Selvevaluering i lokale U91 27/3-2009

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Coaching Det handler om at stille de rigtige spørgsmål!
Advertisements

Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Læringsstile og lektier
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Fra dagligstue til konsultation? Cecilie Rubow: Institut for Antropologi.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Undervisningsplanlægning
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Velkommen til E-business
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Årsplan – en kort en lang
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Selvevaluering af bestyrelsen 2012 Inspiration til kvalitetsforbedring i bestyrelse og direktion Resultat af svarene på spørgeskemaerne Diskussionsoplæg.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Balancer dit (studie)liv! med konkrete redskaber
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Hvordan motiverer vi de unge?
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Erhvervsøkonomisk seminar (10 ECTS) Efterår 2017
Velkommen til Science and Technology
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Velkommen til Science and Technology
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Velkommen til fakultetet Science and Technology
Præsentationens transcript:

Selvevaluering 12.30-14.30 i lokale U91 27/3-2009 Af Thomas Gulløv Longhi Institut for Marketing og Management Sektion for Integrative Innovation Management

Selvevaluering – fredag den 27. marts 2009 Med baggrund i konkrete evaluerings- og selvevalueringsredskaber arbejder vi med, hvordan man som studerende kan forbedre ens arbejdsindsats og studietilfredshed. I stedet for at rette fokus mod studiet og uddannelsen ser vi på, hvordan man som studerende kan blive bedre til at planlægge og evaluere ens egen arbejdsindsats i studiet. Kurset er rettet mod alle samfundsvidenskabelige studerende.

Hvad er selvevaluering? Systematiske selvransagelse, som kan danne afslutningen på et forløb. Formålet med selvevaluering er at komme til klarhed over de fejl, der kan være begået under forløbet, men måske især over de erfaringer, man kan høste af det. I selvevalueringen ligger indbygget en forpligtelse til forandring. Selvevaluering kan også bruges til at skaffe viden om egne styrker og svagheder. 21-11-2018 SUE oplæg “Selvevaluering”

Hvorfor selvevaluering? Den evaluering der finder sted på din uddannelse,… er oftest passiv for dig som person: Evaluering af uddannelse Evaluering af semester Evaluering af fag Evaluering af underviser Hvor ofte evaluere du din egen indsats og dit eget liv? Hvad er dine ønsker og mål? Hvad er du god til, hvad er du dårlig til? Hvad vil du gerne blive bedre til? 21-11-2018 SUE oplæg “Selvevaluering”

SUE oplæg “Selvevaluering” Personlig evaluering 21-11-2018 SUE oplæg “Selvevaluering”

SUE oplæg “Selvevaluering” Hvad er vigtigt for mig? 1. Inddel i dine egne livsområder. 2. Hvor tilfreds er du inden for hvert enkelt område? 3. Giv hvert af områderne en karakter fra 0 til 10 (det inderste af hjulet repræsenterer 0 og det yderste 10). 21-11-2018 SUE oplæg “Selvevaluering”

Dit livshjul? Dit karierrehjul? Dit studiehjul? 21-11-2018 SUE oplæg “Selvevaluering”

Lever eller overlever du? 21-11-2018 SUE oplæg “Selvevaluering”

Lav en plan for dine aktiviteter 21-11-2018 SUE oplæg “Selvevaluering”

SUE oplæg “Selvevaluering” Studie evaluering 21-11-2018 SUE oplæg “Selvevaluering”

Studiet □ Personlige evner 4 3 2 1 Meget enig Enig Både/og Uenig Meget enig Enig Både/og Uenig Meget uenig Jeg tror på mine egne evner □ Mine mål og ambitioner er realistiske Jeg synes mine fag er interessante Jeg er god til at planlægge mine studier Jeg er god til at overholde mine studieplaner Jeg studerer, når jeg er mest veloplagt Jeg er god til at holde pauser efter behov Jeg er god til at undgå forstyrrelser Jeg er god til at koncentrere mig Jeg får lavet noget, når jeg studerer Antal point totalt_______ Score ≥ 30 point Du et motiveret og bør ikke have problemer med at studere Score i intervallet 10-30 point Du bør overveje om din personlige indsats på dit studium er tilstrækkelig og du bør fokusere på at blive bedre til at studere Score ≤ 10 point Du bør kraftigt overveje dine personlige evner i forbindelse med dit studium. Kontakt evt. studenterrådgivningen og/eller studenterpræsten for nærmere rådgivning

