Post-traumatisk stress disorder (PTSD)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Advertisements

Præstationsangst!.
Forening af krop og sind
1 Senfølger af seksuelle overgreb i barndommen PsykInfo d v. Lone Gerup Adamsen Leder og psykolog CSM Midt Nord.
Arbejdsmiljøkonferencen Brand – og redning 22. September 2015.
Ved overlæge Jes Gerlach
Verdensbilleder i renæssancen AT5 Argumentation - metode og teori.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Psykosocial hjerterehabilitering Tøystrup Gods 23 marts 2010 Anne Skjødt Regionsleder, sygeplejerske.
Livskvalitet og stress 1. God livskvalitet  Følelsen af at have et godt liv  Kunne også kaldes:  At være lykkelig  ”Det gode liv” 2.
Psykoedukation skizofreni Session 2. – Sårbarhed, stress og psykisk sygdom Undervisere:
Traumer og PTSD III Program Kom til stede Siden sidst – evaluering Psykisk 1. hjælp Hvordan tale med børn og unge Rollercoaster – hvordan arbejde med børn.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
PSYKISKE TRAUMER OG ANDETSPROGSTILEGNELSE Sociale og kognitive udfordringer og pædagogiske konsekvenser Julia Keller og Pernille Sejdelin DPU’s efteruddannelsesprogram.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Find ro og styr dig selv med meditation Den indre og ydre verden Det.
c c Kognition Motorik Emotion Barn Samspi l Forældre.
Identificering af skjulte følger efter en hjerneskade Frank Humle Center for Hjerneskade.
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Helbredelse og beskæftigelse kan gå hånd i hånd. Tilbagevenden til arbejde under psykisk sygdom er både muligt og sundt -hvis det gøres rigtigt.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Patientundervisning 2. Session Bipolar lidelse Symptomer ved manisk episode.
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Udover Caféen tilbyder CSM-Øst psykologfaglig behandling, socialrådgivning, frivillig rådgivning, selvhjælpsgrupper samt specialrådgivning og udredning.
Introduktion til SPV-kursus
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Post traumatisk belastningsreaktion
Integration af arbejdsmiljøfaglige elementer i transportuddannelserne
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 1 - Introduktion og præsentation samt undervisning om skizofreni Undervisere:
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Relationer på arbejdet.
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forberedelse til eksamen
Mundpleje v/Mette Bernberg Hospice Limfjord
ROBUSTHED.DK Værktøjer til livet.
Robuste Fællesskaber.
Angst ved ADL/Mobility
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Fælles ledelsesgrundlag
Vagusnerven Stresshormoner Autonome Hvorfor kan jeg ikke nervesystem
Førstehjælp ved tilskadekomst
Faglig læsning og skrivning
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Køreteknik.
Rygsmerter Information og øvelser
Post traumatisk belastningsreaktion
Vi udfordres til at leve i opstandelsens frihed
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Knallertens udstyr.
Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
Perspektivskifte Arbejdsmiljøloven Op
Kursus for personer med demens og pårørende
.
Future Vejle-inspiration
Personaletræf Brogården 2018
Stress 2019.
Autisme og angst Sikon 30. April 2019 Christina Sommer
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Reaktionen ved små snitsår
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
AF Mads Korsgaard Poulsen
Værktøj 4: Aktiverende APV
Den uundgåelige smerte
Præsentationens transcript:

Temaaften om Post Traumatisk Stress Disorder (PTSD) - hos krigsveteraner 25. januar 2018

Post-traumatisk stress disorder (PTSD) Symptomer: ”overtænding” af det autonome nervesystem (ANS) m. flashback søvnforstyrrelser m. flashback koncentrationstab Konstant ”væren på vagt” Tilbøjelighed til at ”fare sammen” ved pludseligt opståede sanseoplevelser vedvarende kamp, flugt, stivnen og/eller dissociation (Dissociation = mentalt at fjerne sig fra kroppen)

Flashback For lige at stille skarpt: Genoplevelse af den traumatiske begivenhed som om den finder sted lige nu. (Eksplicit hukommelse) …eller blot de samme kropslige reaktioner som under den traumatiske begivenhed. (Implicit hukommelse) (Vi vender tilbage til begreberne eksplicit og implicit hukommelse)

