Specialundervisningens rammer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
VALG TIL SKOLEBESTYRELSEN VELKOMMENtil Orienteringsmøde, den 26. Januar 2006.
Advertisements

Hjælpemidler eller? Overvejelser……
Vejledning om sagsbehandling i sager om specialundervisning
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
Skolebestyrelsesvalg 2012
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Når borgerne klager v. Katrine Langballe
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Rådgivningens formål •Formålet med specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand er at fremme udviklingen hos elever med særlige behov i overensstemmelse.
Siunnersuisarfik PPR-Syd Box 520 Tlf.:
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolepolitiske visioner og mål
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Nye rammer for specialpædagogisk bistand
Specialundervisningens rammer
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
specialpædagogisk støtte
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Faglig inklusion. De politiske vinde Ca elever af de ca elever modtog specialundervisning i specialklasser og specialskoler, svarende.
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
Velkommen til forældremøde
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Disposition Central – lokal aftale Gennemgang af de vigtigste bestemmelser og bilag.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Muligheder og rettigheder
Velkommen til forældremøde
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Vejledning der gør en forskel Konference om vejledning af personer med handicap, Nyborg Strand den 26. marts 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Om sagsbehandling og subsidiaritet - Susanne Wiederquist
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området
Evaluering.
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Sikrede døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Voksenansvar for anbragte børn og unge Undersøgelse af person eller opholdsrum og bevaring af effekter Private opholdssteder Åbne døgninstitutioner Delvis.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Tilskud til inklusion og specialundervisning
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Tilskud til inklusion og specialundervisning
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Præsentationens transcript:

Specialundervisningens rammer Gældende regler for undervisning af elever med ordblindhed i folkeskolen Ordblinde/dysleksiforeningen Nordsjællands Kreds Torsdag den 18. september 2008 Pædagogisk konsulent Lis Pøhler mail: lis.poehler@gmail.com pædagogisk konsulent Lis Pøhler

Relevante bekendtgørelser Bek. nr. 1373 af 15/12/2005 om specialpædagogisk bistand Vejl. nr. 4 af 21/01/2008 BEK nr 1131 af 15/11/2006 om undervisningstimetal Vejl nr. 9888 af 20/09/2007 Bek. nr. 703 af 23/06/2006 om elevplaner Skr. 10094 af 23/06/2006 Bek. nr. 351 af 19/05/2005– bilag 3 om aflæggelse af prøver på særlige vilkår Vejl. Nr. 9729 23/11/2005 Bek. nr. 1157 af om test af 24/10/2006

Hvor er de gemt? Vedtagne love samt udstedte bekendtgørelser og vejledninger findes på www.uvm.dk – love og regler – folkeskolen – gældende regler – folkeskoleloven – herunder findes alle bekendtgørelser og vejledninger

Specialundervisningens rammer BEK nr 1131 af 15/11/2006 Bekendtgørelse om undervisningstimetal i folkeskolen for skoleårene 2006/07-2010/11 samt efterfølgende skoleår pædagogisk konsulent Lis Pøhler

Specifikke regler for elever med ordblindhed

Fokus på specialpædagogisk bistand Bek. nr. 1373 om folkeskolens specialpædagogiske bistand

Lov om folkeskolen - §20 § 20. Det påhviler kommunalbestyrelsen at oprette børnehaveklasser og at sørge for undervisning i grundskolen og 10. klasse af børn og unge under 18 år, der bor eller opholder sig i kommunen, og hvis forældre ønsker dem optaget i folkeskolen, jf. § 54. Stk. 2. Desuden påhviler det kommunalbestyrelsen at sørge for specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til de i stk. 1 nævnte børn og unge, herunder børn og unge, hvis udvikling stiller krav om en særlig hensyntagen eller støtte, der bedst kan opfyldes på specialskoler eller i specialklasser, eller for hvem undervisning kun kan gennemføres med støtte i den overvejende del af undervisningstiden. Endvidere påhviler det kommunalbestyrelsen at sørge for specialpædagogisk bistand til børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen.

§20 fortsat … Stk. 3 og 4 … lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud Stk. 5. Specialundervisning kan indrettes i dagbehandlingstilbud eller i et efter lov om social service oprettet eller godkendt anbringelsessted, jf. § 22. Specialundervisning af den i stk. 3 nævnte karakter kan endvidere indrettes i kostskoleform. Stk. 6. Elever, som i løbet af skoleåret fylder 18 år, har ret til at fortsætte skolegangen i resten af skoleåret.

Bek. nr. 1373 om specialpædagogisk bistand § 1. Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand (specialpædagogisk bistand) gives til elever, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, som ikke alene kan understøttes ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse inden for rammerne af den almindelige undervisning. Stk. 2. Formålet med specialpædagogisk bistand er at fremme udviklingen hos elever med særlige behov i overensstemmelse med de krav, der er angivet i folkeskoleloven, herunder at eleverne ved skolegangens ophør har forudsætninger for fortsat uddannelse, erhvervsmæssig beskæftigelse eller anden beskæftigelse.

