Vejledning i validering Rapport Fælles indsats fra Vejledningsnetværket og Valideringsnetværkerepræsenterende Torhavn 20. september, 2018
Formål med undersøgelsen At skabe et fælles grundlag for at diskutere og udvikle vejledningen i valideringen Et lille skridt i retning af at finde muligheder for at forbedre vejledningskvaliteten i de nordiske valideringssystemer. Rapport: https://ec.europa.eu/epale/sites/epale/files/vejledning_i_validering_0 80217.pdf
Udforskning og kortlægning - gitterskema Udforsker og diskuterer vejledning i realkompetencevurdering Vigtigeste resultater: identifikation af de vigtigeste udfordringer og anbefalinger
7 fokusområder i 3 kategorier Politikniveau (Macro level) Love og administrative bestemmelser Politikker og finaciering Organisationniveau (Meso level) Ansvar Kvalifikationer Feedback (kvalitet) Praksisniveau (Micro level) Formål Metoder
Validering and Vejledning - Indbyrdes forbundethed Eksempler: Vejledning: Borgerne anerkender deres egne færdigheder, kompetencer og interesser. Validering: Identifikation, anerkendelse og eventuelt certificering af borgernes viden, færdigheder og kompetencer. - - Vejledning understøtter den lokale, regionale og nationale finanspolitik ved at udvikle en mere fleksibel og tilpasningsdygtig arbejdsstyrke. Valideringens formål er at forhindre unødvendig uddannelse, afkorte studietiderne og skabe hurtigere adgang til arbejds- markedet.
Faser i valideringsprocessen Information (vegleiðing) INFORMATION og introduktion til validering • Forklare processen, fordelene og forpligtelserne • Gennemgå den enkeltes kompetencer og erfaring • Undersøge yderligere/forbundne læringsmuligheder
Identification (skjalamappu) Faser i valideringsprocessen – fortsat IDENTIFIKATION af kompetencer • Oplyse om kvalifikationsstandarder • Oplyse om nødvendige beviser for eksisterende kompetencer • Gennemgå den enkeltes kompetencer og erfaring • Introducere dokumentationsværktøjer • Oplyse om tilgængelig kompetenceudvikling
Dokumentation (skjalfesting) Faser i valideringsprocessen – fortsat DOKUMENTATION af kompetencer • Vejlede, hjælpe og motivere den enkelte gennem dokumentationsfasen • Iværksætte og føre tilsyn med porteføljearbejde individuelt eller i grupper (formativ evaluering) • Fungere som støtte i processen med selvevaluering ud fra kvalifikationskriterier (summativ evaluering) • Vejledning og rådgivning om individuel planlægning • Vejledning i, hvordan man kan præsentere/demonstrere sine kompetencer og forberede sig på vurderingen
Vurdering (meting) Faser i valideringsprocessen – fortsat VURDERING af kompetencer • Hjælpe den enkelte med at forstå kvalifikations- kriterierne og vurderingsproceduren • Vejledning og støtte til præsentation/ demonstration af kompetencer • Fremme rimelige resultater • Rådgive om videre læring
Certificering (váttan) Faser i valideringsprocessen – fortsat CERTIFICERING af resultaterne og OPFØLGNING baseret på resultaterne • Gennemgå resultaterne af RKV’en • Oplyse og vejlede den enkelte med hensyn til forsat læring/karriereudvikling (skole, job, oplæring) • Vejledning om beslutningstagning
Udfordringer og anbefalinger ET BEHOV FOR EN KLARERE OG MERE HOMOGEN DEFINITION AF VEJLEDNINGSAKTIVITETER I RKV-PROCESSEN UNDERSTØTTET AF NATIONALE RETNINGSLINJER 2. BEHOV FOR FINANSIERING AF RÅDGIVNINGSYDELSER FORBUNDET MED RK 3. UDDANNELSE AF RKV-PERSONALE/VEJLEDERNES SPECIFIKKE VIDEN – EFFEKTIVITETS- OG KVALITETSSPØRGSMÅL 4. KORDINERINGEN AF VEJLEDNING I RK 5. OPLYSNING
Vejledning i valideringsprocessen Ikke klarhed om vejledningsaktiviteter, der er forbundet med valideringspraksis Behov for foranstaltninger, der øger vejledernes forståelse af RKV-begrebet og de tilknyttede processer. Udforske yderligere, hvilke kompetencer/ kvalifikationer der er behov for i forhold til denne serviceydelse.
Færøsk lovgrundlag Lov: http://logir.fo/Logtingslog/67-fra-15-05-2014-um-forleikameting Bekændtgørelse: http://logir.fo/Kunngerd/9-fra-02-02-2018-um-forleikameting
PKU forløb i Grønland