Vejledning i validering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Advertisements

NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Arbejdsmiljø Lovgrundlag: Lov om arbejdsmiljø i Grønland Lovbekendtgørelse nr 1048 af 26 oktober 2005 og Lov nr 1382 af 23. december 2012 Samt tilhørende.
Understøtning af jobcentrenes matchning af ledige borgere og virksomheder 1.
Helhedsorienteret indsats Møde i økonomiudvalget 8. februar 2016.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
Waste identification tool Læringsnettverk for ledelse af patientsikkerhet d. 5. november 2013.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Workshop 1- hvad gjorde vi? Tryghed og støtte når man bor i egen bolig Hvilke udfordringer er der ved at bo i egen bolig, når man har psykiske problemer?
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
MEDARBEJDERAFKLARING. EJER - MEDARBEJDERAFKLARING 2... Hvad er mit job? Hvordan klarer jeg mig? Er nogen interesseret? Hvordan klarer min enhed sig? Hvor.
Lægeforeningen Fremtidig prioritering af medicinske behandlinger Jens Winther Jensen.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
NETVÆRKSMØDE 19. MAJ 2016 BRITT JENSEN. FÆLLES SAMTALERNE ”3 DELTAGERE OG 3 VINDERE”
Kvalitetssikring af den lægelige stofmisbrugsbehandling Helle Petersen Tilsyn, Sundhedsstyrelsen Fælles årsmøde 2009 for Servicestyrelsen og Sundhedsstyrelsen.
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
UDDANNELSESSTRUKTUR FOR SOSU-ASSISTENTER TUP-projekt Social og sundhedsskolerne i Region Midtjylland: Herning, Randers, Skive, Silkeborg og.
Projektcenter Sønderjylland Jobcentre, virksomheder og a-kassers rolle på sygefraværsområdet Workshop 1: Sygefravær Mandag d. 14. april 2008, Odense Congress.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Handleplansarbejde Opstart af udarbejdelse af handleplan 2 2 Borger 1 1 henvender sig til kommunen Deltagelse i handleplansmøde
Samarbejdet i rehabiliteringsteamet Sundhedskoordinator Afdelingslæge, ph.d. Jens Christian Jensen Klinisk Socialmedicin og Rehabilitering.
Hvordan skaber vi sammen det mest udbytterige samarbejde mellem råd, nævn og kommune? Sådan gør vi.
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Vejledningssamtale - rådgivning Skolens ledelse har en forpligtelse til at rådgive og vejlede ansatte, som har behov for det. Hvis skolens leder vurderer,
Mål- og resultatstyring i Rigsrevisionen
Forslag fra arbejdsgrupperne
Præsentation af resultaterne fra
Virksomhedens udvikling
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Akkreditering i speciallægepraksis
Skolernes kvalitetsrapport
Undervisning og formativ feedback
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
JobFirst Seminar om samarbejdet med borgere i JobFirst 11. maj 2016
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FÆLLES målstyring i matematik
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Den Nationale Guideline for Organdonation
Oplæg om retssikkerhed Handicaporganisationernes hus v
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Danske Handicaporganisationer
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Fastholdelseskaravanen
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
Demokrati og medborgerskab
Øvrige økonomistyrings-aktiviteter- og roller
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Interne survey som ledelsesværktøj
Grundliggende principper
Innovation i humanistiske fag
Lov og praktiske løsninger Adfærd og ”plejer”… Samarbejde
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Børne- og Familieafdelingen
Udvikling af centralbiblioteket
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
DABYFO kreds Vestsjælland Onsdag den 15. maj 2019
Ansøgning - afvejning af hensyn
Kystteknik - kort intro / Kystdirektoratet / Titel på præsentation.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Vejbelysning – med og uden LED
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Præsentationens transcript:

Vejledning i validering Rapport Fælles indsats fra Vejledningsnetværket og Valideringsnetværkerepræsenterende Torhavn 20. september, 2018

Formål med undersøgelsen At skabe et fælles grundlag for at diskutere og udvikle vejledningen i valideringen Et lille skridt i retning af at finde muligheder for at forbedre vejledningskvaliteten i de nordiske valideringssystemer. Rapport: https://ec.europa.eu/epale/sites/epale/files/vejledning_i_validering_0 80217.pdf

