DIGHUMLAB tema 3 – Big Video – udfordringer og muligheder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lidt om vejleder rollen
Advertisements

Next Generation Operations Management AutoNOC 2. AutoNOC 2 Business fordele.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Den Innovative Daginstitution
KOD I FERIEN 2012: INSPIRE PROJEKTET. HVEM ER JEG? Mossa Merhi • Studerende på Københavns Universitet • Studie: Naturvidenskab og IT • Fokus: Fysik og.
I-Space Niels Henrik Helms, Knowledge Lab SDU. Projektet: Udfordringer i forhold til velfærdsteknologi: Hvordan skaber vi løsninger som både giver mening.
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
edgemo summit Session: ”Skomagerbackup”
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
1 Samarbejdsmodeller i byggeprocessen Fredag d. 24. august Aalborg Universitet Livslang Uddannelse 2001.
Digital videoformidling Log/Capture. Digital videoformidling Logging Afgørende for klippearbejdet Teknisk udvælgelse af brugbart materiale Gennemsyn og.
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
DF Årsmøde sept. 08 ´ Mødet med Brugeren´ Handlingsplan, aktiviteter, resultater og planer.
VIRKSOMHEDSSPECIALE Why the struggle? Anne Mette Ravn Nielsen, cand. mag. i tværkulturelle studier (færdig forår 2015) - skriv.
Video Klubben Klostergade November DVD film Sammensat af Stillbilleder.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Ikke alle fødes som digitalt indfødte Klaus Kvorning Hansen Dansk IT’s udvalg for digitale kompetencer.
SundhedsITnet - Shared Care Udkast til projektforslag Finn Kensing.
SO-Eksamen På kanten af Danmark – Teknologiprojekt B Casper Ovesen og Andreas Olsen.
Projekter i Aalborg 2015: Studie af Arkitektur og Design studerendes projektarbejde over 34 dage=209timers video Studie af Arkitektur og Design studerendes.
Urban Lab. 8 kommuner Favrskov, Herning, Holstebro, Horsens, Randers, Silkeborg, Viborg og Aarhus. Baggrund i Aarhus 2017’s kortlægning af Region Midtjyllands.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
Tema 2 rapport Data capture, storage and documentation DEFF data management i praksis Anders Conrad, 4. feb
Indlejring. Practice Objects Community Skill & Competence building Experts Tools Outreach and user interaction Dialog and marketing Courses and seminars.
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Virksomhedens udvikling
One Friday Morning.
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
//Niveau 3-ledere Uge 50-5/Pakke 3 Lederpakke 3.
Markedsanalyser afsætning.
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
THY Business Breakfast.
Mine spilområder Faglig og kompetencemæssig koordination og synergi
Velkommen.
Et blik fra forskningen
Museernes adgang til elektroniske tidsskrifter og databaser
Lone Dirckinck-Holmfeld & Birte Christensen-Dalsgaard
Problem- and play- based Learning
Vidensbrønden Et interaktivt læringsgulv
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Læremidler til MADKAMP Årets fokus: Konservere din køkkenhave
Portfolio IT B.
Klar til Smart Vækst Smart og effektiv affaldsindsamling
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
Titel på naturvidenskabsprojekt
Digital teknologi i undervisningen
It i undervisning og læring
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Inside UEFI/BIOS Ronnie Jakobsen
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium Inspiration fra bla. Systime.dk.
MASTER I MUSIKPÆDAGOGISK PRAKSIS
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
KIGO og kommunernes opgaver
Karl Henrik Flyums model
SO-Eksamen På kanten af Danmark – Teknologiprojekt B
Kommunens sapa-strategi
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Videnskabeligt projekt
Foreløbigt valg af uddannelsesønske
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
- A facilitated workshop , Bjerringbro Baggrund:
Præsentationens transcript:

DIGHUMLAB tema 3 – Big Video – udfordringer og muligheder Thomas Ryberg & Paul McIlvenny Aalborg Universitet D

Big Video – udfordringer og muligheder Eksempel på forskningsprojekt med ‘Big Video’ (Thomas) Big Video – konturerne af et nyt felt (Paul) Nya satsningar – nya idéer – nya möjligheter , Lund 18 maj 2016

