Øvelser til DREAM fasen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
Struktur: ”Quiz og byt”
Kreativitet og innovation i ALT
Læringsstile og lektier
I dag er temaet Visualisering
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Arbejdspladsudvikling
Almen studieforberedelse
Bytte   PowerPoint  .
Innovation og iværksætteri
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Brabrand NytårsDysten - En alternativ samarbejdsdyst.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Fagdidaktisk kursus i religion
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Karl Henrik Flyums model
1 Brainstorm Ali Ghotbi. 2 Dagsorden  Oversigt  Målsætninger for brainstorm  Regler  Brainstorm  Opsummering.
Relationer – Omgangstone
Problemer eller udfordringer.
Procesværktøjer.
Idegenerering Ideer opstår nogle gange ud af den blå luft. Og nogen er meget bedre end andre til at få ideer. Og dog? Hjernen har nok på en eller anden.
Den anerkendende interviewform
Oplæg til arbejde med struktur og målrettettræning i eliteafdelingen i Gyttegård golf klub. Søndag d. 28. november 2010 John Nicolajsen.
Vejlederens kommunikation
Innovation i AT/SO.
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Ordbank på Islandsk og dansk – Venskaber (papir)
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Ordbank på Islandsk og dansk – Dyreliv og natur (sten)
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Ordbank på Islandsk og dansk – Årstider/efterår (træ)
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Ordbank på Islandsk og dansk – Højtider (Kul og kridt)
Kjeld Resen Projektarbejde og PowerPoint
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Innovation.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Idegenererings-øvelse
Præsentationens transcript:

Øvelser til DREAM fasen InnovationsCamp A16 Øvelser til DREAM fasen

DEN KREATIVE PROCES I DREAMFASEN InnovationsCamp A16 DEN KREATIVE PROCES I DREAMFASEN idebank idekatalog ØVELSER IDÉSKABELSE Almindelig brainstorm Idé Bål Omvendt brainstorm Personperspektiv Associationsteknik – ordkæde Associationsteknik – tingkassen Associationsteknik - billeder IDESCREENING Kategorisering af idéer Vurdering af idéer IDEBANK: indeholder MANGE idéer IDEKATALOG: indholder få idéer (max 10)

ALMINDELIG BRAINSTORM InnovationsCamp A16 ALMINDELIG BRAINSTORM Er den mest kendte af de kreative teknikker. Det er en teknik som er hurtig at anvende, og der kommer ofte mange ideer, men teknikken bringer sjældent de mest kreative ideer frem. Teknikken kan anvendes, når man ønsker mange ideer, som er realistiske i forhold til problemet, eller den kan benyttes i samspil med andre teknikker, som en slags "tøm-hovedet" øvelse, der giver grobund for alternative teknikker. Formål: At få så mange idéer som muligt. Fremgangsmåde: Vælg en ordstyrer. Start med at skrive jeres fokusspørgsmål ned på et stykke papir og placer det, så alle i gruppe kan se det. Kom, gerne på skift med så mange ideer som muligt i forhold til løsning af fokusspørgsmålet. Det er ikke tilladt at kommentere forslag, som fremsættes. Skriv de mange ideer ned i Idebanken, så de kan anvendes senere. Regler De følgende regler er ment som hjælp til processen: 1. JA OG - Ingen Nej, men... 2. Kvantitet over kvalitet. (Vi prøver først og fremmest at få en masse ideer, gode som dårlige. Dette skyldes blandt andet, at det er en kollektiv proces, og når man tænker en skør ide højt, så kan det give anledning til at andre, eller en selv kommer på en rigtig god ide - med den skøre ide som inspiration) 3. Hold focus (Det er vigtigt at fokusere på det oprindelige spørgsmål – det er ordstyrerens opgave) Materialer: Post-its Papir Tid: 20 -30 min.

InnovationsCamp A16 IDÉ BÅL Formål: At få mange idéer og Fremgangsmåde Gruppen udvælger et fokusspørgsmål, der handler om gruppens udfordring Fokusspørgsmål skrives på papir og placeres på gulv eller bord og synligt for alle, som deltager i ide generering. ”Arbejd selv tid” i 5-10 minutter (individuel) Den enkelte skriver egne ideer ned på enkelt papirer. (en ide pr. papir) Alle ideer placeres rundt om fokusspørgsmålet (”der bæres brænde til bålet” – heraf navnet idebål) Ideerne organiseres efter deltemaer og der udarbejdes overskrifter til hvert deltema De fremkomne idéer sættes i Idebanken Regler De følgende regler er ment som hjælp til processen: 1. JA OG - Ingen Nej, men... 2. Kvantitet over kvalitet. (Vi prøver først og fremmest at få en masse ideer, gode som dårlige. Dette skyldes blandt andet, at det er en kollektiv proces, og når man tænker en skør ide højt, så kan det give anledning til at andre, eller en selv kommer på en rigtig god ide - med den skøre ide som inspiration) 3. Hold focus (Det er vigtigt at fokusere på det oprindelige spørgsmål – det er ordstyrerens opgave) Materialer: Post-its Planche Tid: Hele processen varer ca. en time

