Benchmark af netværk og klynger:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Advertisements

Medalje til Høje-Taastrup
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
Den danske regerings kvalitetsreform og de pædagogiske institutioner - et overblik over rammen og de nye initiativer Oplæg 25. august på LO-skolen i Helsingør.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Brugertilfredshedsundersøgelse På området for Voksne med Handicap 2015 De små bofællesskaber.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Innonet Lifestyle – Interior & Clothing Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning, Birk Centerpark.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
Helhedsorienteret indsats. Kolding kommune. Bettina Beyer, projektleder af projekt helhedsorienteret indsats Kolding kommune.
Projektcenter Sønderjylland Jobcentre, virksomheder og a-kassers rolle på sygefraværsområdet Workshop 1: Sygefravær Mandag d. 14. april 2008, Odense Congress.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Udfold talenterne! - og vind ekstra ressourcer Et dialogværktøj til ledelsesgruppen.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
ScaleUp Denmark – Peter Torstensen
AULA.
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Strategisk energiplanlægning
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Forberedelse til kick off 7. december 2016
Præsentation af metodehåndbog for virksomhedsservice
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Antal besvarelser: 52.
THY Business Breakfast.
DUBU Superbrugerrollen
Hvordan vi ser på SAPA i Faaborg-Midtfyn?
MTV – speciallægekursus i samfundsmedicin
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Et godt samarbejde er en afgørende faktor for at skabe en værdiskabende byggeproces og opnå et vellykket byggeri. Dårligt samarbejde udpeges tit som årsag.
Klar til Smart Vækst Smart og effektiv affaldsindsamling
Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed
21. november 2017 Digitaliseringsstrategien og fælles klassifikationer Temamøde om anvendelse af fælles klassifikationer i det offentlige (FODS initiativ.
Internationale virksomheder til trekantsområdet
Fremtidens sundhedsvæsen – nyeste udspil fra Danske Regioner
Investeringsstrategien ”Flere i job og uddannelse”
Hovedlinjer i indstilling vedr
dekansekretariater i den nye organisering
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Vejledning i validering
SUMO - analyse.
Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?
Velkommen til faglærerseminar om Teamorganisering
Rammesætning for dagen
Kommunens sapa-strategi
Selvevaluering- bestyrelsen
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
SAM.I strategi proces
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Danskernes digitale bibliotek
Erfaren Projekt- og Software konsulent til Professional Services
Mere ansvar til a-kasser Informationsmøde
Udvikling af centralbiblioteket
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Danskernes digitale bibliotek
INSPIRE informationsmøde 1. marts 2019
EVS databasen ved Myung Nina Fernando
Danskernes digitale bibliotek
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Danskernes digitale bibliotek
- A facilitated workshop , Bjerringbro Baggrund:
Præsentationens transcript:

Benchmark af netværk og klynger: hvem, hvad, hvordan – erfaringer og perspektiv

Emner i dag Hvem står bag Cluster Excellence Labels og benchmarking? Hvad er det: Kriterier – hvad måles der ikke på? Hvordan: Metode. Erfaringer fra Danmark. Og hvad vil EU Kommissionen på sigt med dette?

Hvem står bag? The European Cluster Excellence Initiative (ECEI www.clusterexcellence.eu) - etableret af EU kommissionen for at udvikle metoder og værktøjer til at støtte klynge organisationer i deres udvikling. Tre hovedindsatser. 13 partnere fra 9 lande – skabt et samlet sæt af kvalitetsindikatorer til måling af klyngeledelse (cluster management) med bred europæisk accept af metode/måling af klynger. Til dato er der udviklet to labels: Bronze og guld. Og sølv er undervejs.

Klynger er mere end en geografisk koncentration af virksomheder Framework conditions (e.g. infrastructure, regulation, work force, level of education, image, macro economy) Cluster participants (business, research, public agencies) Cluster management organization

Hvorfor benchmark? Metodologien – skabe grundlag for forbedringer hos klyngeledelsen. Sammenligning med andre klynger – diagrammer og statistik. Konkrete anbefalinger til lederen om forbedringer. Labels – fungere som marketingsinstrument. Forbedring af klyngeprogrammer ved at sammenligne data på tværs af lande.

