Bedre Balance Fokus i offentligheden på skæv fordeling af velfærd!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Advertisements

1 Middelfart Kommune Synsvinkler i forhold til den sociale udligning.
Balancen mellem lighed og effektivitet - knivsæggen i udligningssystemet.
Synspunkter fra kommunerne - En generel præsentation af indsendte bidrag Seminar om udligningssystemet – Finansieringsudvalget Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Lighed & ulighed Samfundsfag.
Den økonomiske situation Århus 20/9-10 Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Velfærdseksperimentarium, Odense Samarbejdsforum for frivilligt socialt arbejde Den 14. marts 2013.
MSB Aarhus Kommune Undervisningsdag august 2015.
OK-08 Highlights Det statslige område. Lønnen Trin 4 nyt starttrin og 2årigt (+ ca kr./måned det første år) Forhøjelse af skalaen med mest på sluttrin.
KL-topmøde 2016 Aalborg Kongres- og Kultur Center, marts 2016.
Indkomstfordeling og ulighed Konference om samspil mellem matematik og samfundsfag 17.September 2009 Per Henriksen.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
OK 2015 Forlig med RLTN Det generelle forlig og overenskomsten (leder)
Oplæg til økonomisk politik Tema i Økonomiudvalget den 8. februar 2011.
Talent og kompetencer i verdensklasse Seminar den 23. juni 2011 om vækst og beskæftigelse i Østdanmark v/direktør Joost Nielsen, Regional Udvikling.
FORNYELSESFONDEN - Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelse Lone Rosen,
Ballerup Benchmark 2014 Socialchefforeningen, Kreds Hovedstaden, Handicap- og Psykiatriudvalget den 28. august 2015 Frederiksberg Kommune, SSA-Stab: Kristina.
Budgetforslag Økonomiudvalg Oversigt for politikområde : (+ = udgift, - = indtægt.) (i mio. kr.) Regnskab 2014 Budget 2015 Budget 2016 Budget 2017.
Dansk Gas Forening DGF årsmøde 2006 Dansk Gas Forenings årsregnskab 2005/2006 Ved kasserer Carsten Werner Hansen.
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt 2007.
Kommunernes økonomistyring
Effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017.
LOKALDEMOKRATI OG UNGEPOLITIK
Forældrebestyrelser den 1. oktober 2009.
Budget 2017 – 2020 Sundhed, Omsorg og Arbejdsmarked
Den bedste effekt af de højere kvælstofkvoter på bundlinjen
!! LOVGIVNINGS -PROCESSEN Offentligt og Synligt. 1. Behandlingen
Kommunernes økonomistyring
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Benchmark for ”almene” efterskoler for 2016
Perceptionsanalyse 24 november 2014 Perceptionsanalyse - Høje-Taastrup
Experians statistik over nyetablerede selskaber i 4. kvartal 2016
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt 2007.
ÅRHUS AFDELING.
Oplæg til undervisning
SFI’s forskning i handicap og beskæftigelse
Fortsat fremgang i Halsnæs
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Erhvervssamarbejdet og internt i kommunen
DMP Profil- og Segmentanalyse
Selvstyrets klimaarbejde 2009
Præsentation af Region Syddanmarks ”Hvordan har du det?” – 2017
Orientering omkring Budget
Socialpolitisk status 2018 De sociale reformer
Er KRAM en skam? Signild Vallgårda
Den nye fattigdom v/ Udviklingskonsulent Helle Dalgaard Lauridsen – Politik og analyse i Mødrehjælpen.
Det Perfekte Pitch Sådan præsenterer I jeres idé for en investor.
RAR Sydjyllands indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Sydjylland – august 2018.
RAR Fyns indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Fyn – august 2018.
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Taksonomi – hvad er det? Per- spekti- vering
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode”
Michael Brockenhuus-Schack, Formand for Landbrug & Fødevarer
Hvem er Lyngby-Taarbæk borgerne?
Region Midtjyllands opgave
Har ‘vi’ råd til flygtninge?
Social- og Sundhedsudvalget 1. april 2019
Det kommunale område Udviklingen i fordelingen af ansatte, årsværk og lønsum, 4. kvartal 2008 til 4. kvartal 2018 Kilde: Egne udtræk fra KRL.
Demografisk udfordring – Hele landet størstedelen er i kommunerne
Hvad betyder det for vores økonomi? Hvad er det og kan vi påvirke det? HNV-score Hvad betyder det for vores økonomi? Hvad er det og kan vi påvirke.
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Viborg Kommunes placering i benchmarking-analyser på natur-, miljø- og klima-området Oplæg på fællesmøde mellem det Grønne Råd og Viborg Kommunes Klima-
Danmarkspanel uge
Status for budget 2019 ØDF Syd 30. august 2018 Status på budget 2019
Anvendelse af konventionalbod ved projektmangler – hvad er nyt?
Årsmøde
Livets Ord Juni 2019 “I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner.” Ap. G. 1, 8.
Aktuel om kommunaløkonomi
Præsentationens transcript:

Bedre Balance Fokus i offentligheden på skæv fordeling af velfærd! Drøftelse om udligning på KL´s topmøde 2017: ”KL’s delegeretmøde opfordrer regeringen til hurtigst muligt at etablere et solidt fagligt grundlag til brug for Folketingets beslutning om ændringer i kommunernes finansiering. Delegeretmødet understreger …. at det samlede finansieringssystem skal give alle kommuner de nødvendige finansieringsmuligheder….”