§2 – specialpædagogisk bistand omfatter Specialpædagogisk rådgivning til forældre, lærere eller andre, hvis indsats har væsentlig betydning for elevens udvikling. Særlige undervisningsmaterialer og tekniske hjælpemidler, som er nødvendige i forbindelse med undervisningen af eleven. Undervisning i folkeskolens fag og fagområder, der tilrettelægges under særlig hensyntagen til elevens indlæringsforudsætninger. For elever i børnehaveklassen omfatter specialpædagogisk bistand undervisning og træning, der tilrettelægges efter elevens særlige behov.

§2 – specialpædagogisk bistand omfatter Undervisning og træning i funktionsmåder og arbejdsmetoder, der tager sigte på at afhjælpe eller begrænse virkningerne af psykiske, fysiske, sproglige eller sensoriske funktionsvanskeligheder. Personlig assistance, der kan hjælpe eleven til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen. Særligt tilrettelagte aktiviteter, der kan gives i tilslutning til elevens specialundervisning.

§ 3 er uændret Klasselærer kan indstille til en pædagogisk psykologisk vurdering og forslag til foranstaltning Forældre skal være enige i indstillingen Forældre og barn kan bede om PPR-vurdering – og så skal den foretages Skolelederen træffer afgørelse i alle spørgsmål vedrørende egen skole: Giver afslag på ansøgningen Henviser til specialpædagogisk bistand på egen skoler Indstiller til specialpædagogisk bistand uden for egen skole Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse ved placering uden for egen skole

§ 4 – forældres rettigheder Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om at henvise en elev til specialpædagogisk bistand i en anden skole i kommunen end distriktsskolen. Kommunalbestyrelsen kan også efter overenskomst med en anden kommunalbestyrelse henvise elever til specialklasser eller specialskoler i den anden kommune. Forældrenes og elevens ønske med hensyn til den skolemæssige placering skal så vidt muligt følges. … Stk. 5. Forældrene skal orienteres skriftligt om alle indstillinger, rapporter og beslutninger om iværksættelse af specialpædagogisk bistand efter stk. 1-4.

§ 5 – 8 (næsten)uændrede §5: specialpædagogisk bistand kan iværksættes akut – maks. 15 skoledage § 6: undervisning ved regionsrådets foranstaltning § 7: Skolelederen træffer mindst en gang årligt beslutning om fortsættelse, ændring eller ophør § 8: Som §7 – blot på regionsrådets skoler

§ 9 stk. 1 Specialpædagogisk bistand kan gives på følgende måder: 1) Eleven bevarer tilhørsforholdet til den almindelige klasse og deltager i den almindelige undervisning, men således at eleven modtager støtte i nogle eller alle timer. 2) Eleven bevarer tilhørsforholdet til den almindelige klasse, men således at eleven modtager særligt tilrettelagt undervisning i et eller flere fag uden for den almindelige undervisningstid. For børnehaveklassen og 1.-3. klassetrin skal dette dog ske under hensyntagen til den i folkeskolelovens § 16, stk. 3, fastsatte højeste daglige undervisningstid, jf. § 12, stk. 1.

§ 9 stk. 1 - fortsat 3) Elevens tilhørsforhold til den almindelige klasse ophører, idet hele undervisningen gives i en specialklasse, der er placeret på en almindelig folkeskole, på en specialskole eller på et regionalt undervisningstilbud. 4) Elevens har et tilhørsforhold til enten en almindelig klasse eller en specialklasse, men modtager undervisning i begge disse klasseformer. 5) Eleven undervises i et dagbehandlingstilbud eller i et anbringelsessted, jf. § 4, stk. 3.

§ 9 stk. 2 og 3 Stk. 2. Hvis skolens leder vurderer, at en elev, der har bevaret tilhørsforholdet til den almindelige klasse i henhold til stk. 1, nr. 2, ikke får tilstrækkeligt udbytte af at deltage i klassens almindelige undervisning i et eller flere fag, kan den særligt tilrettelagte undervisning i det pågældende fag foregå parallelt med klassens undervisning. Beslutning herom træffes af skolens leder efter samråd med forældrene. Stk. 3. Beslutning efter stk. 2 forudsætter, at undervisningsdifferentiering, holddannelse samt rådgivning og vejledning af elevens lærere ikke i tilstrækkeligt omfang kan afhjælpe elevens vanskeligheder med at få et tilstrækkeligt udbytte af at deltage i klassens almindelige undervisning.

