28. September 2017 “Udviklende øjeblikke” Af Rikke Yde Tordrup www.rikketordrup.dk FB : psykologisk konsultation.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Neurokonference 2011 Neuropædagogiske kompetencecenter
Advertisements

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Anden nordiske konference om mentalisering København d
Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013
Team for seksuelt misbrugte børn på Rigshospitalet
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Skoleparathed. Hvad er det?
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Mestring og relationsbehandling
TIP TEAMET Teamet for inkluderende pædagogik
Er mit barn klar til skolestart ?
Den præfrontale og tænkende hjerne.
Specialbørnehaven Børnehuset Sønderskov
Specialpædagogisk massage
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22
Personligheds-udviklingen i småbarnealderen - når det går galt
- Et arbejdsredskab til videndannelse
Forældresamarbejde PUC Taarnby d. 22 marts 2012
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Tilknytningsteori, Neuropsykologi og Babybæring
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Børns udvikling Tamim harise.
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE Dødt nervevæv Test af den levende hjerne.
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Præsentation af forårs-sfo
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Nyfødte børn Nyfødte børn ammes normalt og får føde på den måde
Sebastian Mikkelsen og Simon Hindkær 1.Øma Afsætning KONKURRENTREAKTIONER.
Spiseforstyrrelse og krop Psykoedukation. Erfaring har lært os, at der er en vis sammenhæng mellem følelser og kropslige udtryk Hoppe og danse af sorg?
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Traumer og PTSD III Program Kom til stede Siden sidst – evaluering Psykisk 1. hjælp Hvordan tale med børn og unge Rollercoaster – hvordan arbejde med børn.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Find ro og styr dig selv med meditation Den indre og ydre verden Det.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Neuropædagogik – pædagogik med hjernen og med hjertet
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
IKKE ALLE SÅR ER SYNLIGE Test af den levende hjerne
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Traumer og PTSD I Program Præsentation og struktur Forventninger Nervesystemet Traumer Grounding og centrering Pausetræning.
Robusthed 5 Slib saven!. Program Siden sidst En rystende isbjørn Værktøjskassen – teori og mest øvelser. Pausetræning Afslutning – evaluering og kursusbevis.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Grænser.
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Robusthed.dk Værktøjer til livet.
Læge Poul Lundgaard Bak
Åben Anonym rådgivning for skilte forældre
Kroppen i samtalen og relationsarbejdet
Bogens titel: ”Okay!”. Uge 19 til uge 25, 2018
Individuel kommunikation
torsdag den 11. april 2019 Basen
Præsentationens transcript:

28. September 2017 “Udviklende øjeblikke” Af Rikke Yde Tordrup www.rikketordrup.dk FB : psykologisk konsultation

Udviklende øjeblikke Er de øjeblikke, der opstår når to mennesker etablerer en særlig form for kontakt Udviklende øjeblikke mellem barn og pædagog er øjeblikke hvor den voksne griber et øjeblik og er I det med barnet,. At være I et udviklende øjeblik kan italesættes eller vises med kroppen og barnet får en oplevelse af : “Jeg ved, at du ved, at jeg ved” eller “Jeg føler, at du føler, at jeg føler”

Udviklende øjeblikke “Jeg ved, at du ved, at jeg ved” eller “Jeg føler, at du føler, at jeg føler”

Det kropslige selv Fin- og grovmotorik Sanseintegration Arousal regulering

Kerneselvet Selvhandling

Kerneselvet Selvfølelse

Kerneselvet Selvsammenhæng

Kerneselv Selvrytmer

Selvet med andre Tilknytning Mentalisering 1 + 1 > 2

Tryg tilknytning

Utryg klæbende tilknytning

Utryg afvisende tilknytning

Ambivalent tilknytning

Disorganiseret tilknytning

Sprogligt selv Det talte sprog Det tænkte sprog Intellekt

Historisk og Identitsskabende Selv Egen livshistorie Egne præferencer

Hjerneudvikling

Belastninger Sansninger Kamp Flugt Fastfrysning Smag Se Duft Lyt Mærk

v