Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 Samarbejdsmodeller i byggeprocessen Fredag d. 24. august Aalborg Universitet Livslang Uddannelse 2001.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 Samarbejdsmodeller i byggeprocessen Fredag d. 24. august Aalborg Universitet Livslang Uddannelse 2001."— Præsentationens transcript:

1

2 1 Samarbejdsmodeller i byggeprocessen Fredag d. 24. august Aalborg Universitet Livslang Uddannelse 2001

3 2 Agenda Samarbejde nu Samarbejde i fremtiden Samarbejdsmodeller Partnering Værktøjer nu og i fremtiden Eksempel på fremtidigt værktøj

4 3 Samarbejde? Sub- contractor Construction Site Architect Contractor Client Facilities Manager Consultant Kompleks branche Informations fejl Forskellig og ufuldstændig forståelse af processen Utilfredshed hos klient

5 4 Samarbejde? Architect Construction Site Consultant PROJECT MODEL Contractor Client Sub- contractor Facilities Manager Sub- contractor Construction Site Architect Contractor Client Facilities Manager Consultant

6 5 Transformation Architect Civil EngineerContractors Focus on own functions Project Management Time Quality Costs IT Project Management

7 6 Nye samarbejdsformer Joint-ventures Horisontal industrialisering (PPU) Tidligt/fremskudt udbud Partnering Samarbejde mellem bygherre og byggevirksomheder Samarbejde mellem byggevirksomhederne indbyrdes Samarbejde på byggepladsen

8 7 Partnering-modeller Partnering er en samarbejdsform med fokus på succes! Partnering er en måde at gennemføre projekter på, hvor de involve- rede parters viden og kompetence udnyttes optimalt – og hvor hver part er med i beslutningsprocesseerne fra start til slut og har indsigt i beslutningsgrundlaget. Partnering er et samarbejde med et fælles mål:

9 8 2 forskellige partnering modeller

10 9 Partnering-modellen Fordele ved modellen Alle er aktiverede i udviklingsarbejdet, som medfører Det projekt der bedst opfylder målgruppens behov og krav Den rigtige pris på tidligst mulige tidspunkt Den mest rationelle proces til opfyldelse af målsætningen uden spild af tid og til lavest mulige omkostninger Alle oplever succes, når målet er nået ved Tilfredse slutbrugere En god indtjening på sagen for alle parter En god kvalitet og dermed en god reference Et godt image som platform til nye projekter Alle deler det overskud, som synergieffekten medfører Fælles ansvar med økonomisk incitament

11 10 Værktøjer E-mail og filudveksling (før) Projekt-WEB(nu) Distributed Virtual Workspace for Enhancing Communication within the Construction IndustryDivercity Distributed Virtual Workspace for Enhancing Communication within the Construction Industry (2002) ??(200x)

12 11

13 12 Divercity Conception of Need Client Briefing Conceptual Design Feasibility Study Detailed Design Planning Approval Building Construction Facilities Management Site Selection Documentation Process Manager Project Manager Aspects not covered in DIVERCITY Aspects covered in DIVERCITY Technical aspects to be developed in DIVERCITY

14 13 Divercity Brugerkrav

15 14 Divercity Systemprincip Lightingtool Acoustic tool Thermalanalysistool Network Datawarehouse - structured data (IFC 2.x) - EXPRESS-based semantics - STEPTools, QualiSTEP, Others CAD tool Renderingengine Data Distribution protocols (CORBA, XML, SOAP, etc.) Optimizationmodule Geometrymodeler Constraintmanager Responsive Workbench Immersive space Desktop systems

16 15 Divercity DIVERCITY Workspace Manager Extended Core Data Distribution (Server) Constraint Management Collision Detection Core Workspace Manager (Client) Data Graph Rendering Tools Interaction Tools UtilitiesFile I/O Single Workspace Components Requirements Capture Scheduling Shared Components Lighting Simulation Acoustic Simulation Thermal Simulation Process Manager Third party component

17 16 Slut Spørgsmål??


Download ppt "1 Samarbejdsmodeller i byggeprocessen Fredag d. 24. august Aalborg Universitet Livslang Uddannelse 2001."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google