Stresshåndteringsgruppe

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Prioritering.
Læringsstile og lektier
I dag er temaet Visualisering
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
Anette Schjødt Thorsen
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
De sidste undervisningstimer
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Kommunikation i projekter
Darum skole 4. november 2013.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Stress og ledelse.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Konsensusprocessen.
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Session 14: Struktur og risikosituationer Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Relationer – børn og voksne
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Problemer eller udfordringer.
Omgangstone og kollegialitet
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Robusthed ”I stedet for at bruge alle ressourcerne på at forhindre folk i at falde i floden og drukne, er det bedre at give dem mulighederne for.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Robusthed. ”I stedet for at bruge alle ressourcerne på at forhindre folk i at falde i floden og drukne, er det bedre at give dem mulighederne for at lære.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren. INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Procedure til alle kritiske situationer
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Stresshåndteringsgruppe
Stresshåndteringsgruppe
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Stresshåndteringsgruppe
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Personalemøde – opfølgning på MTU
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Stresshåndteringsgruppe - Session 7

Kort åndedrætsmeditation

Plan for session 7 ”Kort åndedrætsmeditation” Opsamling på hjemmearbejde Prioritering af tid og opgaver Den indre arbejdsgiver versus selfcompassion Hvad gør jeg, når jeg mærker stress? Sammensætning af eget mindfulnessprogram I denne session er vi nået til en opsummering af tidligere øvelser og teknikker med fokus på håndtering af et problem/stress samt selfcompassion dvs., at have medfølelse med sig selv.

Opfølgning på hjemmeopgave Fokus på situationer, hvor du gerne ville kommunikere anderledes og evt. prøve nogle kommunikations-teknikker af. Lang siddende meditationsøvelse 33 minutter 5x ugentligt. Tag evt. udgangspunkt i et problem med vanskelig kommunikation.

Prioritering af tid og opgaver Et almindeligt liv kræver naturligvis planlægning. Men planlægningen kan blive mere nuanceret og baseret på dét, der er vigtigst for dig, når du samtidig er opmærksom på, hvilke tanker du følger. 5

Prioritering af tid og opgaver (fortsat)… Nogle perioder i livet er mere stressende end andre. Måden vi håndterer de stressende perioder kan have stor betydning. Lader vi os med af de vanemæssige og automatiske måder at tænke og reagere på? Som f.eks. Jeg skal nå det hele… Eller kan vi frigøre os fra automatpiloten og handle anderledes? Ved at være bevidst nærværende og bruge tid på at prioritere kan du frigøre energi, idet du kun bruger din tid på dét, der er vigtigt for dig nu. Mindre uproduktiv rumination. 6 6

Prioritering af tid og opgaver Lav en prioriteringsliste (se næste slides) og juster dagligt Uddeleger opgaver Find din arbejds-døgnrytme og respekter den Øv dig i at bryde store opgaver ned i mindre Det har stor betydning for dit generelle velbefindende, hvordan du tilrettelægger din tid. 7

Prioriteringsliste Akut Haster Ved lejlighed 8

Eisenhower-model Denne model blev angiveligt udviklet under forberedelsen af D-dag under 2. Verdenskrig, for at prioritere mellem de mange opgaver der skulle løses. Modellen er opkaldt efter General Eisenhower, selvom det sandsynligvis ikke er ham, der opfandt den. Overvejelse i forhold til: Hvem er det vigtigt for? Er det vigtigt nu, eller var det kun sidste måned…? Drøftelse i forhold til hvordan man prioriterer på arbejdsplanen. 9 9

PAUSE 10

Ting der kan fremme din evne til at prioritere tid og opgaver Overvej hvad du siger ja til (vind tid) Øv dig i at sige nej (sidde på hænder) Brug ”optaget”-metoden Gør én ting ad gangen – beskyt dig mod forstyrrelser Find din arbejds-døgnrytme og respekter den Hyppige små ”aktive” pauser (gå, stræk, snak, drik) eller breathing space Start-slut ritual Egen og andres forventning til arbejdsidentitet… Hvilken rolle skubbes du ind i? Hvilken rolle vil du gerne have? Og hvilke opgaver følger med? 11

”Den indre arbejdsgiver” På arbejde 24/7/365 Allestedsnærværende Tillader ikke slendrian Ser verden i sort-hvid Kender dine såvel stærke som svageste sider Straffer med skyldfølelse Krav er ikke til forhandling Noget af det der forklarer hvilken rolle man glider ind i kan være ”den indre arbejdsgiver”… Når vi mærker at den indre arbejdsgiver har taget styringen, så husk at vi kan kalde på vores self-compassion…

Selfcompassion Medfølelse med sig selv. At tage vare på sig selv. At tage sig selv og sine behov alvorligt. Hvordan ville du møde din veninde, hvis hun præsenterede dig for hendes indre arbejdsgivers kritik? Hvordan ville du møde et barn med en indre kritisk stemme?

PAUSE 16

Gruppearbejde: Hvad gør jeg når jeg mærker stress? Lav en liste med de 2-3 vigtigste (arbejdsmæssige) problemer, som er årsag til stress for dig på nuværende tidspunkt. Punkterne skal være så konkrete og klart formulerede som muligt. Brug arbejdsarket: Session 7 – Gruppearbejde ”Håndtering af problemer”

Gruppearbejde: Hvad gør jeg når jeg mærker stress? (fortsat) Undersøg for hvert punkt (med hjælp fra de andre i gruppen) Hvilken indflydelse har du selv på dette punkt? (Ingen/nogen/en stor del) Lav evt. ”indflydelses-cirkel”, se figur  Kollega Mig Leder Koordi- nator

Gruppearbejde: Hvad gør jeg når jeg mærker stress? (fortsat) Hvis du har indflydelse, overvej da en strategi for håndtering af problemet, herunder: Hvem skal involveres? Hvad kræver det af andre? Hvad kræver det af mig? Hvad skal jeg gøre/gøres anderledes? Hvad skal der til for, at jeg kan gøre det? Hvad kan forhindre, at jeg kan gennemføre ændringen? Inddel i grupper så de hver får ca.15 min. F.eks. 2-3 personer…

Hjemmearbejde til næste gang I denne træningsuge skal du sammensætte dit eget mindfulnesstræningsprogram. Gør brug af de guidede meditationer, der giver mest mening for dig. Brug øvelserne regelmæssigt dagligt i den næste uge. Meditationsøvelse hvis der er tid…

Spørgsmål…?