Økonomi- gennemgang 14. Oktober 2017 09:00-10:30, Gadsbølle
Øhhh - hvem er du? Frederik Økonomiansvarlig Nationalbestyrelsen 2017
Fælles indsats Bogholder Økonomiansvarlig Interne revisorer
Outline Gennemgang og godkendelse af regnskab 2016 Fremlæggelse af foreløbigt regnskab 2017 Foreslag til budget 2018
2 + 2 = 5 Der har været tradition for, at præsentationen har haft en lille og ubetydelig regnefejl. Så lad os bare få den ud af verden med det samme - så håber vi resten går.
Gennemgang og godkendelse af regnskab 2016
Skåret helt ind til benet 1.890 medlemmer Vi har haft indtægter for 4.044.165,- Vi har haft udgifter for 3.814.395,- Vores resultat er 229.770,- Skåret helt ind til benet 1.890 medlemmer Ud af de 1890 indgår 1817 i tilskudsberegningen fra DUF
Sååååh? Er det godt? Tjente mindre end forventet Brugte meget mindre end forventet Havde budgetteret med underskud Til gengæld er der ryddet op i gammel gæld og tilgodehavender. At vi har tjent og brugt mindre end forventet skyldes posterne for aktiviteter. De har tjent 600.000,-mindre end budgettteret og brugt 500.000,- mindre end budgetteret
Hov - var det ikke 4 mio vi havde tjent…? Indtægter 01 (s. 16) Hov - var det ikke 4 mio vi havde tjent…? Indtægterne er at finde på side 16 af regnskabet De resterende penge er aktiviteternes indtægter og renteindtægter Reguleringsposten er primært pga. Førnævnte oprydning I gæld og tilgodehavender.
Nok om hovedforeningen, hvad med min aktivitet Aktiviteterne 02-03 (s. 16-17) Nok om hovedforeningen, hvad med min aktivitet
Hvor bliver pengene af? Personale Nationale Internationale Administration
Med stor service og fleksibilitet kommer også en række omkostninger Personale 04 (s. 17) Med stor service og fleksibilitet kommer også en række omkostninger Højt løntilskud pga. mikaels sygdom. Tilsvarende stiger lønnen fordi vi øger sekretariat og får en erfaren herre som Mikael ind Den voldsomme stigning i lønninger er pga Tobias’ feriepenge
Det store sorte hul, hvor resten af vores penge forsvinder hen Andre udgifter 05-08 (s. 18-19) Det store sorte hul, hvor resten af vores penge forsvinder hen
Hele verdens sundhed IMCC
Nationale omkostninger (05 s. 18) Kompetenceudgifter - syv gode vaner licenser mv. Kompetence dækker over Bestem-kursus hos DUF og CISU-kurser til 50,-
Internationale omkostninger (06 s. 18) Internationale er steget over hele linjen fordi man frar bestyrelser såvel som strategisk har satset på det
Andre formålsbestemte omkostninger (07 s. 19)
Administrations-omkostninger (08 s. 19) Rådighedsbeløb går ud med sig selv, fordi det er en administrationsomkostning for IMCC som central organisation, men en administrationsindtægt for aktiviteter og lokalafdelinger Telefoner faldet pga selskabsskift, stiger nok til 17 pga flere telefoner Revisor dyrere Porto og gebyrer nok mest gebyrer - ikke meget porto Forsikringer er inbo og arbejds for sek
Finansielle poster 09 (s. 20) Tænk at rente også er noget man kan tjene på...
Overskud på bundlinjen?! Så skal der festes! Vores resultat er 229.770,- Resultatet 02-03 (s. 16-17) Overskud på bundlinjen?! Så skal der festes!
Aktiv…? Passiv…? Balance…?
Aktiver 10-12 (s. 20-21) Hvad fan’ er et aktiv?
Tilgodehavender (10 s.20)
Periodeafgrænsningsposter (11 s. 21)
Likvider (12 s. 21)
Ah - det er det, der er et aktiv Aktiver 10-12 (s. 20-21) Ah - det er det, der er et aktiv
Hvad fan’ er så et passiv? Passiver 13-14 (s. 21-22) Hvad fan’ er så et passiv?
Anden gæld (10 s.20)
Periodeafgræns-ningsposter (11 s. 21)
Egenkapital 02-03 (s. 16-17)
Har vi røven i vandskorpen, eller går det godt? Hvis vi lukker I dag har vi egenkapital på 2.821.204,- Vi har gældsforpligtelser for 1.296.720,- Vi har tilgodehavender for 390.362,- Vi har altså egenkapital, der er langt større end nettogæld Status på økonomien Har vi røven i vandskorpen, eller går det godt?