Udvikling af PTSD (ifølge DSM-IV) Et menneske kan udvikle PTSD som en reaktion på 3 typer af begivenheder: Hændelser, der er, eller som opleves som, en trussel mod ens eget liv eller kropslige sikkerhed At være vidne til voldelige handlinger mod andre personer At høre om vold imod – eller uforudset eller voldelig død hos – nære pårørende

Begivenheder, der kan kvalificere som traumatiske Krigshandlinger Sexuelle og andre fysiske overgreb At være holdt som gidsel eller være fængslet Terrorisme Tortur Naturkatastrofer Menneskeskabte katastrofer Uheld At få en diagnose på en livstruende sygdom

PTSD handler om hukommelse Kroppen husker

Amygdala og Hippocampus Amygdala: Kroppens ”alarmcentral”. Opfanger og reagerer erfaringsbaseret på voldsomme sanseindtryk og bevirker en reaktion i ANS. Den implicitte hukommelse (kroppen husker). Hippocampus: Menneskets ”database” for bevidst hukommelse. Sætter begivenheder ind i en kronologisk rækkefølge. Den eksplicitte hukommelse (Jeg husker).

Eksplicit hukommelse Implicit hukommelse - Knyttet til Hippocampus - Knyttet til Amygdala - Bevidst - Ubevidst - Knyttet til tanker - Knyttet til følelser Faktiske kendsgerninger - Betingning Psykisk - Fysisk Der kan sættes ord på - Sansemæssig, ordløs Beskrivelse af handlinger - Automatiske færdigheder og procedurer

Eksplicit hukommelse Implicit hukommelse Fra omkring 3-årsalderen - Fra fødslen - Undertrykt u. traumatisk - Aktiveret u. traumatisk begivenhed/flashback begivenhed/flashback

Implicit hukommelse - klassisk betingning ……forklarer, hvorfor man kan reagere på noget, som minder om en traumatisk begivenhed, uden at man kan forbinde det med selve begivenheden. Eksempel: En kvinde bliver voldtaget af en mand med en rød frakke og bliver meget bange. Efterfølgende bliver kvinden meget bange ved synet af farven rød. Farven rød er blevet en ”trigger”

En trigger ……er en tilsyneladende ubetydelig detalje, som det traumatiserede menneske har sanset under den traumatiske oplevelse, - og som senere (= post-traumatisk) udløser den samme følelse og de samme reaktioner, som udløstes under selve oplevelsen, - og typisk uden at den kan forbindes med oplevelsen.

Eksempler på triggere En visuel detalje, - (en farve, en bums på næsen, en skæv tand, snørebånd, et smykke, en tatovering) En lugt el. duft, - (hvidløg, sur sved, tobak, en bestemt blomst, benzin) En lyd, - (cikade, et bestemt stykke musik, et råb, gråd, en støvlehæl, en klokke) En smag, - (et krydderi, en grønsag, et mejeriprodukt) En berøring, - (blød, hård, fast, kold, varm, glat, ru, pludselig, langvarig, et bestemt sted på kroppen)

Opsummering Den implicitte hukommelse spiller således en stor rolle for: Genkendelsen af elementer i farlige situationer, så en gentagelse helt instinktivt kan undgås Opbygning af livserfaring. Kroppen er vores altid tilstedeværende ”erfaringskatalog” At kende til denne teori vil medvirke til en øget selvforståelse, hvis man lider af f.eks. angst, depression eller PTSD

Traumeterapi Mål: At forbedre livskvaliteten Faser: Kropslig forankring og opmærksomhed Bearbejde erindring (destabiliserende, hvis det forsøges for tidligt) Integrere den bearbejdede erindring

Enkle metoder til afbrydelse af flashback Opspænding Trykke på ”bremsen”

2- sporet opmærksomhed Metode til kropslig forankring og opmærksomhed Det er vigtigt at afbryde et flashback hurtigst muligt: Spor 1: Hav opmærksomheden på den ydre sansning: ”Beskriv, hvad du ser, hører, mærker, lugter lige nu Spor 2: Læg mærke til den indre sansning: ”Hvordan har du det lige nu?” – ”Hvilke følelser fylder dig lige nu?” Skift roligt frem og tilbage mellem spor 1 og spor 2 (Kræver hjælp og øvelse)

Tak for DIN opmærksomhed