Sporbarhed håndtering af døde dyr

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Advertisements

informationsflowet for kemiske stoffer og blandinger
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Tilbudsportalen Introduktion for de 5 socialtilsyn Januar 2014
Egenkontrol.
Nye sporbarhedsregler for fiskevarer og akvakulturprodukter
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto SIDE 1 Kemikalierne.
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Fremtidig finansiering af foderstofkontrol Henrik Nielsen & Lis Marianne Hansen PLANTEDIREKTORATET.
Fødevarekontrol i Danmark 2011 Forbrugeroplysning vedrørende Fisk iht Forordning 1224/2009 og gennemførselsbestemmelser 404/2011.
H:\OVH-DL\ANDET\0074amb.ppt 1 Foderstofhygiejne  Landmandens rolle  Bureaukrati?  Nye krav?  Dokumentation  Sporbarhed.
Landbrugsbedrifter og Europa-Parlamentets og Rådets forordning
Ø90 Nyheder Dataoverførsel. Dataoverførsel 2010 Hvad får vi ud af de nye faciliteter? 1. Muligheder i kasseregistrering 2. Samtykke 3. Hvordan.
Risikohåndtering af norovirus
Ildebefindende i diagnostisk afdeling
Biocidmidler og behandlede artikler
Biocidmidler og behandlede artikler. Godkendelsesordningen for biocider Aktivstofferne vurderes og godkendes/eller ikke godkendes på EU niveau Biocidmidlerne.
Udbetaling af tilskud. Hvad er proceduren og hvad skal man huske Louise Ilum Sørensen NaturErhvervstyrelsen.
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
Modtagekontrol af forsøgslægemiddel
Jes Ryttersgaard GI Loven Lov om infrastruktur for geografisk information.
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Kontrol af kosttilskud – indhold og anprisninger
Kap 17 Distribution Kapitel 17.
Affald til jordbrugsformål. Hvorfor fører vi tilsyn? ?
Implementering af krav i Hygiejneforordningen i DLG
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
1 Definition: ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse.
Hvilke krav stiller Foderhygiejneforordningen til din virksomhed. v
Præ-registrering Vibeke Plambeck 28.maj 08 Hvad skal man være opmærksom på - som ansvarlig for et stof - som downstream-bruger.
Hygiejne og torveregler Trekantens biavlskonference Gudrun Holm
Fødevarestyrelsen og Plantedirektoratet samarbejder om kontrollen
Hvorfor er Foderhygiejneforordningen så vigtig? Gorm Lunn PLANTEDIREKTORATET.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Bjørneklo bekæmpelse EnviNa 20. Februar 2015.
PLANTEDIREKTORATET Principper for Plantedirektoratets arbejde Morten Ejrnæs.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Seminar om logistikoptimering for biogasanlæg og bioraffinaderier
Hvorfor DanishGap og DQC Vildmosen? 2004 henv. LC ang. art. 33 midler KSV dannes i 2004 Sporbarhed fra jord til bord Fremtidssikring DQC kvalitetsstyring.
© - Copyright Bureau Veritas Netværksgruppemøde KEMI Tema: Arbejdspladsbrugsanvisninger – erfaringsudveksling Würth Danmark A/S, Montagevej 6, 6000 Kolding.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Medicinhåndtering Sundhedsstyring Håndtering af medicin Modtagekontrol - Rigtigt præparat og kvantum Opbevaring - Temperatur - min/maks. termometer.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
Privates efterforskning Persondatalovens regler V/Jakob Lundsager.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Kapitel 24 Rådgiveransvar.
Jupiter temadag den 30. maj 2007
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
På vej mod en ny mARKEDSFØRINGSLOV erhvervslivets vinkel
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Videnskabeligt projekt
SMILEY.
Sikkerhedselementer på lægemidler
Bestilling og ordrebekræftelse
Personligt Tillæg Folkepension.
Minkproduktion Lovgivning. Al lovgivning kan findes på nettet: Retsinformation.dk, hvor det løbende opdateres.
heste Sarah Levring Møller.
Smittebeskyttelse.
Døde dyr.
Planlægning og forberedelse af sprøjtearbejdet sikrer, at der kan tages de nødvendige forholdsregler til at minimere risikoen for at forurene omgivelserne.
Bæredygtighed Sporbarhed.
Større mængder af bekæmpelsesmidler bør leveres direkte af leverandøren, der skal opfylde de internationale regler for transport af farlige stoffer. Sørg.
Stikprøvekontrol af de tekniske emner
Præsentationens transcript:

Sporbarhed håndtering af døde dyr Bæredygtighed Sporbarhed håndtering af døde dyr

Sporbarhed Levende dyr Døde dyr Fødevarer Foder

Levende dyr FIND fejlen!!!

Levende dyr Bekendtgørelse om mærkning, registrering og flytning af kvæg, svin, får eller geder BEK nr 1383 af 15/12/2014 Gældende. Offentliggørelsesdato: 17-12-2014 Fødevareministeriet Mærkning af kvæg Registrering i CHR af kvæg og hændelser vedrørende kvæg Besætningsregister for kvæg Krav om kvægpas ved flytning af kvæg Kontrol af kvæg før slagtning

Svin, får, ged Mærkning af svin Skinketatoveringsnumre Gruppevis levering af slagtesvin Registrering i CHR af flytninger af svin Besætningsregister for svin Mærkning af får og geder Registrering i CHR af flytninger af får og geder Besætningsregister for får og geder Krav om sundhedsdokument ved flytning af får og geder Kontrol af får og geder før slagtning

Levende dyr Øremærkning. Bekendtgørelse om tekniske krav og godkendelse m.m. til øremærker, elektroniske øremærker og chip til kvæg, svin, får og geder BEK nr. 303 af 27/03/2015 af 28-03-2015 Fødevareministeriet. Gældende § 1. Denne bekendtgørelse angår kravene til øremærker, elektroniske øremærker og chip, der anvendes til mærkning af kvæg, svin, får eller geder med henblik på opfyldelse af kravene i bekendtgørelse om mærkning, registrering og flytning af kvæg, svin, får eller geder.

Øremærker Kapitel 2 Øremærker, elektroniske øremærker og chip til kvæg § 3. Øremærker, elektroniske øremærker og chip til kvæg skal godkendes af Fødevarestyrelsen. Stk. 2. Øremærker, elektroniske øremærker og chip må ikke genere eller skade dyret. Krav til farve § 4. Farven på øremærker og elektroniske øremærker skal være gul, jf. dog stk. 2. Den gule farve skal være i nærheden af RAL 1016, sulfur yellow. Stk. 2. Farven på øremærker og elektroniske øremærker til dyr, der er indført eller importeret til Danmark, skal være rød. Den røde farve skal være i nærheden af RAL 3018, strawberry red. Stk. 3. Farven må ikke ændre sig i hele dyrets levetid.

Øremærker Krav til information og prægning § 5. Øremærker og elektroniske øremærker skal præges med følgende oplysninger på begge sider: 1) Logo, jf. bilag 1. 2) Landekoden ’DK’. 3) Dyrets CKR-nummer. Stk. 2. Det ene øremærke eller elektroniske øremærke kan ud over oplysningerne i stk. 1 præges med yderligere oplysninger.

Døde dyr

Bekendtgørelse om opbevaring m. m. af døde produktionsdyr. BEK nr Bekendtgørelse om opbevaring m.m. af døde produktionsdyr. BEK nr. 558 af 01/06/2011 § 1. Denne bekendtgørelse finder anvendelse for selvdøde produktionsdyr og aflivede produktionsdyr, jf. dog stk. 2. Stk. 2. Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse for døde akvakulturdyr, hobbyfjerkræ samt pelsdyr, der sendes direkte til en pelsningscentral.