Nok om hovedforeningen, hvad med min aktivitet Projekterne 17 (s. 24) Nok om hovedforeningen, hvad med min aktivitet
Opsummering Vi har haft indtægter for 4.044.165,- Hvilket er mindre end vi budgetterede med Vi har haft udgifter for 3.814.395,- Hvilket er meget mindre end forventet Vores resultat er 229.770,- Vi havde regnet med et underskud på cirka 300.000,-
Spørgsmål?
Outline Gennemgang og godkendelse af regnskab 2016 Fremlæggelse af foreløbigt regnskab 2017 Foreslag til budget 2018
2. Fremlæggelse af foreløbigt regnskab 2017 (pr 31/07 2017) Budgetteret Realiseret 2. Fremlæggelse af foreløbigt regnskab 2017 (pr 31/07 2017)
Spørgsmål?
Outline Gennemgang og godkendelse af regnskab 2016 Fremlæggelse af foreløbigt regnskab 2017 Forslag til budget 2018
3. Forslag til budget 2018
Indtægter BUDGET 2018 BUDGET 2017 Administrationsomkostninger DUF tilskud 2,075,000.00 1,971,250.00 Refusion af internationale udg. DUF 160,000.00 250,000.00 Dekaner 240,000.00 Legater og donationer 135,000.00 50,000.00 Lægekredsforeninger Medlemskontingenter 171,000.00 175,000.00 Øvrige indtægter, og deltagerbetaling 42,500.00 Adm. Gebyr fra undergrupper og projekter 75,000.00 Administrationsindtægter i alt 2,948,500.00 2,861,250.00 Indtægter
Administrations-omkostninger Bypenge 110,000.00 135,000.00 Rådighedsbeløb til aktiviteter 160,000.00 170,000.00 Forsikring 19,000.00 20,000.00 International forsikring Telefon 10,000.00 15,000.00 Porto og strafporto 4,000.00 2,000.00 Gebyrer 30,000.00 25,000.00 Kontorartikler IT/Hjemmesider Winkaspro 16,000.00 Faglitteratur 1,000.00 Reklame Kontorhold Andre eksterne (salærer m.v.) Revision og regnskabsassistance 70,000.00 Rejseudgifter 50,000.00 60,000.00 Forplejning møder 12,000.00 Repræsentation Landsekretariat forplejning 7,000.00 8,000.00 Administrationsomkosninger i alt 560,000.00 610,000.00 Administrations-omkostninger
Personale-omkostninger Lønomkostninger 1,504,341.00 Lønrefusion ATP bidrag 9,600.00 Samlet betaling barsel.dk 17,520.00 Feriepenge 45,333.00 Personaleomkostninger 11,000.00 Medarbejderkursus 30,000.00 Lønninger i alt 1,617,794.00 1,750,000.00 Personale-omkostninger
Nationale omkostninger Kontingenter 8,000.00 Kompetence udgifter 40,000.00 35,000.00 Transportudgifter 80,000.00 Forplejningeudgifter 53,757.00 60,000.00 deltagergebyr nationale møder o. lign Aktivitetetsudgifter 17,000.00 Leje 50,000.00 Opstart nye lokalforeninger 10,000.00 Folkemøde 30,000.00 45,000.00 Internat til lokalbestyrelser 15,000.00 Nationale omkostninger i alt 328,757.00 320,000.00 Nationale omkostninger
Internationale omkostninger Kontingent internationale organisationer 25,000.00 34,000.00 Rejseomk.interna. møder og kongresser 166,000.00 200,000.00 Mødeomkostninger Int. møder og Kongres Deltagergebyr interna. møder og kongresser 130,000.00 140,000.00 Egenbetaling internationale møder m. -95,000.00 -70,000.00 Internationale omkostninger i alt 226,000.00 304,000.00
Udvalg Udvalg Stående udvalg - Internationalt udvalg 10,000.00 Trænergruppen 30,000.00 20,000.00 MM+AM forberedende møder 8,000.00 15,000.00 Andre udvalg Udvalg i alt 78,000.00 65,000.00
Puljer Puljer Puljer i alt 160,000.00 150,000.00 Initiativ pulje - National udd. -og transportpulje Public Health Office transportpulje Intrnational udd.-og transportpulje Samarbejde på tværs Nationale Aktivitetsleders transportpulje Strategi-pulje 25,000.00 20,000.00 185,000.00 170,000.00
Resultat Periodens resultat -47,051.00 -357,750.00 Administrationsindtægter i alt 2,948,500.00 2,861,250.00 Udgifter i alt 2,995,551.00 3,219,000.00 Periodens resultat -47,051.00 -357,750.00
Spørgsmål?
Tak for nu