Studiet □ Forberedelse 4 3 2 1 Meget enig Enig Både/og Uenig Meget enig Enig Både/og Uenig Meget uenig Jeg kan lide at fordybe mig i teksterne i studiet □ Jeg er god til at markere centrale pointer i mine bøger – hverken for meget eller for lidt Jeg laver gode brugbare notater, når jeg læser Jeg søger først for at få overblik over en tekst, før jeg læser den i detaljerne Jeg er god til at tilpasse min læsemåde til det formål, jeg har for min læsning Jeg er god til at skelne væsentligt fra uvæsentligt Antal point totalt_______ Score ≥ 18 point Din forberedelse er god og du bør kunne følge med på det faglige niveau Score i intervallet 6-18 point Du bør overveje om din forberedelse er tilstrækkelig og du bør fokusere på hvad du kan forbedre Score ≤ 6 point Du bør kraftigt overveje din indsats på dit studium og/eller om det er det rigtige karriere valg du har foretaget dig. Kontakt evt. studenterrådgivningen og/eller studenterpræsten for nærmere rådgivning

Studiet □ Studiemiljø 4 3 2 1 Meget enig Enig Både/og Uenig Meget enig Enig Både/og Uenig Meget uenig Jeg syntes det er vigtigt at engagere sig med andre medstuderende □ Jeg deltager ofte i faglige og sociale arrangementer med andre medstuderende Jeg har et godt forhold til mine medstuderende Jeg føler mig ikke isoleret på mit studium Jeg er i studiegruppe med en eller flere andre studerende Jeg deltager i en eller flere studenter foreninger, organisationer mv. Jeg er generelt godt tilfreds med studiemiljøet i Odense Antal point totalt_______ Score ≥ 21 point Du har et godt forhold til dit studentermiljø og trives socialt på dit studium Score i intervallet 7-21 point Du bør overveje om din sociale indsats på dit studium er tilstrækkelig og/eller om du er i det rigtige studiemiljø Score ≤ 7 point Du bør kraftigt overveje din sociale indsats på dit studium og/eller om det er det rigtige studiemiljø du har valgt. Kontakt evt. studenterrådgivningen og/eller studenterpræsten for nærmere rådgivning

SUE oplæg “Selvevaluering” Undervisning Forelæsninger 4 3 2 1 Meget enig Enig Både/og Uenig Meget uenig Jeg er engageret i undervisningstimerne □ Jeg spørger underviseren, når der er noget, jeg ikke forstår Jeg tager gode brugbare notater i timerne Jeg får et godt fagligt udbytte af forelæsningerne Jeg får et godt socialt udbytte af forelæsningerne Jeg deltager i de fleste forelæsninger Jeg møder forberedt op til forelæsningerne Jeg forsøger at skabe mig et overblik i hvert fag Antal point totalt_______ Undervisning Score ≥ 24 point Din indsats er god og du bør kunne følge med på det faglige niveau Score i intervallet 8-24 point Du bør overveje om din indsats på dit studium er tilstrækkelig Score ≤ 8 point Du bør kraftigt overveje din indsats på dit studium og/eller om det er det rigtige karriere valg du har foretaget dig. Kontakt evt. studenterrådgivningen og/eller studenterpræsten for nærmere rådgivning 21-11-2018 SUE oplæg “Selvevaluering”

SUE oplæg “Selvevaluering” Undervisning Øvelser 4 3 2 1 Meget enig Enig Både/og Uenig Meget uenig Jeg er engageret i øvelserne □ Jeg spørger instruktoren, når der er noget, jeg ikke forstår Jeg tager gode brugbare notater i øvelsestimerne Jeg får et godt fagligt udbytte af øvelserne Jeg får et godt socialt udbytte af øvelserne Jeg deltager i de fleste øvelser Jeg møder forberedt op til øvelserne Antal point totalt_______ Score ≥ 21 point Din studieindsats er god og du bør kunne følge med på det faglige niveau Score i intervallet 7-21 point Du bør overveje om din indsats på dit studium er tilstrækkelig Score ≤ 7 point Du bør kraftigt overveje din indsats på dit studium og/eller om det er det rigtige karriere valg du har foretaget dig. Kontakt evt. studenterrådgivningen og/eller studenterpræsten for nærmere rådgivning 21-11-2018 SUE oplæg “Selvevaluering”