Udforskning og kortlægning - gitterskema Udforsker og diskuterer vejledning i realkompetencevurdering Vigtigeste resultater: identifikation af de vigtigeste udfordringer og anbefalinger

7 fokusområder i 3 kategorier Politikniveau (Macro level) Love og administrative bestemmelser Politikker og finaciering Organisationniveau (Meso level) Ansvar Kvalifikationer Feedback (kvalitet) Praksisniveau (Micro level) Formål Metoder

Validering and Vejledning - Indbyrdes forbundethed Eksempler: Vejledning: Borgerne anerkender deres egne færdigheder, kompetencer og interesser. Validering: Identifikation, anerkendelse og eventuelt certificering af borgernes viden, færdigheder og kompetencer. - - Vejledning understøtter den lokale, regionale og nationale finanspolitik ved at udvikle en mere fleksibel og tilpasningsdygtig arbejdsstyrke. Valideringens formål er at forhindre unødvendig uddannelse, afkorte studietiderne og skabe hurtigere adgang til arbejds- markedet.

Faser i valideringsprocessen Information (vegleiðing) INFORMATION og introduktion til validering • Forklare processen, fordelene og forpligtelserne • Gennemgå den enkeltes kompetencer og erfaring • Undersøge yderligere/forbundne læringsmuligheder

Identification (skjalamappu) Faser i valideringsprocessen – fortsat IDENTIFIKATION af kompetencer • Oplyse om kvalifikationsstandarder • Oplyse om nødvendige beviser for eksisterende kompetencer • Gennemgå den enkeltes kompetencer og erfaring • Introducere dokumentationsværktøjer • Oplyse om tilgængelig kompetenceudvikling

Dokumentation (skjalfesting) Faser i valideringsprocessen – fortsat DOKUMENTATION af kompetencer • Vejlede, hjælpe og motivere den enkelte gennem dokumentationsfasen • Iværksætte og føre tilsyn med porteføljearbejde individuelt eller i grupper (formativ evaluering) • Fungere som støtte i processen med selvevaluering ud fra kvalifikationskriterier (summativ evaluering) • Vejledning og rådgivning om individuel planlægning • Vejledning i, hvordan man kan præsentere/demonstrere sine kompetencer og forberede sig på vurderingen

Vurdering (meting) Faser i valideringsprocessen – fortsat VURDERING af kompetencer • Hjælpe den enkelte med at forstå kvalifikations- kriterierne og vurderingsproceduren • Vejledning og støtte til præsentation/ demonstration af kompetencer • Fremme rimelige resultater • Rådgive om videre læring

Certificering (váttan) Faser i valideringsprocessen – fortsat CERTIFICERING af resultaterne og OPFØLGNING baseret på resultaterne • Gennemgå resultaterne af RKV’en • Oplyse og vejlede den enkelte med hensyn til forsat læring/karriereudvikling (skole, job, oplæring) • Vejledning om beslutningstagning

Udfordringer og anbefalinger ET BEHOV FOR EN KLARERE OG MERE HOMOGEN DEFINITION AF VEJLEDNINGSAKTIVITETER I RKV-PROCESSEN UNDERSTØTTET AF NATIONALE RETNINGSLINJER 2. BEHOV FOR FINANSIERING AF RÅDGIVNINGSYDELSER FORBUNDET MED RK 3. UDDANNELSE AF RKV-PERSONALE/VEJLEDERNES SPECIFIKKE VIDEN – EFFEKTIVITETS- OG KVALITETSSPØRGSMÅL 4. KORDINERINGEN AF VEJLEDNING I RK 5. OPLYSNING

Vejledning i valideringsprocessen Ikke klarhed om vejledningsaktiviteter, der er forbundet med valideringspraksis Behov for foranstaltninger, der øger vejledernes forståelse af RKV-begrebet og de tilknyttede processer. Udforske yderligere, hvilke kompetencer/ kvalifikationer der er behov for i forhold til denne serviceydelse.

Færøsk lovgrundlag Lov: http://logir.fo/Logtingslog/67-fra-15-05-2014-um-forleikameting Bekændtgørelse: http://logir.fo/Kunngerd/9-fra-02-02-2018-um-forleikameting

PKU forløb i Grønland