InnovationsCamp A16 OMVENDT BRAINSTORM Omvendt brainstorm er en videreudvikling af brainstorm. Omvendt brainstorm kan anvendes, når man har behov for et ekstra skub for at komme i gang med den kreative tænkning. Med denne teknik får man ofte produceret mange nye ideer, det skyldes, at mange ofte har langt lettere ved at finde negative ideer end positive ideer. Formål: Værktøjets formål er at hjælpe jer til at finde på ideer til løsning af den valgte udfordring.   Udførsel: Begynd med at skrive jeres fokusspørgsmål ned på et stykke papir, og placer papiret så alle kan set det. Omformuler fokusspørgsmålet, så det bliver modsat det, I har skrevet I jeres nuværende fokusspørgsmål. (f.eks. hvordan bliver maden i kantinen bedre? omformuleres til hvordan bliver maden i kantinen dårligere?) I skal nu skabe ideer med udgangspunkt i den negative problemformulering. Læg det negative fokusspørgsmål frem på bordet, så alle i gruppen kan se den. I skal nu på skift komme med forslag til løsning af det negative fokusspørgsmål. Kom gerne med JA OG forslag til de andres ideer De negative ideer bruges nu til at skabe positive modsætninger, der kan besvare den positive opgaveformulering. Dette gøres ved at gennemgå alle de negative idéer enkeltvis og så skrive den positive ide ud fra den negative på en Post-It. Der må stadig ikke vurderes og kritiseres I slutter denne teknik af med at sammenfatte, flette og kombinere ideer, der kan bidrage i idébanken Materialer: Post-its Planche Tid: 45-60 min

InnovationsCamp A16 PERSONPERSPEKTIV Dette er en god teknik, når man har behov for at få flere synsvinkler på en opgave. Teknikken giver ofte mange helt nye ideer, som man ikke lige havde tænkt på, da man startede den kreative proces. Det er en god teknik, når man er mange med samme forforståelse i forhold til løsning af opgaven. Formål: Værktøjets formål er at hjælpe jer til at finde nye ideer til løsning af den valgte udfordring.   Udførsel: Begynd med at skrive jeres fokusspørgsmål ned på et stykke papir, og placer papiret, så alle kan se det. I skal nu vælge nogle roller (min. tre), som ikke på nogen måde har en relation til den opgave I skal have løst. F.eks. en astronaut, cirkusdirektør, dyrepasser osv. Det kan også være særlige karakterer, f.eks. Onkel Joachim, B.S. Christiansen eller Frederik Fetterlein. Prøv at sætte jer ind i en af de valgte rollers tanker omkring løsninger til jeres opgave. Vælg en rolle af gangen, når I ikke kan se flere løsninger med den rolle skifter I til en ny rolle. Husk at skrive alle løsningsforslag ned, så alle kan se løsningsforslagene. I slutter denne teknik af med at sammenfatte, flette og kombinere ideer/løsningsforslag, der kan bidrage i idébanken Materialer: Papir Tid: 30-45 min

ASSOCIATIONSTEKNIK - ordkæde InnovationsCamp A16 ASSOCIATIONSTEKNIK - ordkæde Associationsteknik er en teknik, når man har behov for at få mange forskellige ideer, som ofte kan være "vilde" ideer. Teknikken giver ofte mange nye ideer, som man ikke lige havde tænkt på som muligheder, da man startede den kreative proces. Teknikken kan anvendes både i grupper og individuelt. Formål: Værktøjets formål er at hjælpe jer til at finde på nye og vilde ideer til løsning af den valgte udfordring.   Udførsel: I skal i denne teknik starte med at danne en ordkæde. Start med at finde et startord, som ikke har noget med opgaven at gøre. F.eks. sol, ræv, isvinter, vand, tyggegummi, regn, hønsekødssuppe, børn, bryllup… Osv. Herfra skiftes I til at sige et ord som falder jer ind som fortsættelse af ordkæden. (ordkæden skrives ned) I skal nu skrive jeres fokusspørgsmål ned på et stykke papir, og placere papiret, så alle kan se det. Ideer skabes ved at sammenholde hvert enkelt ord fra ordkæden med fokusspørgsmålet og skrive alle de tanker ned som strømmer gennem jeres hoved når I ser på kombinationen mellem ordet og fokusspørgsmålet. Husk at skrive alle ideer/løsningsforslag ned. I slutter denne teknik af med at sammenfatte, flette og kombinere ideer/løsningsforslag, der kan bidrage i idébanken Eksempel på ordkæde Træ – skov – fugle – stork – børn – leg – spil – vinder…… osv. Materialer: Papir Tid: 30-45 min