Bedre Balance Vi ønsker et enstrenget udligningssystem! Bedre Balance foreslår en forenkling af udligningen. Konkret foreslås det At hæve landsudligningen fra 61 % til 88 %. At fjerne hovedstadsudligningen, der i dag er på 27 %. At reducere udligningsgraden i ordningen for kommuner med højt strukturelt underskud uden for hovedstaden fra 32 % til 5 %. At udbrede denne ordning til også at omfatte kommunerne i hovedstaden. Fastholde den maksimale udligningsgrad på samme niveau som i dag - nemlig 93 % (det såkaldte overudligningsloft) *Udligning af højt strukturelt underskud omfatter kun den del der ligger over grænsen på 95% af det landsgennemsnitlige strukturelle underskud.

Bedre Balance Udgiftsbehovet er størst i provinsen! Provinskommunerne har et væsentligt større aldersbetinget udgiftsbehov end hovedstads-kommunerne, som dog omvendt har et lidt højere socialt udgiftsbehov. Samlet er udgiftsbehovet pr. indbygger højere i provinsen end i hovedstads-området.

Bedre Balance Lavt serviceniveau til børn og ældre i provinsen! Serviceudgift pr. person De afholdte serviceudgifter er væsentligt lavere pr. person i provinsen end i hovedstadskommunerne. Udgifterne til børnepasning er 30 % højere pr. barn i hovedstaden end i provinsen – en forskel, der ikke kan forklares med forskelle i baggrundsvariable. Udgifter til folkeskolen er 9 % højere pr. barn i hovedstaden end i provinsen Udgifter pr. ældre er 12 % højere i hovedstaden end i provinsen

Bedre Balance Et kort over skævheden Ressourcepres: Beregnet som forholdet mellem udgiftsbehov og ressourcegrundlag (inkl. udligning) Jo højere værdi kommunen har på dette indeks, desto større er udgiftsbehovene i relation til de økonomiske muligheder Kilde: KORA Ressourcepres, Budget 2017

Bedre Balance De rige og de fattige DE RIGE OG DE FATTIGE KOMMUNER De økonomiske muligheder for kommunerne er meget forskellige i hovedstaden og i provinsen Hovedstaden er stærkt over- repræsenteret i den rigeste halvdel af kommunerne Og i sammenligning med provinsen er mange af vestegnskommunerne ikke fattige - de er gennemsnitlige! Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets tilskudsbog 2018. Sorteret efter strukturelt underskud pr. indbygger

Bedre Balance Borgere i provinsen betaler mere i skat! Hovedstadsudligningen er en af de væsentligste årsager til, at: Beskatningsniveauet er 1,25% lavere i hovedstaden end i provinsen. Forskellen har været stigende siden kommunalreformen i 2007 og ser nu ud til at stige yderligere i 2018 Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets tilskudsbog 2018. Gennemsnit af Faktisk beskatningsprocent (vægtet indkomstskat og grundskyld) *) For 2018 er der korrigeret for øget skatteprocent i Halsnæs, Odense, Slagelse og Holbæk

Bedre Balance De laveste indkomster betaler den højeste skat! Det er ikke de bredeste skuldre, der bærer de tungeste byrder De kommuner, hvor udskrivnings-grundlaget pr. indbygger er højest, kan nøjes med en lavere skatteprocent. Så hvis du bor i en kommune med mange højtlønnede, så kan du glæde dig over en lav kommuneskat! Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets tilskudsbog 2018. Faktisk beskatningsprocent og Udskrivningsgrundlag pr. indbygger

