Det gode skolelederliv - vilkår for god skoleledelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det gode skolelederliv
Advertisements

Final take - Værdigrundlag Maj 2007
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
Det gode skolelederliv Baggrund Proces Resultater Status – hvad er opgaven nu?
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Kodeks for offentlig topledelse
Kodeks præsentation Ledelsesbegrebet er omgærdet af en særlig interesse i disse år. Den måde ledelse udøves på identificeres ofte som den mest betydningsfulde.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
1 Ledelse af ledere Konference. Anders Balle 2 Anders Balle 3 Organisationernes roller? Hvad kan vore to foreninger gøre for at fremme den gode ledelse.
Hvad er det gode skolelederliv?
Inklusion Helhedssyn på børn Anerkendelse, ressourcesyn og arbejdsfællesskaber Psykolog Jakob Freil,
Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Trongårdsskolens kor v. Mette Hauberg & Lajla Hornshøj Velkommen og præsentation v. Stine Arnfred Ét stort skoledistrikt - spørgsmål Forskudt klassedannelse.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Hvem er vi? 136 elever 16 lejligheder med hver sin kontaktlærer Almen med fokus på boglige fag, gymnastik og valgfag Omstillingsparate kolleger Vi insisterer.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Tænketank Danmark. Gerlev okt. 14 Skolen i fremtiden Fremtiden i skolen.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Mål- og resultatstyring i Rigsrevisionen
Samskabelse af frivilliges bidrag til velfærdsservice
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
En nordjysk investering – Vejle
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Hvad er det gode skolelederliv?
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
UU-OS værdier Åbenhed Mangfoldighed Ordentlighed Mod
Portfolioprojekt i 1b, NAG
Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014
Anerkendende pædagogik
Halvårsmøde om arbejdsmiljøarbejdet
ÅRHUS AFDELING.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Fælles ledelsesgrundlag
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
SUMO - analyse.
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Tendenser i forældresamarbejdet
Kulturmetropolen Festival & Events 2.0.
Rum for uformel læring, 28. april 2011
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
1. Relationel kommunikation
Børne- og undervisningsudvalget den
Det er en politiske bestilling!
Region Midtjyllands opgave
Skovbyskolen – den nye skole - formandsberetning
Formålet med kommunikationsstrategien
Udvikling af centralbiblioteket
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Kulturproces step 1 Før måling Efter måling
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
MEDARBEJDER-INDDRAGELSE
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

Det gode skolelederliv - vilkår for god skoleledelse Baggrund: Et ønske om, at foreningen har en politisk vision om ”Det gode skolelederliv” funderet på viden/facts. Et ønske om, at vi via projektet kan medvirke til at forbedre den enkelte leders vilkår og understøtte udviklingen af det personlige lederskab.  NLS Ledarforum konferens Stockholm 29. September 2010 Løgstør 5/2 2010 Claus Hjortdal 1

Det gode skolelederliv Nøgleord: Identitet Trivsel Positiv dagsorden Styrkelse Kodeks for god skoleledelse Sætte en positiv dagsorden. Vi vil ikke gå ud med et billede, der viser, at vi ligger ned og at det at være skoleleder er frygteligt. Den offentlige ledergruppe, der har flest tilfredse ledere. Sidste lille undersøgelse viser at det er over 85%. Samtidig ser vi flere der går ned med stress. Sætte fokus på, samt styrke skoleledernes identitet Sætte fokus på, samt styrke skolelederrollen og forbedre skoleledernes trivsel Sætte en positiv dagsorden for arbejdsliv, rekruttering og fastholdelse af ledere Sætte fokus på en styrkelse af rammer og vilkår for udøvelse af skoleledelse Sætte handling på Kodeks for god skoleledelse Løgstør 5/2 2010 Claus Hjortdal

Kodeks for god skoleledelse 1. at afklare sit ledelsesrum og påtage sig lederskabet 11. at værne om folkeskolens og det demokratiske samfunds værdier 2. at påtage sig ansvar for, at skolen efterlever lokale, kommunale og nationale politiske mål 10. at udvise professionel og personlig integritet 9. at sikre sammenhæng mellem ressourcer, mål og resultater 3. at skabe en åben og kommunikerende skole 8. at sikre kvaliteten i udvikling og ledelse af skolens personale 4. at se sin skole som en del af det kommunale fællesskab og den offentlige sektor som helhed 7. at have udsyn og arbejde strategisk med skolens udvikling 5. at sikre kvaliteten i skolens lærings-, omsorgs-, og dannelsesprocesser 6. at sikre skolens fokus på resultater og effekter Skoleledernes Fællesrepræsentation 2007 Løgstør 5/2 2010 Claus Hjortdal

