Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

UDBUD & KONTRAKTSTYRING

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "UDBUD & KONTRAKTSTYRING"— Præsentationens transcript:

1 UDBUD & KONTRAKTSTYRING
Odense Kommune UDBUD & KONTRAKTSTYRING Leverandørdag d. 19. februar

2 Dagens Program 09:00 – 09:15 Peter Rahbæk Juel byder velkommen
09:15 – 09:20            Praktisk information 09:20 – 10:15            Cecilie Førby 10:15 – 11:00            DIEH (Dansk Initiativ for Etisk Handel) 11:00 – 12:00            Frokost + stande 12:00 – 12:45            Berendsen 12:45 – 13:00            Advisory Board 13:00 – 14:00            Stande

3 Odense Kommune i indkøbstal
Odense Kommune har indbyggere Odense Kommune har ansatte, fordelt på 550 adresser I Udbud og Kontraktstyring indgår og styrer vi ca. 500 kontrakter, hvoraf de 50 af aftalerne er indgået i SKI og 70 af aftaler kommer fra indkøbsfællesskabet, KomUdbud. Kontraktvolumen er i alt ca. 1 mia. kr. Samlet indkøbsvolumen i kommunen er ca. 2,4 mia. kr. (ekskl. anlæg) Det primære indkøb på byggeri og anlæg gennemføres i By- og Kulturforvaltningen I 2018 havde vi ca fakturaer, indeholdende 2,4 mio. varelinjer I 2018 havde vi ca forskellige leverandører

4 Hvordan foregår indkøb?

5 Forberedelse af indkøb
Behov – ny kontrakt eller nyt behov? Forbrug/analyse – hvor meget og hvordan? Løsninger – same old eller helt nyt? Dialog – hvad findes der? Beskrivelser - fageksperter eller google? Kriterier – Laveste pris? Høring – forstår vi hinanden?

6 Gennemførelse af indkøbsproces
Indkøb i kommuner er underlagt dels EU lovgivning og national lovgivning EU udbud Tærskelværdier Komplicerede procedureregler – tid, begrænsede mulighed for tilretning/dialog Ligebehandling og gennemsigtighed Tilbudsindhentning Mindre omsætning Enklere regler => høj grad af fleksibilitet

7 Krav til leverandører Der sættes forskellige krav til kommende leverandører – alt afhængig af kontraktens størrelse, kompleksitet og art. FN’s Verdensmål vil spille en større rolle i dels kommende markedshøringerne, direkte i kontrakternes minimumskrav samt i de konkrete tilbud leverandører byder ind med. Store kontrakter Mindre kontrakter Krav om økonomi/ kapacitet - Driftsikkerhed Arbejdsklausul Tidligere erfaringer fra det offentlige Andre fagspecifikke krav Sociale klausuler (lærlinge-, beskæftigelses- samt arbejdsklausul) Miljø og Bæredygtighed

8 Leverandør til kommunen
Kontraktstyring Contract Manager – dedikeret til samarbejde ml. kommune og leverandør Implementering af aftaler E-handel Drift - compliance Fælles gevinster skal realiseres Opfølgning på klausuler

9 Hvordan/ hvor holder man sig orienteret??
Odense Kommunes hjemmeside Comdia er en digital platform, som leverer en række systemer til Odense Kommune: Leverandørlisten Høringsportal Tilbudsindhentning Aftalestyring Ethics/ Mercel - udbudssystem for al indkøb af varer og tjenesteydelser Byggeweb - udbudssystem for byggeri/ anlægsområdet Udbud.dk SKI - Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S KomUdbud - KomUdbud er Danmarks største indkøbsfællesskab, og rummer i alt 15 medlemskommuner fordelt på Fyn og Jylland.

10 Hvordan kommer man i dialog?
Kontakt Udbud & Kontraktstyring Udbudsplan er altid opdateret på Idé udbud i Comdia Høringer i Comdia Årlige leverandørdag Advisory board – Leverandørerne perspektiver

11 Politik i udbud Miljø – krav til produkter
Klima – krav til produktion (særligt transport) Etik – Arbejdstagerrettigheder og vækst

12 Fn’s verdensmål Vi arbejder med verdensmål 12: Ansvarligt forbrug og produktion. 12.7 Fremme bæredygtige offentlige indkøbspraksis, der er i overensstemmelse med nationale politikker og prioriteter. Dette gør vi mere præcist gennem… Gennemgang af udbudsplan – identificering Vi har verdensmål i høring forud for hvert udbud Udvide krav til at leverandørerne selv tager stilling til FN`s verdensmål Opfølgningsmøder om FN´s Verdensmål Krav til aftaler om 80 % bæredygtige produkter Cirkulære indkøb (Høj genanvendelsesgrad)

13 Fn’s verdensmål Konkret arbejdes der med følgende problemstillinger:
Hvordan kan krav om bæredygtighed indarbejdes i udbudsmaterialets bestemmelser om egnethed- og udvælgelseskriterier? Hvordan kan krav om bæredygtighed indarbejdes som en del af kontraktkravene? Hvordan kan man sikre, at de stillede krav efterleves i praksis, og hvilke former for dokumentation skal leverandøren kunne fremvise? Har I input eller blot ønsker en god drøftelse – så henvend jer til standen med FN’s Verdensmål.

14 Stand 1 - FN’s verdensmål
På denne stand kan I høre om FN’s Verdensmål, og hvordan vi tænker at arbejde og implementere dem på indkøbsområdet. Verdensmåls-skema Opstart af FN’s verdensmål Verdensmål i udbud o.l. Berendsen svarer på spørgsmål ved denne stand fra kl. 13:00-14:00

15 Stand 2 - Praktisk hjælp til opstart
På denne stand kan man høre om samt stille spørgsmål om: Comdia samt leverandørlisten – hvad bruges den til? Udbudsplanen – hvad kommer fremadrettet ESPD E-handel og den gode fakturering Hvad gør jeg, hvis jeg gerne vil være leverandør til Odense Kommune?

16 Stand 3 - Drift og vedligehold
På denne stand kan man høre og stille spørgsmål omkring kommunens indkøb og håndtering af… Håndværkerydelser Biler, infrastruktur og transport Drift af grønne områder, snerydning, veje, fortov Og meget mere…

17 Stand 4 - Kontrolenhed mod social dumping
På denne stand kan I høre om, hvordan Odense Kommune arbejder med Arbejdsklausulen Sociale klausuler Lærlinge klausuler

18 Velkommen til og rigtig god dag


Download ppt "UDBUD & KONTRAKTSTYRING"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google