Bekendtgørelse om opbevaring m.m. af døde produktionsdyr. Krav til opbevaring af døde produktionsdyr § 3. Døde produktionsdyr skal opbevares på en opbevaringsfacilitet indtil afhentning, jf. dog stk. 3 og § 4. Stk. 2. Indtil afhentning skal døde produktionsdyr opbevares på en måde, der sikrer dem mod ådselædende dyr og under sådanne forhold at opbevaringen ikke udgør risiko for spredning af smitstoffer. Stk. 3. Et produktionsdyr, der dør eller aflives på græsningsarealer uden opbevaringsfaciliteter, og hvor græsningsarealet ikke fysisk grænser op til det CHR-nummer, som dyret er flyttet fra, kan transporteres til det nærmeste sted, hvorfra det kan afhentes, eller til den opbevaringsfacilitet, der ejes eller benyttes af dyrets ejer. § 4. Døde drøvtyggere, hvorfra der skal udtages prøvemateriale til TSE-test, må ikke opbevares i fryseanlæg eller i container på frost.

Bekendtgørelse om opbevaring m.m. af døde produktionsdyr. Krav til placering af opbevaringsfacilitet § 5. For at forebygge smittespredning skal opbevaringsfaciliteten være placeret i passende afstand fra offentlig vej, produktionsbygninger og arealer med produktionsdyr. Stk. 2. Opbevaringsfaciliteten skal være placeret ved fast tilkørselsvej.

Bekendtgørelse om opbevaring m.m. af døde produktionsdyr. Krav til transporten af døde produktionsdyr undervejs til opbevaringsfaciliteten § 8. Transport af døde produktionsdyr skal leve op til bestemmelserne i biproduktforordningens artikel 21, nr. 1 samt gennemførelsesforordningens artikel 17 og bilag VIII, jf. dog stk. 2. Stk. 2. Transport af døde produktionsdyr fra en eller flere ejendomme ad privat vej, hvor kun ejeren/ejerne af ejendommene har vejret, skal ske så smittespredning forebygges.

Bekendtgørelse om opbevaring m.m. af døde produktionsdyr. Tilmelding til afhentning af døde produktionsdyr der opbevares på en opbevaringsplads eller afhentningsplads § 9. Døde produktionsdyr, der opbevares på en opbevaringsplads eller afhentningsplads, skal tilmeldes afhentning hurtigst muligt og senest 24 timer efter konstatering af dødsfald, jf. dog stk. 2-5. Stk. 2. Tilmelding til afhentning af døde produktionsdyr, der opbevares i lukket container på en opbevaringsplads eller afhentningsplads, kan afvente, indtil containeren er fyldt, jf. dog stk. 6. Dog skal tilmelding til afhentning ske senest 5 dage efter, at påfyldning af containeren er begyndt. Stk. 3. For døde produktionsdyr, der opbevares i lukket container på køl eller frost, og hvor afhentning af de døde produktionsdyr i containeren sker fra en opbevaringsplads eller afhentningsplads, kan tilmelding til afhentning afvente, indtil containeren er fyldt, jf. dog stk. 6. Dog skal tilmelding til afhentning ske senest 3 uger efter, at påfyldning af containeren er begyndt.

BSE / TSE test Tilmelding til afhentning af døde produktionsdyr der opbevares i køleanlæg § 10. Tilmelding til afhentning af døde produktionsdyr, der opbevares i et køleanlæg, kan afvente, indtil køleanlægget er fyldt, jf. dog stk. 2. Dog skal tilmelding til afhentning ske, så afhentning sker senest 6 uger efter, fyldning af køleanlægget er begyndt. Stk. 2. Døde drøvtyggere, hvorfra der skal udtages prøvemateriale til TSE-test, skal tilmeldes afhentning hurtigst muligt og senest 24 timer efter konstatering af dødsfald.