Organisering af benchmark - ESCA Etablering af European Secretariat for Cluster Analysis – ESCA: One stop shop for labelling af klynge organisationer. Mål – opretholde mængden af nødvendige benchmarks og eksperter. Opgaver - indsamle, analysere, og opbevare data + sikre sammenligningsgrundlag. Udarbejde rapporter + formulere anbefalinger. Samarbejde – med policymakers og ekspertgruppe.

Måling på fem hovedområder Structure of the cluster Governance Financing of the cluster management organization Strategy and services Achievements and recognition

Metode for benchmark og klynge excellence Benchmark af klynger Vurdering af klynge excellence Selvevaluering Vurdering af ekspert udefra Dokumentation ikke nødvendig Dokumentation nødvendig Værktøj til løbende udvikling Bekræftelse på excellence Sammenligning med andre Absolutte kvalitetskriterier Anspore til udvikling til guld Sammenhæng til EFQM © VDI/VDE-IT 03.09.2018

Cluster Management Excellence Label - BRONZE BRONZE Label – tildeles klyngeorganisationer som har deltaget i benchmark. Indikatorer ligner ECEI (meget få forskelle). Tildelingen gælder i 2 år. Stor international anerkendelse – næsten 450 klyngeorganisationer er blevet målt og over 31 lande har deltaget.

Cluster Management Excellence Label GOLD Vurdering på 31 kvalitetsindikatorer: Forskellige vægtning af kvalitetsindikatorer mellem 150 pct. – 50 pct. Og nogle kvalitetsindikatorer må ikke være røde. Vurdering sker ved besøg hos klyngen, hvor ledelsen gennemgår den nødvendige dokumentation (ekstern og lokal ekspert). ESCA udarbejder analyse af resultaterne. Tildeling af guld medalje i 2 år – klyngen skal opnå en score på over 80 pct. gennem ekstern vurdering af de 31 kvalitetsindikatorer udarbejdet inden for ECEI. Endelig tildeling sker på baggrund af gruppe af andre guldklynger.

Stærk sammenhæng mellem effekt og services rettet mod virksomheder

Services – set på tværs af klynger

128 out of 150 points

Hvad er hovedlæren fra benchmark? Det er altafgørende at drive et professionelt klyngesekretariat: Sekretariatets størrelse skal matche medlemmerne og have de rette kompetencer. Aktive klyngesekretariater har stor effekt – særligt deres services har rigtig stor betydning. Service skal hele tiden tilpasses ønsker og behov blandt medlemmerne, så klyngerne tilbyder skræddersyede løsninger til virksomhederne. Det betyder løbende strategiudvikling og evaluering for at inddrage medlemmerne. HUSK – kommunikere succes: Vigtigt for klyngens udvikling – og for alle stakeholders.

Danske erfaringer Værdien af benchmark: Nogle bruger benchmark til udvikling af nye strategier og indsatser fx om kompetenceudvikling. Andre bruger benchmark til synlighed/legitimering. Og andre bruger det ikke så meget (afhængigt af alder). Udvikling af tilbud og support for at støtte de områder, hvor danske klynger ikke klarer så godt. Og mange gode snakke om medlemmer/klienter, services og kompetencer. Hvilken vej skal vi gå? Samlet set – har benchmark og guldvurderingen sat Danmark på nethinden i EU.

Hvad vil EU kommissionen? Og udrulningen af konceptet er stadig i proces. Men effekten er generelt god. Bronze og guld klynger vil få fortrinsret til forskellige puljer. Ikke eksekveret endnu. Og så alligevel… Etablering af ESCPs – European Strategic Cluster Platform – hvor fem netværk er med og der er etableret 13 i alt – rettet mod nøglemarkeder globalt.