Bent Fausing SELFIER, SELVBILLEDER OG BRANDING

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn og digitale medier
Advertisements

Børns sociale liv med digitale medier
Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Børns sociale liv med digitale medier
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Velkommen til. Visionen for SEE 20:10 Nyskabende og Tidssvarende En korpslejr skal være på spejdernes præmisser og en lejr som spejderne vil tænke tilbage.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Program for dagen  Så´n lidt hygge med kaffe og de runde  Hvorfor GRUS?  Spilleregler for dagen  Lederens visioner og mål for afdelingen  Kan vi lære.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Vi gennemførte en række interview ifm
Digitale medier og mobning
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Anonym Digital Rådgivning
Juleafslutning for Kostskolen Assersbølgaard.
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
DREAMING IN MONO Problemformulering
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Instagram er en app, som man bruger til at ”dele sit liv” i billeder, med andre. Mange bruger citatet ”my life in pictures”. Man tager et billede, måske.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Snapchat som markedsføring Kan man godt det? Rune, Tina & Louise.
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
Obamas brug af sociale medier i præsidentkampagnen 2008.
Facebook Ung i Grenå.
Bent Fausing At skabe et billede af sig selv
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Tilføje en kontakt Listen Kontakter gør din kommunikation lettere og gør det muligt for dig.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
barnabas wetton rikke hansen
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Bent Fausing Fotografi og selvfremstilling Selfien og de sociale medier Forelæsning , Folkeuniversitetet Århus.
Bent Fausing At skabe et billede af sig selv Om Selfier og lidt om Healthier, Usier og Felfier og den billedlige drejning i de sociale medier Fællesforelæsning,
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 5: Den diskuterende skrivemåde.
Børn og sociale medier Hvordan bruger eleverne fra Skelgårdsskolen de sociale medier ?
10 ting at tænke på FØR skolen kontakter et reklamebureau Sune Kobberø, informationskonsulent i Efterskoleforeningen
Bent Fausing I arms længde… Selfier, ansigter og de sociale medier Forelæsning
Informationssystemer IKT Sociale internet – web 2.0 Hvad sker der på området? Eksempler på hvad Vejdirektoratet har gennemført af små forsøg med sociale.
Hvad er kræft? Billede af kræftcelle. Sygdommen i tal Hvert år konstateres omkring nye kræfttilfælde i Danmark Over mennesker dør af kræft.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Mentorskabets roller og relationer Lone Nordskov Nielsen Efterskoler,
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
Sociale Medier Er min virkelighed digital? Og er det digitale virkeligt? SØS idrætsefterskole 28/
Google Selfie-event, København, Google HQ
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Hver 5. ung – eller unge – på kanten Kollektivt ansvar?
Længsel Temadag om menneskets følelser
Tips til videoproduktion i stor skala
Tekst og Tegn - om kurset, eksamen, om skriftsprogsnorm,
Jan Christiansen Inspiration systime.dk
"De er jo så søde alle sammen"
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Lille store verden Rasmus Seebach
Hvem har magten over holdninger og viden?
PowerPoint i undervisningen - med særligt fokus på billeder
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Tilstedeværelsesundervisning
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Bent Fausing SELFIER, SELVBILLEDER OG BRANDING Forelæsning 9.11.2017, Seminar for Uddannelsesservice, KU

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Hvad er en selfie?: Et digitalt fotografi taget af en selv af sig selv…oftest med en smartphone…og delt på et socialt medie I arms længde…fokus på ansigtet; widevinkel og dens æstetik Udbredelsen af smartphones, stigningen i sociale medier, der er domineret af billeder, og selfies er markant fra 2010. Hvorfor sker denne stigning? Af teknologiske grunde? Fordi man ikke vil have andre til at tage billeder af sig selv? Eller fordi vi vil afprøve og øve vores sociale interaktion via et billede af os selv, en selfie?

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Photo Booth

Før de digitale kameraer og smartphones kom til, havde man: Fotoautomater (photo booth) Polaroid kameraer Selvudløser Men sefier og deling på sociale medier er uløseligt knyttet sammen. En selfie er kun en selfie, når den er delt.

The first selfie 1839, Peter Cornelius.

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier… Lille historie om Selfie: 2002 fuld australier laver en selfie på ABC online: ”…sorry about the focus, it was a selfie.“ 2004 Flickr og ‘selfy’. 2005 MySpace: ‘self portrait of yourself usually by teen girls’. 2005 taget #selfie eller selfy på Flickr. 2009 Urban Dictionary: En aktivitet der er mest udbredt på MySpace og Facebook. 2010 Twitter, Tumblr, Pinterest og Instagram… 2012 Selfie bliver kåret af Time til et af de tolv væsentligste nye ord. 2013 Selfie bliver i december kåret som årets ord af Oxford Dictionary. Brugen af ordet steg 17.000% i 2013 ifølge ordbogen.