§10 – 14 (næsten) uændrede §10: Oprettelse af specialklasse optages i den kommunale styrelsesvedtægt §11: Der fastsættes særlige timeplaner for specialklasser §12: enkeltmandsundervisning §13: Mulighed for fritagelse for undervisning i et fag §14: Karaktergivning kan erstattes af udtalelse

§ 15 Flytter en elev, der får specialpædagogisk bistand til en anden kommune, skal kommunalbestyrelsen sørge for, at kommunalbestyrelsen i denne kommune snarest og senest inden 4 uger fra flytningen underrettes. Underretningen sker ved, at skoleforvaltningen i den fraflyttende kommune sender en rapport over den gennemførte specialpædagogiske bistand til skoleforvaltningen i den tilflyttende kommune, som søger kontakt med elevens forældre med henblik på fortsat bistand.

Afslag på ansøgning Lov om offentlig forvaltning §22 - 24 Afgørelsen skal være skriftlig Afgørelsen skal være begrundet (henvisning til de retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truffet og kort redegøre for de oplysninger, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen Afgørelsen skal være ledsaget af en klagevejledning Afgørelsen skal fremsendes skriftligt senest 14 dage efter meddelelsen er givet

Specialundervisningens rammer Klagemuligheder for forældre til børn med særlige behov § 20,2 Klage over henvisning/ikke henvisning til specialundervisning - samt indhold i og omfang af denne undervisning til kommunalbestyrelsen §20 Klage over sagsbehandling til Tilsynsråd eller Ombudsmand § 20,2 og § 20,3 Klage over henvisning/ikke henvisning af børn som kræver særlig hensyntagen eller støtte – samt indholdet i disse tilbud til Klagenævnet Tilsynsråd: Undersøger om kommunen overholder sine pligter iht. gældende lov Ombudsmand: Undersøger om sagsbehandlingen er i overensstemmelse med god forvaltningsskik pædagogisk konsulent Lis Pøhler

www.klagenaevnet.dk

Bek. om folkeskolens prøver nr. 351 af 19. maj 2005 – bilag 3 Aflæggelse af prøver på særlige vilkår – bestemmelser er stort set ikke ændret Intention: den hjælp eleven har brug for i dagligdagen, skal også kunne tilbydes ved prøveaflæggelse - jf. dog Vejledning nr. 9729 om fravigelse af bestemmelserne ved folkeskolens afsluttende prøver PPR-vurdering nødvendig, forældre skal være enige, skolelederen træffer afgørelsen

Bek. 351,§17 a: Fritagelse for prøver »§ 17 a. Institutionens leder kan beslutte, at elever, for hvem prøveaflæggelse på grund af betydelig funktionsnedsættelse eller utilstrækkelige danskkundskaber ikke skønnes hensigtsmæssig, kan fritages for at aflægge folkeskolens obligatoriske afgangsprøver. Fritagelse kan omfatte en eller flere prøver eller delprøver. Beslutningen forudsætter, at der er taget stilling til, om eleven vil kunne aflægge prøve på særlige vilkår, jf. § 17. Beslutningen træffes på baggrund af en pædagogisk psykologisk vurdering sammen med eleven efter samråd med elevens forældre, og der tages samtidig stilling til, hvordan elevens udbytte af undervisningen evalueres på anden vis. Stk. 2. Institutionens leder skal registrere og opbevare oplysninger om fritagelse for prøver i henhold til stk. 1. Stk. 3. De nærmere regler om fritagelse for prøveaflæggelse efter stk. 1 er fastsat i bilag 4.«

Bek. 351, bilag 4 … Beslutning om prøvefritagelse træffes på 9. klassetrin og skal være truffet inden den 1. december. Samtidigt med beslutningen om prøvefritagelse træffer skolen efter samråd med eleven og dennes forældre beslutning om, på hvilket andet grundlag elevens udbytte af undervisningen skal evalueres. Den evaluering, der skal træde i stedet for afgangsprøven, finder sted i løbet af den pågældende prøvetermin. ...

Bek. 1157: Obligatoriske test

Obligatoriske test: Hjælpemidler § 6. Elever med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller med andre specifikke vanskeligheder samt tosprogede elever med utilstrækkelige danskkundskaber skal tilbydes de hjælpemidler, som de på grund af deres specifikke vanskeligheder anvender i den daglige undervisning i det fag, der testes i.

Obligatoriske test: Fritagelse (§6 stk 2 + bilag 2) Fritagelse kan kun besluttes, hvis forældrene og eleven er enige heri, og når der foreligger en aktuel pædagogisk- psykologisk udtalelse om, at elevens særlige vanskeligheder gør, at gennemførelse af testen ikke kan bidrage til kvalificering af den løbende evaluering. … Skolens leder skal ved fritagelse for test efter samråd med forældrene - og så vidt muligt eleven - sikre, at der i stedet for testene fastlægges andre metoder til evaluering, der træder i stedet for de obligatoriske test.

Inspirationsmateriale Downloades fra www.uvm.dk eller købes (120 kr.)