Døde dyr Tilmelding til afhentning af døde produktionsdyr der opbevares i fryseanlæg § 11. Tilmelding til afhentning af døde produktionsdyr, der opbevares i et fryseanlæg, kan afvente, indtil fryseanlægget er fyldt. Dog skal tilmelding til afhentning ske, så afhentning sker senest 3 måneder efter fyldning af fryseanlægget er begyndt.

Mink Stk. 4. I pelsningssæsonen kan tilmelding til afhentning af døde pelsdyr, der opbevares i lukket container, afvente, indtil containeren er fyldt. Dog skal tilmelding til afhentning ske senest ved pelsningssæsonens afslutning. Stk. 5. Uden for pelsningssæsonen kan tilmelding til afhentning af døde pelsdyr, der opbevares i lukket container på køl eller frost på en opbevaringsplads eller afhentningsplads, afvente, indtil containeren er fyldt. Dog skal tilmelding til afhentning ske senest 3 måneder efter, at påfyldning af containeren er begyndt.

Notat fra Landbrug og fødevarer

Fødevarer

Fødevarer, herunder slagtede dyr Målet med Fødevareforordningen er at kunne tilvejebringe relevant information til forbrugere og kontrolmyndigheder og sikre målrettet og præcis tilbagetrækning af produkter.   Det overordnede krav er, at fødevare- og foderproducenter skal være i stand til at identificere: fra hvem de har modtaget et produkt, og til hvem de har leveret et produkt og have procedure på plads, der gør det muligt at videregive denne information til myndighederne.

Hvem er ”virksomhed med fødevareproduktion” En »fødevarevirksomhed« er i forordningen defineret som: ethvert offentligt eller privat foretagende, som med eller uden gevinst for øje udfører en hvilken som helst aktivitet, der indgår som et hvilket som helst led i produktionen, tilvirkningen eller distributionen af fødevarer. Alle led i fødevarekæden er derfor omfattet af sporbarhedskravet. Det omfatter således alt fra jægere/samlere, primærproducenter, importører, mellemhandlere, transportører, virksomheder, grossister m.m. Der er ingen undtagelsesbestemmelser.

Sporbarhed Det generelle krav om sporbarhed Fødevareforordningen opstiller for første gang i EU fælles generelle krav om sporbarhed gennem hele fødevarekæden. Forordningen dækker fødevarer og foder, hvor fødevarer defineres som ”ethvert stof eller produkt, der er beregnet til, eller med rimelighed kan forventes at blive indtaget af mennesker”.  I forordningens artikel 3 er sporbarhed defineret som “Muligheden for at kunne spore og følge en fødevare, et foder, et dyr, der anvendes i fødevareproduktionen, eller et stof, der er bestemt til, eller som kan forventes at blive tilsat en fødevare eller et foder gennem alle produktions-, tilvirknings- og distributionsled."

Fødevarer Hvilke dokumenter/informationer skal virksomheden opbevare? Hvis formålet med artikel 18 skal efterleves, indebærer dette imidlertid, at virksomheden som minimum skal opbevare:   Navn, adresse og produkt(kategori) fra leverandør, og Navn, adresse og produkt(kategori) leveret til kunde.

F.eks kød

Mærkning

Foder Se også Foderfremstilling og fodring - på landbrug Målet med Fødevareforordningen er at kunne tilvejebringe relevant information til forbrugere og kontrolmyndigheder og sikre målrettet og præcis tilbagetrækning af produkter.   Det overordnede krav er, at fødevare- og foderproducenter skal være i stand til at identificere: fra hvem de har modtaget et produkt, og  til hvem de har leveret et produkt  og have procedure på plads, der gør det muligt at videregive denne information til myndighederne.   Se også Foderfremstilling og fodring - på landbrug En vejledning fra Plantedirektoratet Foderfremstilling og fodring - på landbrug En vejledning fra Plantedirektoratet