Innovation.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Struktur: ”Quiz og byt”
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Kreativitet og innovation i ALT
Energi- & Vandværkstedet
Elsker DU også at læse lektier?
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Strukturer velegnet til…
Arbejdspladsudvikling
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Bytte   PowerPoint  .
Innovation og iværksætteri
Kommunikation / it.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Modul 3B Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli.
Karl Henrik Flyums model
Grupper – hvordan gøres det?
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Problemer eller udfordringer.
Procesværktøjer.
Generel introduktion til EC
Innovation i AT/SO.
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 2: HVORDAN KAN KVALITETEN ØGES? Miljøvurderingsdag
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Skrivekursus 1.e ..
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
Skriv hver især jeres tanker på post it… Hvad tænker du om Innovation? I har 5 min.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Ordbank på Islandsk og dansk – Venskaber (papir)
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Ordbank på Islandsk og dansk – Dyreliv og natur (sten)
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål

TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Ordbank på Islandsk og dansk – Årstider/efterår (træ)
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Ordbank på Islandsk og dansk – Højtider (Kul og kridt)
Øvelser til DREAM fasen
Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2019
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Innovation

Definition innovation nytænkende en forbedring relevant Ført ud i livet (ikke blot ideen alene)

Graden af innovation Inkrementel: en mindre grad af innovation. Radikal: en markant innovation, som kan forandre brancher (disruption) Inkrementel Radikal

4p-modellen Innovation kan være innovation i forhold til de 4 begreber (innovationstype) Radikal Inkrementel Produkt Position Proces Paradigme Produktinnovation er den type innovation, vi oftes ser. Nye produkter, vi kan købe som forbruger. Procesinnovation er den type innovation, der forandre en proces – f.eks. I produktionsvirksomheder, men det kan også være processer hos slutbrugerne, som processen at læse en bog på f.eks. en Amazon Kindle. Positioninnovation er den type innovation, hvor et produkt bliver sat i scene på en helt anderledes måde end tidligere, f.eks. Var cowboybukser arbejdstøj for cowboys – men i dag er det modetøj. Paradigmeinnovation er den type innovation, som kan give et paradigmeskifte. Steve Jobs Iphone 3 fra 2007 ændrede hvordan vi omgår teknologi og hvordan vi er online og hvordan vi er sociale osv osv.

Idégenerering Alle er kreative, selv dem der ikke tror, de er. Den kreative proces kan hjælpes i gang med en række ideudviklingsteknikker. Vigtig for teknikkerne er at kritik, vurdering og frasortering ikke må ske (før man har fundet en masse sjove/skøre/spændende ideer).

Associationsmetoden Associationer giver tanker en ny, ukendt retning baner vejen for kreativitet, her er 3 måder: Fri association: deltagerne får associationer fra deres egen hverdag eller fra andre deltagere. Styret fri association: Deltagerne præsenteres for tilfældige stimuli i form af ord, billeder eller lignende. Tvungen association m/roller: Deltagerne spørger sig selv, hvordan en bestemt person/rolle ville løse opgaven.

Brainstorming Alm. Brainstorming: Reglerne er: ingen holder sig tilbage (spontanitet), lav flest mulige forslag, alle ideer skrives ned, alle deltager – gerne efter tur. Negativ brainstorming: Tænk omvendt. Hvad skal løsningen i hvert fald ikke være. Reglerne er de samme som ved alm. Brainstorming. Se alle ideer igennem bagefter og se, om det inspirer til en løsning af problemet.

Opsummering Innovation Ide-generering Er nytænkning, en forbedring, relevant og udført. Graden af innovation går fra inkrementel op til radikal Innovation kan defineres inden for produkt, proces, position eller paradigme (en eller flere). Ide-generering Associationsmetode (fri, styret fri og tvungen m/roller) Brainstorming (almindelig eller negativ)

Styret kreativ proces Øvelse 1-4 kan vælges, afh. af tid tilgængelig. Eleverne arbejder i grupper, 2 til 4 personer Post-its udleveres til at skrive idéer på. Tidtagning essentielt. Individuelle idéer udvælges og udvides med cirkelskrivning.

Øvelse 1 Fri association: Få 5 minutter i grupper til at få idéer ud og få associationer fra jeres egen hverdag eller fra andre deltagere. Notér en idé pr. post-it.

Øvelser 2 Associationsmetode: Styret fri association: 5 minutter til at finde på skøre idéer. Notér idéer på post-it Der kan afspilles forskellige stykker musik i de 10 minutter.

Øvelser 2 (fortsat)

Øvelse 2 (fortsat)

Øvelse 3 Tvungen association m/roller: 5 minutter til at finde på idéer, ud fra, hvordan en bestemt person/rolle ville løse opgaven. Skriv evt. flere roller på tavlen ved siden af, som f.eks.: lærer, teenager, Over 60 år, Sofa-elsker, sundhedsfreak, festabe osv osv.

Øvelse 4 Negativ brainstorming: Tænk omvendt. 5 minutter: Hvad skal løsningen ikke være. Notér hver idé pr. post-it.

Udvælg idé Hver elev skal nu udvælge sig en idé, bland alle gruppens post-its, som eleven ønsker at arbejde videre med. Cirkelskrivning: Alle elever skriver sin idé øverst på et A4-ark. Idéen sendes rundt i cirkel, 1 min. pr. idé, hvor elever tilføjer ”MAN KUNNE OGSÅ…” til idéen.