Bedre Balance Rapporten fra Finansieringsudvalget – bør få det hele med! Der skal være synlighed og gennemsigtighed om de enkelte kommuners samlede finansiering for at sikre det bedst mulige politiske beslutningsoplæg: Beregnet strukturelt under-/overskud pr. indb. Efter udligning. Udgangspunkt. 1.000 kr. Samlet udligning og tilskud m.v. Korrigeret basiskørsel (1.000 kr.) Virkninger af forskellige tiltag (1.000 kr.) Ændring i 1.000 kr. Samlet ændring i 1.000 kr. (5)-(1) i fht korrigeret basiskørsel (-=tab) Samlet ændring, jf. (10) i beskatningsniveau (+=tab) Nyt beregnet strukturelt under-/overskud pr. indb. efter udligning. 1.000 kr. Samlet udligning og tilskud m.v. inkl. ændret opgørelse af alderskriterier m.v. Samlet udligning og tilskud m.v. inkl. indregning af produktionsjord Samlet udligning og tilskud m.v. inkl. vægtændringer rejsetid og §12-grænse Samlet udligning og tilskud m.v. inkl. vægtændringer vedr. socioøkonomi (2)-(1) Ændret opgørelse af alderskrietrier m.v. (-=tab) (3)-(2) Indregning af produktionsjord (4)-(3) Ændret vægt vedr. rejsetid og grænsebeløb vedr. §12Vægtændringer vedr. socioøkonomi (-=tab) (5)-(4) Vægtændringer vedr. socioøkonomi (-=tab) (0) (1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9) (10) (11) (12) Gentofte 5,852 -770.496 -774.936 -810.972 -800.376 -811.560 -4.440 -36.036 10.596 -11.184 -41.064 0,20 5,313 Lyngby-Taarbæk 1,749 384 -1.152 -22.380 -14.784 -46.116 -1.536 -21.228 7.596 -31.332 -46.500 0,38 0,913 Ishøj -3,057 729.120 729.144 727.140 730.644 722.316 24 -2.004 3.504 -8.328 -6.804 0,21 -3,350 Rudersdal 4,875 -628.152 -637.752 -666.924 -659.484 -681.072 -9.600 -29.172 7.440 -21.588 -52.920 0,36 3,934 Lolland -5,637 1.545.852 1.548.708 1.583.640 1.575.564 1.595.748 2.856 34.932 -8.076 20.184 49.896 -0,75 -4,449 Tønder -4,964 950.760 947.640 968.748 962.388 975.312 -3.120 21.108 -6.360 12.924 24.552 -0,43 -4,313 Aarhus -3,231 5.148.060 5.161.260 5.093.484 5.107.308 5.111.952 13.200 -67.776 13.824 4.644 -36.108 0,07 -3,337 Brønderslev -4,533 775.944 776.664 786.828 782.460 783.288 720 10.164 -4.368 828 7.344 -0,15 -4,330 Beregnet strukturelt under-/overskud pr. indb. efter udligning. Udgangspunkt. 1.000 kr. Samlet udligning og tilskud m.v. Korrigeret basiskørsel (1.000 kr.) Virkninger af forskellige tiltag (1.000 kr.) Ændring i 1.000 kr. Samlet ændring i 1.000 kr. (5)-(1) i fht korrigeret basiskørsel (-=tab) Samlet ændring, jf. (10) i beskatningsniveau (+=tab) Nyt beregnet strukturelt under-/overskud pr. indb. efter udligning. 1.000 kr. Samlet udligning og tilskud m.v. inkl. ændret opgørelse af alderskriterier m.v. Samlet udligning og tilskud m.v. inkl. indregning af produktionsjord Samlet udligning og tilskud m.v. inkl. vægtændringer rejsetid og §12-grænse Samlet udligning og tilskud m.v. inkl. vægtændringer vedr. socioøkonomi (2)-(1) Ændret opgørelse af alderskrietrier m.v. (-=tab) (3)-(2) Indregning af produktionsjord (4)-(3) Ændret vægt vedr. rejsetid og grænsebeløb vedr. §12Vægtændringer vedr. socioøkonomi (-=tab) (5)-(4) Vægtændringer vedr. socioøkonomi (-=tab) (0) (1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9) (10) (11) (12) Gentofte 5,852 -770.496 -774.936 -810.972 -800.376 -811.560 -4.440 -36.036 10.596 -11.184 -41.064 0,20 5,313 Lyngby-Taarbæk 1,749 384 -1.152 -22.380 -14.784 -46.116 -1.536 -21.228 7.596 -31.332 -46.500 0,38 0,913 Ishøj -3,057 729.120 729.144 727.140 730.644 722.316 24 -2.004 3.504 -8.328 -6.804 0,21 -3,350 Rudersdal 4,875 -628.152 -637.752 -666.924 -659.484 -681.072 -9.600 -29.172 7.440 -21.588 -52.920 0,36 3,934 Lolland -5,637 1.545.852 1.548.708 1.583.640 1.575.564 1.595.748 2.856 34.932 -8.076 20.184 49.896 -0,75 -4,449 Tønder -4,964 950.760 947.640 968.748 962.388 975.312 -3.120 21.108 -6.360 12.924 24.552 -0,43 -4,313 Aarhus -3,231 5.148.060 5.161.260 5.093.484 5.107.308 5.111.952 13.200 -67.776 13.824 4.644 -36.108 0,07 -3,337 Brønderslev -4,533 775.944 776.664 786.828 782.460 783.288 720 10.164 -4.368 828 7.344 -0,15 -4,330

Bedre Balance Hovedstadens argumenter - og vores svar Borgerne og virksomhederne i hovedstaden har højere skattetryk og samtidig lavere serviceniveau. Tallet for ”serviceniveau” indeholder både serviceudgifter og overførsler, derfor er det misvisende. Kommuneskatten er væsentligt højere i provinsen. En familie i hovedstaden, der bor i hus, har i 96.000 kr. mindre til rådighed. Med opsparing og værdistigning i boligen bliver rådighedsbeløbet det samme. 7 ud af de 10 mest socialt belastede kommuner i Danmark ligger i hovedstadsområdet. Opgørelsen viser kun det sociale udgiftsbehov, de aldersbetingede udgifter skal også regnes med.