Implementering af Tablets som Supplerende og Alternativ Kommunikation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
De Samvirkende Invalideorganisationer DSI afdelinger Regionale kurser, september 2007.
Anerkendende refleksion
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Medborgerskab – på sporet
Mediepædagogik og didaktik
Kids n’ Tweens, Leg og læring
FN’s Handicapkonvention
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Konvention om rettigheder for personer med handicap – FN Lov om social service Lov om kompenserende specialundervisning for voksne Præsentation – Vil.
Inklusion i Børneinstitution Højme
PSS-Promoting Social Skills
Hvad render vi rundt og laver?
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Titel Handlingsplan 2013 Stig Langvad, formand Tekst.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
1 Social Networks En kommunikationsoversigt til mennesker med komplekse kommunikationsbehov og deres kommunikationspartnere Sarah W. Blackston, Ph.D Mary.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Serviceskift i et rehabiliteringsperspektiv
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
- et udviklings- og dialogværktøj
Lærerprofessionen.
Pædagogisk forår i København
Børn og pædagoger i en digital verden
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Hanne Voldborg Andersen Ididakt En god dag for Peter.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Dialogmøde om socialt netværk og handicap Silkeborg 4. november 2009 Velkommen Servicestyrelsen byder velkommen til dialogmøde om socialt netværk og handicap.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Pædagogens univers.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Tvang i psykiatrien – i et menneskeretligt perspektiv Det Centrale Handicapråd 15. marts 2010 Birgitte Kofod Olsen Rådgiver, PhD.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Katrine Schumann, communicate2innovate. Mission-statement: Superhelteakademiet Karakteristik af Den pædagogiske Konsulent 2010 Levendegørels e af Teori.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Uperfekt Lederskab Oplæg ved Jacob Storch, PhD
Mentorskabets roller og relationer Lone Nordskov Nielsen Efterskoler,
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
© Digital didaktik Helle Hinge (red.) Hans Reitzels Forlag 2016.
© Teori U – lederskab der åbner fremtiden (2.udg.)
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Hans Reitzels Forlag.
© Hald, M. (2015): Personligt lederskab. Hans Reitzels Forlag.
It i folkeskolens matematikundervisning
Den pædagogiske læreplan
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Implementering af Tablets som Supplerende og Alternativ Kommunikation IT-SAK Implementering af Tablets som Supplerende og Alternativ Kommunikation Thomas Waring Stubben og Lisbeth Nielsen - UCN

Program for workshoppen 16.00 Præsentation af projekt Baggrund Implementeringsmodel Proces Udbytte for målgruppen Fremadrettede perspektiver 16.50: Pause 17.05: Praksisøvelser med apps 17.45: Fælles opsamling og afslutning 18.00: Tak for nu

Baggrund Fortællingen om Kirsten – en praksisfortælling

Handicapkonventionen Respekt for menneskets naturlige værdighed, personlige autonomi, herunder frihed til at træffe egne valg, og uafhængighed af andre personer Fuld og effektiv deltagelse og inklusion i samfundslivet Lige muligheder Respekt for deres ret til at bevare deres identitet Det centrale handicapråd

Projektets formål IT-SAK- et projekt om øget medborgerskab gennem brug supplerende alternativ kommunikation Udviklingsprojekt med botilbud i Nordjylland Projektets formål: Projektets formål er at udvikle en implementeringsstrategi, der kan sikre grundlag for en vellykket og langsigtet implementering af tablets som Supplerende og Alternativ kommunikationsredskab hos borgeren uden eller med lavt udviklet verbalsprog, og dermed at give borgere med nedsat funktionsevne en øget oplevelse af medborgerskab.

Grundlæggende antagelser ”Alle - uanset funktionsnedsættelse - har en stemme. Stemmen kan være mere eller mindre genkendelig og forståelig, men den er der. Stemmen er kun hørbar i det sociale rum, hvis nogen aktivt lytter efter den og svarer på den, så godt de kan.” ”Borgerne har brug for kommunikationspartnere, som har tillid til, at de har noget på hjerte, og som med empati bestræber sig på at se hvad der er vigtigst for dem” Christensen 2011: 151

