøb struktureret med implementering og brug af aftaler? Implementering og brug af aftaler gennemføres uensartet. Erkendelse af behov for struktureret implementering og brug af aftaler. Struktureret proces for implementering og brug af aftaler er udarbejdet af indkøbsfunktionen. Indkøbsfunktionen samarbejder med leverandører om implementering og brug af aftaler på tværs af organisationen. Indkøbsfunktionen forbedrer løbende implementering og brug af aftaler med leverandører, og der gennemføres sammenligninger med andre eksterne løsninger. Angiv et eksempel på, hvorledes der arbejdes struktureret med implementering og brug af aftaler på dette niveau. Hvor i organisationen er ansvaret for dette placeret? Hvilke procesmæssige tiltag har I iværksat for at understøtte dette?

Spørgsmål 7.10. Anvender organisationen et SRM-system til styring af kontrakter? SRM-system til styring af kontrakter findes ikke. Erkendelse af behov for anvendelse af SRM-system til styring af kontrakter. Muligheder ved indførelse og implementering af SRM-system til styring af kontrakter undersøges. SRM-system til styring af kontrakter indført. Der arbejdes med integration mellem eget SRM-system og leverandørens systemer til styring af kontrakter. Beskriv, hvad det største udbytte af SRM-systemet er på dette niveau. Hvor i organisationen er ansvaret for systemet placeret? 7.11. Hvordan og I hvilket omfang arbejder organisationen med "grønt indkøb"? "Grønt indkøb" overvejes ikke. Erkendelse af behov for "grønt indkøb". Politik for "grønt indkøb" defineret på virksomhedsniveau. Ensartet tilgang til "grønt indkøb" er implementeret på tværs af virksomheden. Politik for "grønt indkøb" revideres løbende mha. ekstern ekspertise (f.eks. ERFA grupper, faglige netværks, uddannelsesinstitutioner, konsulenthuse etc.). Giv 1-3 eksempler på varekategorier, I har indkøbt "grønt".