Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dybdegående analyse af arbejdsulykker i byggebranchen
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Sikkerhedskultur for Bygge- og Anlægsbranchen
Egenkontrol.
Svar fra et tilsyn bliver overset Kontinuitetsbrud.
Patientsikkerhed Fejlkildeanalyser i sundhedsvæsenet
Kerneårsagsanalyse - kort beskrivelse af metoden
Big Data – muligheder og udfordringer for sundhedsvæsnet
Arbejdsmiljøcertificering
Arbejdsmiljø og beredskab.
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
”Få øje på belastningerne med risikovurdering”
DEN INNOVATIVE ARBEJDSMILJØPOLITIK OG ARBEJDSMILJØINDSATS
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Anerkendende APV.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Den Regionale LEAN Enhed
Den Kreative arbejdsform
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Projektstyring dag 2.
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
Ny privatmodel - Risikoanalyse 1 Brainstorm Brainstormingen gennemføres ved at spørge: ”Hvad kan gå galt? Hvad kan gå galt.
1 Mikkelsen & Riis Projektmodel C PROJEKTMETODIK Illustrationer til undervisningsbrug Dette sæt indeholder udvalgte illustrationer fra Grundbog i Projektledelse.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark Patientsikkerhed - Utilsigtede hændelser Anamarie Søgaard, Risk Manager, RN, SD, MI, Kvalitetssekretariatet, Rigshospitalet.
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Dialog om voldsforebyggelse Spørgsmål til medarbejdere og ledere  4 spørgsmål til vores forebyggelse  4 spørgsmål til vores proces etsundtarbejdsliv.dk.
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Landbrugets arbejdsskader og deres forebyggelse
Hvad er en APV og en arbejdspladsbrugsanvisning?
Rækkefølge for screening BST-pligtige inden 2008:  Park og Vej  Affald- og genbrug  Spildevand  Hjælpemiddelafdelingen Samtidig screenes arbejdspladser.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR Virksomhed med arbejdsmiljøcertifikat Alle virksomheder Arbejdsmiljøcertifikatet.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
Arbejdsskader og Nær-ved ulykker Registrering og dokumentation.
Oplæg til medarbejderne
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Den Syddanske Forbedringsmodel
Risikoanalyse: Drøft projektets risikoprofil med projektdeltagerne, når I udfærdiger projektplanen. Hvilke risici er der for, at projektet ikke kan opfylde.
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
Modificeret COPM Canadian Occupational Performance Measure.
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Kjeld H. Jensen 3F Susanne Linhart, DI BAR -> BFA -> BAU
Rammer og formål med defusing
Rehabilitering og hjemmehjælp
Program Væk med ulykkerne Hvor langt: Hvad virker ?
Hvordan får jeg indflydelse?
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Risikostyring.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
Indsatsplaner og rammerne for grundvandsbeskyttelse i Favrskov Kommune
[klik og indsæt kommunenavn]
Klar til smart vækst / GATE21
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Cost & Schedule risiko analyser (CSRA)
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns. Søren Kierkegaard

Risiko = sandsynlighed × konsekvens. Risikobegrebet fik sin praktiske anvendelse inden for nuklear sikkerhed (kernekraftuheld) i 1970'erne, hvor risiko blev defineret som produktet af sandsynligheden for en hændelse og antallet af døde ved hændelsen, dvs. Risiko = sandsynlighed × konsekvens. Risikobegrebet bruges bredt i mange brancher og sektorer - også i sundhedsvæsenet.

risiko = sandsynlighed × konsekvens Vi bruger altså samme regnestykke risiko = sandsynlighed × konsekvens men for os handler det om at definere risiko vurdere konsekvensen af risikoen vurdere sandsynligheden for at den indtræffer gøre en indsats for at risikoen ikke indtræffer Risikoen vurderes både i forhold til patienternes og medarbejdernes sikkerhed.

Risikovurderinger Proaktiv risikovurdering: Reaktiv risikovurdering: Tager udgangspunkt i en erkendt risiko og ikke i en allerede indtruffen hændelse f.eks.: Arbejdsmiljø vurderinger Organisationsændringer Nye arbejdsopgaver Større It opdateringer Reaktiv risikovurdering: Tager udgangspunkt i en hændelse, der er sket f.eks.: Arbejdsulykker og nærved-ulykker Utilsigtede hændelser Vurdering af fysiske og/eller psykosociale forhold

Risikovurdering - fremgangsmåde Trin 1 Identifikation af risici. Ved hjælpe af brainstorm identificeres risici (risikokatalog) og der gives svar på: Hvad kan gå galt? Trin 2 I fællesskab vurderes og grupperes risici og der gives svar på: Hvor stor er sandsynligheden for, at det går galt? Hvad er konsekvenserne, hvis det går galt? Trin 3 På baggrund af vurderingen af den potentielle fare besluttes tiltag og der gives svar på: Hvad kan vi gøre, for at minimere risikoen for sandsynlighed og konsekvenser?   Vigtigt indledningsvis at afgrænse den problemstilling, man ønsker at lave en risikovurdering på. Trin 1: Deltagere brainstormer på risici, der kan være ift den aktuelle situation. En risiko pr label. ( ca. 10 min) Trin 2: I fællesskab vurderes og grupperes risici og labels placeres i de rette felter i matrix evt. projiceret op på whiteboard eller i print som plakat Trin 3: Risici prioriteres. Risici i de røde felter skal som minimun prioriteres og der skal laves handleplaner.

Kan kopieres eller projiceres op vha Kan kopieres eller projiceres op vha. af projektor og labels sættes direkte på

Konsekvenser udspecificeret ift Konsekvenser udspecificeret ift. patientsikkerhed, fysisk arbejdsmiljø og psykisk arbejdsmiljø. Kan kopieres eller projiceres op vha. af projektor og labels sættes direkte på

Handlinger - prioriteres

Handlinger - forslag Ved valg og gennemførelse af aktiviteter og handlinger, kan følgende forebyggelsesprincipper anvendes: eliminering erstatning tekniske kontrolforanstaltninger inspektion og selvkontrol  standardiserede procedurer visuel kontrol, skiltning/advarsler administrative kontrolforanstaltninger  personlige værnemidler uddannelse og instruktion

Implementering Metoder og værktøjer fra Den Syddanske Forbedringsmodel kan med fordel anvendes. Løsninger kan identificeres på baggrund af f.eks. spildidentifikation, 5S, fejlsikring og set-up reduktion og løsninger  testes og implementeres ved hjælp af PDSA'er (Plan-Do-Study-Act). Der udarbejdes en handleplan og indgås aftaler om, hvordan der følges op og hvem der er ansvarlig for opfølgning.