PBL i hybride læringsrum - projekt i Aalborg fra 2015 og frem: Hvordan ibrugtager studerende IT? Hvad betyder de fysiske rammer? Hvilken rolle spiller it og andre ‘teknologier’ i projektarbejdet? Hvad sker der faktisk i et projektarbejde – når vi virkelig zoomer ind! Dataindsamling: Interview workshops med KDM og A&D studerende Studie af én gruppe af Arkitektur og Design studerendes projektarbejde over 34 dage=209 timers video 14 dages video af fem forskellige grupper – hver med 4-5 kameraer = 3-400 timers video Optagelser med 360 kamera 10-20 TB – men det er noget der skal tilgås, afspilles, processeres osv. Bevidst ukontrolleret eksperiment: Stresse eksisterende infrastruktur (lagring) DIGHUMLAB interesse: Indsamle store mængder af videodata og så finde ud af, hvordan vi faktisk kan behandle det på en fornuftig måde… (Men vi har mere specifikke spørgsmål, der kan besvares ved nedslag i data – men det kræver også overblik)

Arkitektur og Design: Statiske og mobile kameraer Aktiviteter i og udenfor grupperummet

Architect and Design students – tracing their ”knowledge spillovers” – følge fem grupper

Bevægelse over tid – hvor og hvornår foregår hvad? Segmentering

Transskriptionsudfordringer: Hvordan kan vi indfange detaljerne i de studerendes arbejde over tid? 1 times video = 12-20 timers arbejde

Muligheder og udfordringer Unikt indblik i gruppe- og samarbejdsprocesser ”Vi vil for eksempel gerne se, hvordan en god ide kan opstå i samarbejdet. Kan vi se tegn på løsningen på et problem tidligt i processen? Bliver den en del af det færdige produkt?” Udfordringer: Labour intensive! Storage: Store mængder af tunge data – fra netværk til lokal maskine til behandling/analyse Behandling: 5 kamera vinkler der skal sættes sammen i ét billede (Adobe Premiere og Pluraleyes) Brug af Computerome HPC på DTU til at samle videoerne (https://www.deic.dk/news-2016-08-29-videorender_Computerome) – fra 30-60 timer på bærbar – 8 timer på HPC og 20 minutter på HPC cloud system Editering, annotering, transkription: Ekstremt stor opgave! 1 times video kan tage 20 timer at behandle, hvis det skal transkriberes detaljeret (human work) På agendaen: Kan software/algoritmer bruges som støtte til analyse (hvem taler, ansigtsgenkendelse, eye-track, bevægelsesmønstre) Hvad sker der når vi bringer 360 graders kameraer, bio-sensing, positional data ind i legen eller skal dele og samarbejde med andre forskere (distribueret) Nya satsningar – nya idéer – nya möjligheter , Lund 18 maj 2016

Big Video – konturerne af et nyt felt Paul McIlvenny Nya satsningar – nya idéer – nya möjligheter , Lund 18 maj 2016

Enhanced digital video Big data Big video Complex data streams Human data Qualitative Enhanced digital video Large data sets Meta-data Quantitative

Qualitative tools to support analysis Capture Storage Archiving Access Collaboration Sharing Visualisation Transformation Presentation Qualitative tools to support analysis BIG VIDEO INFRASTRUCTURE

Enhanced qualitative studies BIG VIDEO Sensory ethnography Computable bodies Multi-stream data Quantifiable We Bio-sensing Rich video data Enhanced qualitative studies

Storage Collaboration Computation Data capture Storage Virtualisation Computation Visualisation Collaboration Ethics Complex human data capture scenarios (events in situ) 4k/8k Digital video + light field Spatial audio and ambisonics Senses and sensing Location and proximity Volumetric/depth capture Large databases/distributed storage P2P or federated fog Device agnostic Encrypted Virtualisation of data sources Swarm video Virtual cameras/POV Virtual microphones/sound fields Computationally intensive Supercomputer or cloud rendering Live streaming Visualisation and inhabited data Visualisation of multiple data streams, including positional and biosensing data Collaborative annotation of multiple data streams (AR) Distributed collaboration Distributed team data sessions and analysis Low-level coding of large video data sets New big video data ethics Surveillance architectures? Informed consent? Data integrity and security?