Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Struktur: ”Quiz og byt”
Læringsstile og lektier
Strukturer velegnet til…
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
Bytte   PowerPoint  .
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Mindre grimt, tak.
Dansk 1. klasse.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Workstations.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Relationer – børn og voksne
Relationer – Omgangstone
Uge 7 Unge og seksualitet.
Årsplan – en kort en lang
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Regionalt d.13.juni Biblioteket flytter mennesker er et projekt som kombinere følgende ting: motion, at være social og teknologi. Det gøres i dette tilfælde.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Hvorfor valgte jeg SOSU skolen?
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Alle rettigheder forbeholdes
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Adfærdsdesign: Sådan bruger du værktøjerne
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Alle rettigheder forbeholdes
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Alle rettigheder forbeholdes
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder forbeholdes. Gengivelse af materialet uden Ventilens skriftlige samtykke er ikke tilladt ifølge gældende dansk lov om ophavsret, © 2018 Ventilen Danmark

Klassekultur III Indhold Her går det godt! Hvad kan blive bedre? Hvad skal vi være opmærksomme på i fremtiden? Slut på Netwerks lektionsforløb – hvad skal vi så? 1 min. Gennemgå programmet.

Her går det godt! Skriv to ting ned, der gør [indsæt klassens navn] til en god klasse at gå i. Gerne konkrete eksempler. 5 min. Bed eleverne skrive to ting ned, som gør denne klasse til en god og tryg klasse at gå i. Bed dem om at være så konkrete som mulige, så de ikke bare skriver: ”Alle er rare”, men få dem til at konkretisere, fx hvordan ’det at være rar’ kommer til udtryk i handlinger eller ord. Eleverne får 3 minutter til at skrive ned. Når de 3 minutter er gået, tager du en runde i klassen og hører, hvad eleverne har skrevet ned. Hav klassens idealer for en god klassekultur (som de udformede i lektion 2) med, og bring den gerne i spil, hvis eleverne nævner nogle af de ting, som de også har formuleret som et ideal. Så de også får set, at de lever op til de idealer, som de lavede sammen. Skriv gerne de gode ting op på tavlen. Du slutter runden af med at fortælle, hvad du selv synes, at klassen gør godt. Få også gerne andre af klassens lærere til at skrive et par ting ned, så du kan slutte af med at fortælle, hvad andre lærere roser klassen for. Du skal nu inddrage tallene fra surveyen. Se næste slide.

Det svarede I… Udsagn ’Enig’ eller ’Helt enig’ (antal) I klassen lytter vi til hinanden. I klassen taler vi pænt om hinanden. I klassen er der plads til at være anderledes. I klassen er vi opmærksomme på, om alle er med i fællesskabet. I klassen er vi gode til at samarbejde. I klassen har vi et godt sammenhold. 2 min. Du bruger svarene fra surveyen til at fortælle om de ting, som eleverne synes, at klassen er god til. Du ændrer rækkefølgen på udsagnene, så de udsagn, flest har svaret enten ’Enig’ eller ’Helt enig’ til, kommer til at stå øverst. Du skriver antal ind – regn ikke om i procent. Hvis kun to eller færre elever har svaret, udgår udsagnet helt.