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Os selv i billedet – selvekspertice: Vi er eksperter, hvad os selv angår. Skulle man tro! At blive individ – gennem spejling. Vi bliver gennem spejlingen og spejlet i billedet, selfien, forskellige fra alle andre mennesker: vi bliver subjekter eller individer. Refleksion: bøje tilbage, genspejle og omtanke. Spejlbevidsthed og selvrefleksion: Hvordan ser jeg ud for andre? Vil de tage godt imod mig? -> branding

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier… Fra ”Write onself into being” til ”Picture onself into being”: ”Write onself into being” hævder danah boyd i om konstruktionen af selvet på sociale medier. Det bør nu i stedet hedde: ”Picture onself into being” pga. stigningen i sociale medier med billeder fra 2010: Instagram, Pinterest, Tumblr, Facebooks Timeline, Snap-chat…) Narcisssime kan du få plejet foran et spejl, selfien er social i og med den bliver lagt på et socialt medie og har et ønske interaktion. Narcissus ville ikke dele sit billede. Selfien er knyttet til andres anerkendelse (Axel Honneth). Anerkendelse er et antropologisk behov. Det bliver grundlagt i mor- barn/forældre-barn spejlingen. Al senere accept og anerkendelse bygger på denne matrice. Andres perceptioner, bedømmelser og lovprisninger er væsentlige for at udvikle et socialt og mentalt selv. Blive et ‘jeg’.

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier… Buttie

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Nye mutationer af Selfien, men stadig ‘er jeg mig’ : Healthies Usies Felfies Museumselfie Buttie Droneselfie Daredevilselfie Disasterselfie Sellotapeselfies Homeless-selfie (PSDF-selfie) Funeral-selfie Mv.

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier… Healthie

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier… Usie

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier… Felfie

Museumselfie

Drone-selfie

Daredevilselfie/Disasterselfie

Disasterselfie

Disasterselfie

Disasterselfie

Daredevilselfie

Sellotapeselfie

Homeless-selfie

Funeral-selfie

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier… Hvad vil selfierne? Ansigtets betydning. Facebook ikke Footbook. Ansigtet er tilstedeværelse og bekræftelse, kropsligt og sjæleligt. Vi kan stirre og glo uhæmmet på en selfie.

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier… Selv-011) fremhæver, at individet bliver fastholdt i en permanet overgangssituation i de sociale medier: Sociologen Sherry Turkle (i: Alone Together 2011) fremhæver, at individet bliver fastholdt i en permanet overgangssituation i de sociale medier: Vi interagerer blot med billeder, vi kommer ikke videre, hævder Turkle. Nyere visuel teori betoner og vægter meget anderledes: Billeder er levende (jf. totem, fetich, afgudsbilleder). Hvad vil billeder? (W.J.T. Mitchell What Do Pictures Want? 2008): de vil kysses, dvs. de vil tages ind, inkorporeres, accepteres og være en del af os. Billeder vil interagere, billeder interagerer. Selfien siger netop det: kys mig, tag mig til jer, inddrag mig og anerkend mig. Visuel aktivisme (Black lives matters, empowerment, #metoo, mv.) ”I Auschwitz ser en ung fange to kvinder, der betragter sig selv in e

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier… Selfien og vareæstetik, marketing: Hill-Site webside – man ville have almindelige billeder, hvor ukendte viser tøjet frem i selfier. De digitale billeder mimer de analoge billeder: uskarpe, slørede, skæve, kiksede farver (Instamatic -> Instagram…) -> den analoge længsel. Den menneskelige, ikke-digitale æstetik i selfien. Det private billede, den personlige vare og vareæstetik. De private drømme åbnes mod de offentlige rum: sociale medier og internet. Skær af menneskelighed og autenticitet i selfien bliver tilført varen!

Selfier og vareæstetik, marketing

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier… Selfiens tid, tegn og tilskyndelser: En øjeblikkelig visuel kommunikation af, hvem vi er, hvad vi laver, hvem vi tror, vi er, og hvem vi føler, vi er. Selfien har ændret aspekter ved social interaktion, kropssprog, selvbevidsthed, privatlivet, humor, ironi, fornemmelse af tid og offentlig adfærd. Selfier bliver taget af alle i alle situationer. Det er en folke lyst og kunst. En demokratisering af noget – selvportrættet – der tidligere var for få. Selfier er hurtige, uprætentiøse, bramfrie og lever i nuet. De behøver ikke særlige og prangende anledninger. Uformelle. Portrætfotografiet eller selvportrætfotografiet går med selfien fra erindring mod kommunikation lige nu. Selfien: et tegn, der som andre selvportrætter bliver lagt i omverdenen, i håb om, at det vil blive accepteret og taget godt imod. Føle sig anerkendt. Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Selfies, selvbilleder og branding Ansigtsgørelse Adgangsporte (genindlejring) Selvrealisering/selvbillede/selvrespekt. ”På arbejde med liv og sjæl.” (Dansk Magisterforening 30.10.17). ”Logoet skal vise et firmas sjæl…Det skal være som en god ven.” (Designer, TV-avisen 21.10.12). Sjælen sidder i øjnene. Logoet er med til angive ansigtet, selvbilledet, udadtil. Indre værdier bliver målet for abstrakte firmaers og institutioners markedsføring.

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…