ASSOCIATIONSTEKNIK - tingkassen InnovationsCamp A16 ASSOCIATIONSTEKNIK - tingkassen Associationsteknik er en teknik, når man har behov for at få mange forskellige ideer, som ofte kan være "vilde" ideer. Teknikken giver ofte mange nye ideer, som man ikke lige havde tænkt på som muligheder, da man startede den kreative proces. Teknikken kan anvendes både i grupper og individuelt. Formål: Værktøjets formål er at hjælpe jer til at finde på nye og vilde ideer til løsning af den valgte udfordring.   Udførsel: I skal i denne teknik starte med at låne tingkassen. Der vises én ting af gangen. Gruppen skriver associationer ned i ca. 1 minut for hver ting der vises.. Der vises mindst 5 ting. I skal nu skrive jeres fokusspørgsmål ned på et stykke papir, og placere papiret, så alle kan se det. Ideer skabes ved at sammenholde hvert enkelt ord fra de nedskrevne associationer med fokusspørgsmålet og skrive alle de tanker ned som strømmer gennem jeres hoved når I ser på kombinationen mellem ordet og fokusspørgsmålet. Husk at skrive alle ideer/løsningsforslag ned. I slutter denne teknik af med at sammenfatte, flette og kombinere ideer/løsningsforslag, der kan bidrage i idébanken Materialer: Papir Tingkassen Tid: 30-45 min

ASSOCIATIONSTEKNIK - Billeder InnovationsCamp A16 ASSOCIATIONSTEKNIK - Billeder Associationsteknik er en teknik, når man har behov for at få mange forskellige ideer, som ofte kan være "vilde" ideer. Teknikken giver ofte mange nye ideer, som man ikke lige havde tænkt på som muligheder, da man startede den kreative proces. Teknikken kan anvendes både i grupper og individuelt. Formål: Værktøjets formål er at hjælpe jer til at finde på nye og vilde ideer til løsning af den valgte udfordring.   Udførsel: I skal i denne teknik starte med at vælge nogle forskellige billeder. I kan også bruge random-funktionen på billedværktøjer som f.eks.. Der vises ét billede af gangen. Gruppen skriver associationer ned i ca. 1 minut for hver billede der vises.. I skal nu skrive jeres fokusspørgsmål ned på et stykke papir, og placere papiret, så alle kan se det. Ideer skabes ved at sammenholde hvert enkelt ord fra de nedskrevne associationer med fokusspørgsmålet og skrive alle de tanker ned som strømmer gennem jeres hoved når I ser på kombinationen mellem ordet og fokusspørgsmålet. Husk at skrive alle ideer/løsningsforslag ned. I slutter denne teknik af med at sammenfatte, flette og kombinere ideer/løsningsforslag, der kan bidrage i idébanken Materialer: Papir Planche Tid: 30-45 min

InnovationsCamp A16 STAFET Brainstorm Stafet brainstorm er en associationsbrainstorm kombineret med fysisk aktivitet og konkurrenceelement Formål: Værktøjets formål er at hjælpe jer til at finde på nye og vilde ideer til løsning af den valgte udfordring samtidig med at I bevæger jer.   Udførsel: Invitér en anden gruppe til STAFET Lav en hurtig brainstormrunde i hver gruppe, hvor I finder på lige så mange ord som I er mennesker i gruppen (antal skal passe med den største gruppe) Lav små sedler med ordene og put sedlerne i forskellige skåle (én til hver hold). Nu stilles op til en slags løbestafet, hvor hver gruppe er et hold. Hvert hold skal løbe op til deres skål med ord, trække et ord og løbe tilbage til sin gruppe. Gruppen skal nu hurtigst muligt finde på 5 nye ideer, som skrives på små lapper. Når man har fundet 5 ideer, må den næste på holdet, løbe op efter et nyt ord. Det første hold der har tømt skålen, og fundet 5 ideer til det sidste ord i skålen, har vundet. Materialer: Papir Skål eller krus Tid: 15-20 min

KATEGORISERING og VURDERING af idéer InnovationsCamp A16 KATEGORISERING og VURDERING af idéer Når idébanken indeholder mange idéer kan det være en god idé at begynde en kategorisering og vurdering af idéerne Formål: At hjælpe gruppen til at kategorisere ideerne og dermed skabe et overblik over ideerne samtidig med at der laves en vurdering af hvor realistisk og innovativt ideerne er. Udførsel: Denne øvelse kan genneføres efter hver brainstormøvelse eller efter en række af brainstormøvelser. Gruppen leder efter sammenhænge mellem de mange ideer og en naturlig inddeling af ideerne I kategorier. De forskellige kategorier gives overskrifter Gruppen beskriver kort hvad hver kategori/overskrift dækker over Gruppen diskuterer hvilke kategorier/overskrifter de har mest lyst til at gå videre med. Gruppen kan finde de mest innovative og realistiske idéer vha. nedenstående graf. Disse udvalgte idéer kan indgå i idékataloget.