Undervisning/opgaver 4 3 2 1 Meget enig Enig Både/og Uenig Meget uenig Jeg tager tidligt hul på nye opgaver □ Jeg lader mig ikke stresse af mine opgaver Jeg er god til at dele store opgaver op i mindre og overskuelige bidder Jeg har for det meste ikke skriveblokering Jeg skriver – ofte og meget Mine erfaringer fra gruppearbejde er positive Jeg mener, at det er vigtigt at arbejde sammen med andre studerende Antal point totalt_______ Score ≥ 21 point Din studieindsats er god Score i intervallet 7-21 point Du bør overveje om din indsats på dit studium er tilstrækkelig Score ≤ 7 point Du bør kraftigt overveje din indsats på dit studium og/eller om det er det rigtige karriere valg du har foretaget dig. Kontakt evt. studenterrådgivningen og/eller studenterpræsten for nærmere rådgivning 21-11-2018 SUE oplæg “Selvevaluering”

SUE oplæg “Selvevaluering” Hvordan får jeg styr på mit studie, så det ikke styrer mig? Planer og værktøjer 21-11-2018 SUE oplæg “Selvevaluering”

Lav en studieplan for hvert semester Det tager tid at lave en god planlægning Start din planlægning med: at få et samlet overblik over dine forventede arbejdsopgaver at prioritere mellem opgaverne, så du skiller vigtige opgaver fra mindre vigtige opgaver at lave deadlines for din løbende opgaveløsning at give dig selv faste arbejdstider (alternativt arbejdsperioder) Husk, at målsætninger, arbejdsplaner og deadlines skal være realistiske! Naturligvis er det altid en god ide, at du starter så tidligt som muligt på alle dine opgaver. Når først du har taget hul på en opgave, vil du opdage, at underbevidstheden begynder at arbejde for dig.

Planlægning kræver overblik Det kræver et overblik over pensum, dit semester og dine øvrige gøremål at kunne lave en god studieplan I lektionsplanerne kan du se, hvordan din lærer prioriterer emnerne i faget. I princippet kan du udfra pensumlisten udregne det antal sider, du bør læse hver dag i løbet af semesteret for at have læst hele pensum før eksamen Med et overblik er det ikke svært at lave en god studieplan. Start med den langsigtede plan, hvor du tegner et helhedsbillede af det kommende semester. Hæng denne plan op på din opslagstavle eller dit køleskab, og lad den være din overordnede guide for dine studieaktiviteter i det kommende semester.

Del dine opgaver op i mindre dele Efter du har udformet din langsigtede studieplan for det kommende semester, kan du opdele opgaverne i mindre bidder På den måde behøver du kun at koncentrere dig om at arbejde med én del ad gangen uden at miste overblikket! Pointen er, at du ser dine studier som en proces, hvor hver del bidrager til din faglige udvikling. For hver bid laver du en kortsigtet og detaljeret studieplan Denne kortsigtede plan opdaterer du løbende med konkrete læse- og skriveplaner for de kommende uger og dage.

Uddrag af studieplan Større studieopgaver i efteråret deadline September           Skriftlig opgave fag 3          05-sep September           Øvelses oplæg fag 1            24-sep Oktober      Skriftlig opgave fag 3           30-okt November            Øvelses oplæg fag 2             06-nov                               Prøveeksamen fag 1            12-nov Januar                  Eksamen fag 2                     03-jan                              Eksamen fag 1                     18-jan

Vejen der ikke starter i hjertet ender blindt Stil krav til jer selv Stil krav til jeres medstuderende Stil krav til jeres studium At træffe et valg inkludere en masse fravalg Man kan sagtens vælge om! Vælg aktivt til!