Kommunikationsfilosofi Totalkommunikation: ”At anvende totalkommunikation betyder at være villigt til at bruge alle til rådighed stående midler for at forstå og blive forstået. Filosofien er baseret på en vilje til tovejskommunikation, hvor begge parter yder hinandens sprog og udtryksform respekt og accept – og hvor udvekslingen af informationer sættes højere end indlæringen af bestemte sprogformer” Christensen 2011

Kommunikationshandicap Handicap er noget der opstår mellem mennesket med funktionsnedsættelse og omgivelserne. Det er forhold i den givne relation og kontekst, der besværliggør kommunikationen. Fokus må være på forhold i relation og omgivelser, når løsninger til at reducere handicappet skal vælges. Christensen 2011

Kommunikationens betydning ”Det er gennem kommunikation med andre mennesker, at vi udvikler os og får viden om os selv, om andre mennesker og om den verden vi lever i. Og det er gennem kommunikation med andre, at vi skaber vores identitet og bliver deltagere i det sociale liv.” = et særlig ansvar som pædagog på botilbud?? Christensen 2011: 145

Botilbuddet Botilbud i Nordjylland 5 afdelinger med seks borgere i hver 35 medarbejdere Ledelse: 1 leder og 1 afdelingsleder

Implementeringsmodel

Artikelsamling i SL’s vidensbank http://viden.sl.dk/artikler/voksne/handicap-selvbestemmelse/implementering-af-tablets-som-supplerende-og-alternativ-kommunikation/ Værktøjskasse

Modstand ift. digitale tiltag Ukritisk medieoptimisme Kritisk medieoptimisme Kritisk mediepessimisme Ukritisk mediepessimisme Jubeloptimisme Digital dannelse og digital didaktik Faglig og samfundsmæssig funderet kritisk pessimisme Mediepanik Mediekulturel optimisme Mediekulturel pessimisme

Tre typer af modstand ift. implementering Voice of Judgement (den dømmende stemme) Voice of Cynicism (den kyniske stemme) Voice of Fear (frygtens stemme) C. Otto Scharmer: Teori U, 2010: 50)

Etableringen af teams

Hvad får målgruppen ud af det? Respekt for menneskets naturlige værdighed, personlige autonomi, herunder frihed til at træffe egne valg, og uafhængighed af andre personer Fuld og effektiv deltagelse og inklusion i samfundslivet Lige muligheder Respekt for deres ret til at bevare deres identitet Lisbeth Nielsen - UCN

GoTalkNow

Handicapkonventionen Respekt for menneskets naturlige værdighed, personlige autonomi, herunder frihed til at træffe egne valg, og uafhængighed af andre personer Fuld og effektiv deltagelse og inklusion i samfundslivet Lige muligheder Respekt for deres ret til at bevare deres identitet Lisbeth Nielsen - UCN

Giddens mener… … at selvbiografien er kernen i selvidentiteten i den moderne tilværelse. Det er skabelsen og forfinelsen af fortællingerne om sig selv og formidlingen af disse til andre, der er omdrejningspunktet for identitetsarbejdet (Giddens 1996)

Når der sker noget særligt

Hverdagsbegivenheder

Perspektiver Nye teknologiske muligheder for borgeren Implementering er en uendelig proces Pædagogen har et særligt ansvar ift. dette

Borgernes selvbestemmelse Fortællingen om at ville udtrykke sit behov Fortællingen om den manglende musik

Litteratur Christensen, Helle (2011): Alternativ og supplerende kommunikation – pædagogisk arbejde med mennesker uden talesprog i Sørensen, Mogens (red): Dansk, kultur og kommunikation. Et pædagogisk perspektiv. København: Akademisk Forlag Clemmensen, Helen Arvad og Faurholt, Lis (2011): Mediekultur i Sørensen, Mogens (red): Dansk, kultur og kommunikation. Et pædagogisk perspektiv. København: Akademisk Forlag Det centrale handicapråd (2017): Konventionsteksten. Giddens, Anthony (1996): Modernitet og selvidentitet - selvet og samfundet under senmoderniteten. København: Hans Reitzels Forlag Nyboe, Lotte (2009): Digital Dannelse: Børns og unges mediebrug og – læring inden for og uden for institutionerne. Frederiksberg C. Frydenlund Scharmer, Otto (2010): Teori U. Lederskab der åbner fremtiden. Hinnerup, Ankerhus Forlag Stubben, Thomas Waring og Nielsen Lisbeth (2017): Implementering af tablets som supplerende og alternativ kommunikation. UCN