Hvad kan blive bedre? Store ting Små ting Lette at løse Svære at løse 15 min. Du har lige talt med klassen om, hvad der går godt. Nu er I kommet til at tale om de ting, der kunne være bedre. Til det skal I bruge ’problem-matrixen’. Der er afsat 15 minutter til dette. Eleverne starter med at få 3 minutter til hver især at skrive én ting ned (på en post-it), som de synes, at klassen kunne blive bedre til. Igen, husk dem på, at de skal være konkrete. Eksempler på noget der kunne være bedre; ”At få sagt hej til alle om morgenen”, ”At spise frokost sammen – alle sammen”. Sedlen er anonym, så eleverne skal ikke skrive deres navn på sedlen. Mens eleverne skriver ned, tegner du problem-matrixen op på tavlen, så det bliver muligt at sætte post-it op på den. Når de 3 minutter er gået, samler du sedlerne sammen. Du bruger lige 2 minutter på at kigge efter, om nogle af sedlerne omhandler det samme og for at sortere evt. useriøse input væk. Du vælger dernæst en seddel fra bunken og læser den op for klassen. I tager nu en fælles snak om, hvor sedlen skal sættes henne i matrixen (det vil sige, er det en stor/lille ting, og hvor nem/svær er den at løse?). Sådan fortsætter øvelsen, indtil alle sedler er kommet op – som sagt kan der være overlappende sedler eller useriøse sedler, der ikke skal op. Når alle sedlerne er kommet op, skal du igen inddrage svarene fra surveyen. Denne gang kommer tallene ikke op på tavlen. Du fremlægger mundtligt, hvad eleverne synes, at klassen kunne blive bedre til. Altså svarene samlet for ’Uenig’ eller ’Helt uenig’. Svarene fra surveyen kan understøtte det, der allerede er på tavlen, eller de kan bringe nye emner på banen. Hvis der kommer noget frem i surveyen, som mange elever synes, klassen kunne være bedre til, men som ingen har skrevet en seddel på, så laver du en seddel med det og sætter det op på matrixen. Husk at beskytte eleven/eleverne, så fortæl ikke præcist, hvor mange der har svaret, men lav opsamlinger som: ”Flere af jer siger…”, ”Der er elever i klassen, der mener, at…”

Hvordan bliver vi bedre til…? [Indsæt de 3 til 5 ’problemer’, der udvælges. Dette gøres under selve lektionen] 10 min. Når alle sedler er sat på problem-matrixen, og du har fortalt om resultaterne fra surveyen, skal du i fællesskab med klassen udvælge tre til fem sedler, som I vil prøve at løse – det vil sige de udfordringer, som I synes, det er vigtigst at tage hånd om. Så tager I et ‘problem’ ad gangen og taler om, hvad der skal til for at løse det. Notér elevernes svar ned. I har 10 minutter til at gennemgå de udvalgte sedler og tale om, hvordan I kan løse dem. Ligesom udfordringerne har skullet være så konkrete som mulige, skal løsningerne også være konkrete. Det er ikke en løsning at sige: ”Vi må blive bedre til at sige hej”, men tal om, hvilken adfærd eller hvilke handlinger det kræver at blive bedre. OBS: Lav en parkeringsplads til det, I ikke kan løse. Skriv et ’P’ et sted, hvor der er plads, og slå en cirkel omkring. Det er parkeringspladsen. Hvis der er blevet skrevet noget på nogle sedler, som ikke kan løses på klasseniveau (fx ’længere frikvarterer’, ’dårlig mad i kantinen’), så sæt dem over på parkeringspladsen.

Lektionsforløbet er slut – hva’ nu? 10 min. Lektionsforløbet i Netwerk er afsluttet. Lad eleverne bruge lidt tid på at tale om, hvordan det har været at være med. Det kan være rart for jer som skole at vide, hvordan det er blevet oplevet af eleverne, og det kan være rart for eleverne at komme af med det, hvis der er noget, de har gået og tænkt på. Læg vægt på, at dette farvel ikke er et farvel til at arbejde med den gode klassekultur – det arbejde fortsætter resten af deres skoletid (og i øvrigt gennem arbejdslivet). Selvom lektionsforløbet er slut, er Netwerk langt fra færdigt. De fællesskabende aktiviteter, som eleverne tog hul på i lektion 6, fortsætter resten af skoletiden. Det kan være en god idé at høre eleverne, hvordan det går med at arrangere de fællesskabende aktiviteter. Selvom eleverne selv skal stå for aktiviteterne, kan de have brug for, at du minder dem om det og følger op på, hvordan det går. Derudover er det muligt at genindføre makkerskaber og makkerskabsgrupper, hvis der kommer nye elever i klassen.