Løgstør 5/2 2010 Claus Hjortdal Det gode skolelederliv 4 kommune projektet: Greve, Frd.berg, Ikast/Brande og Randers. 2.workshop netop nu Mandag Morgen. Ledelse af professionsfaglige. Er i gang CBS/UCC og strategisk ledelse. Søgte 15 ledere – der meldte sig 72! Så 25 spørgeinterwievs Lederlivsvurdering. Ligger på hjemmesiden Evaluering af ledelsesmodel Århus/andre kommuner. Det arbejder vi på BKF og Ledelse af ledere. 1 konferencer i jan/feb i Kbh. Enighed om fremtidigt samarbejde i fb m 360 gr Mit etiske ståsted. I bladet Advisory board Herunder årsmødet Selvevaluering med EVA. Kursustilbud. Herom senere Boblere: Bog, film, EVA Mit etiske ståsted Advisory Board Dafolo Løgstør 5/2 2010 Claus Hjortdal

Det gode skolelederliv Afklaret ledelsesrum Påtaget sig lederskabet Overkommer ledelsesopgaven Kontekst Offentlig sektor Kommunal forvaltning Den aktuelle styringstænkning og autoritative værdier i kommunen Ledelses- rummet Ledelseskraft Handler om: At træde i karakter som leder – kommunikative værktøjer Ledelsesmagt Handler om: Mandat Regler, instrukser mv. Styringsværktøjer Balance Output Produktivitet Kvalitet Medarbejdertilfredshed Personlige værdier og dyder Være troværdig Være synlig Være anerkendende Være handlekraftig Løgstør 5/2 2010 Claus Hjortdal

Løgstør 5/2 2010 Claus Hjortdal Det gode skolelederliv EVA Mit etiske ståsted Advisory Board Dafolo Løgstør 5/2 2010 Claus Hjortdal

Det gode skolelederliv Løgstør 5/2 2010 Claus Hjortdal 7

Det gode skolelederliv Fremmere: Et god samarbejde i ledelsesteamet byggende på tillid, åbenhed og respekt Engagerede og kompetente medarbejdere Tydelig opgave og ansvarsfordeling Hæmmere: Manglende sammenhæng mellem opgaver og tid Manglende kompetencer til at løse en udlagt opgave Utydelighed i ledelsen og uafklarede roller i ledelsen Svensk: Främjere: Ett bra samarbete i ledningsgruppen, som bygger på förtroende, öppenhet och respekt Engagerade och kompetenta medarbetare Tydlig uppgift och ansvar Hämmere: Brist på samband mellan arbetsuppgifter och tid Brist på kompetens för att lösa en uppgift Tvetydighet i ledarskap och olöste roller i ledarskapet Løgstør 5/2 2010 Claus Hjortdal 8

Løgstør 5/2 2010 Claus Hjortdal Det gode skolelederliv Formålet med selvevalueringsforløbet er at I i ledelsesteamet: Tilvejebringer en fælles og systematisk viden om hvordan I oplever jeres skolelederliv Sætter en proces i gang der understøtter refleksion og handling så I kan udvikle et godt skolelederliv. 3 faser: Fase A: Praksis som vi ser den nu – beskrivelse Fase B: Praksis som vi ser den nu – analyse og vurdering Fase C: Praksis som vi vil udvikle – visioner og mål EVA Mit etiske ståsted Advisory Board Dafolo Løgstør 5/2 2010 Claus Hjortdal

Det gode skolelederliv Selv-evalueringsværktøj 3 faser: Fase A: Praksis som vi ser den nu – beskrivelse Fase B: Praksis som vi ser den nu – analyse og vurdering Fase C: Praksis som vi vil udvikle – visioner og mål Svensk: Främjere: Ett bra samarbete i ledningsgruppen, som bygger på förtroende, öppenhet och respekt Engagerade och kompetenta medarbetare Tydlig uppgift och ansvar Hämmere: Brist på samband mellan arbetsuppgifter och tid Brist på kompetens för att lösa en uppgift Tvetydighet i ledarskap och olöste roller i ledarskapet Løgstør 5/2 2010 Claus Hjortdal 10