”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi” (Hasse & Brok, 2015)
Velkommen til et oplæg omkring LMS: Udklip fra modulrammeplanen for praktikfaget, niveau 1-3: Præsentation af formål og muligheder med digitale læringsplatforme på skoleområdet Drøftelse af digitale læringsplatformes muligheder i forhold til differentiering i planer og målsætninger for læring. Drøftelse af digitale læringsplatformes betydning for sammenhæng mellem undervisningsplan, årsplan og elevplan samt teamsamarbejde
Men først en lille quiz… for hvad er det nu lige LMS er en forkortelse for ?
Gør dig parat til at stemme Denne præsentation er indlæst uden Shakespeak add-in. Vil du downloade add-in gratis? Besøghttp://shakespeak.com/en/free-download/. Gør dig parat til at stemme Internet 1 Gå til shakeq.com 2 Log in med Free83761 TEKST 1 Tekst til 4199 2016 2 Skriv Free83761 <mellemrum> dit valg (f.eks. Free83761 b) Ingen yderligere taksering pr. besked
Denne præsentation er indlæst uden Shakespeak add-in. Hvad betyder LMS ? Langvarig migræne sygdom Learning management system Lidt mere stress Spørgsmålet vil være tilgængeligt når du starter din session og præsentation Lukket Denne præsentation er indlæst uden Shakespeak add-in. Vil du downloade add-in gratis? Besøghttp://shakespeak.com/en/free-download/. Internet Gå til shakeq.com og log ind med Free83761 TEKST Send til 4199 2016: Free83761 <mellemrum> dit valg (f.eks. Free83761 b) # Stemmer: 0
Denne præsentation er indlæst uden Shakespeak add-in. Hvad betyder LMS ? A. B. C. Langvarig migræne sygdom Learning management system Lidt mere stress 0,0% Lukket Denne præsentation er indlæst uden Shakespeak add-in. Vil du downloade add-in gratis? Besøghttp://shakespeak.com/en/free-download/. Internet Gå til shakeq.com og log ind med Free83761 TEKST Send til 4199 2016: Free83761 <mellemrum> dit valg (f.eks. Free83761 b)
Eksempler på LMS… Eks: Tårnby kommune Eks: Københavns kommune Eks: UCC
Et LMS kan ikke stå alene... Skoletube Alt muligt… Youtube Onedrive …andet Clioonline Onenote Google apps Gyldendal.dk
Men hvorfor LMS i skolen ? Brugerportalinitiativet blev vedtaget i 2014 mellem KL og daværende regéring….LMS i skolen er et resultat af det. KL og regeringen stillede en række faste krav til udbyderne, så derfor er der fælles træk ved de forskellige LMS Formålet med LMS i skolen er:
Som undervisere har vi allerede en del erfaringer med LMS (læs: studiezonen), så hvilke muligheder i forhold til undervisning og læring i skolen tænker du et LMS bør indeholde ? Eks: mulighed for at udvikle forløb, trække på fælles mål, integrere digitale læremidler/portaler….osv Link til padlet
Og så nu et konkret eksempel: http://www.meebook.dk Eksempler på LMS-muligheder Og så nu et konkret eksempel: http://www.meebook.dk Overvej Meebooks muligheder for at understøtte arbejdet med: Undervisningsdifferentiering Målsætning for læring Sammenhæng mellem uv-plan, årsplan, elevplan Model fra forskningsrapporten
Eksempler på potentialer fra forskningsrapport: Fordobling af undervisningsrum og lærertilstedeværelse kobling af lektierum og undervisningsrum fastholdelse af didaktisk design Elevernes evaluering af egne præstationer
Organisatorisk stilladsering er nødvendig… Mål: hvad er skolens mål med læringsplatforme ? Struktur: hvordan skal arbejdet med læringsplatforme struktureres? Teknologi: hvilken type LMS, internet, hardware / software adgang.. Aktører: hvilke forudsætninger har medarbejdere, hvordan skal deres kompetencer udvikles..
EMU-side med forskningsprojekt omkring LMS i skolen Rapport fra forskningsprojektet Underside på EMU fra forskningsprojektet - for lærerstuderende der skal arbejde med LMS i skolen Artikel fra folkeskolen.dk https://meebook.com/ https://www.minuddannelse.net itslearning