Hvordan møder praksis de nye lærere?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Ny ansættelsesprocedure hvordan?
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Et væksthus for børn og voksne
Bedre faglig læsning med aktionslæring
Introduktion til Sprogpakken
mangfoldighedens søgelys
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Leise Passer Jensen Version EK Netværk Iværksætter og selvstændig - et forum for iværksætterkvinder i EK, der ønsker at imødekomme nogle.
Date :31 1.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Værkstedet En del af inklusions- og trivselsindsatsen på Kærbyskolen og
Highlights fra Lederpejling 6, 2008 Hovedrapporten kan læses på Undersøgelsen er gennemført som internetbaseret spørgeskema, der.
Undersøgelse af lærernes behov for faste arbejdspladser på Erhvervsskolen Nordsjælland og Handelsskolen København Nord.
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
UU Odense Om at skabe fastholdelse gennem en organiseret mentorindsats i et større byområde.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Folkeskolereform 2014.
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Det Sociale Kapitel
Recovery-mentor projektet
Bedre faglig læsning og skrivning i den faglige undervisning Ansøger EUC Nord og EUC Nordvest Har gennemført tiltag i den faglige undervisning for implementering.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Aalborg Lærerforening Skole- og Kulturforvaltningen Lærerstartordninger, der nytter Sådan gør vi i Aalborg 2010/2011.
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
Pilotprojektets baggrund
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Om indsatsteori.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Djøfernes internationale kompetencer. Hovedresultater Profil: De djøfere, der har en international karriere, har en ung profil, godt halvdelen er offentligt.
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Dagbehandlingen Sofiehuset Brugertilfredshedsundersøgelse blandt brugere i dagbehandlingen November 2012.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Lærerstart og fodfæste
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
DDKM & Dokumenthåndtering
Hvad kan vi tilbyde? Vejledning
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Evaluering af jobfirst
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Karen Paaske - Program Vejledning og mentoring,
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Hvordan møder praksis de nye lærere? Survey

Projekt: Lærerstart og fodfæste Pilot interviews ”Review” af reviews Kvantitativ survey udsendt til alle nye lærere ansat de seneste 4 år Kvantitativ survey udsendt til alle skoleledere Fokusgruppe interviews af lærere fra Herning kommune – 2 grupper nye lærere (i alt 11 lærere) og 1 gruppe erfarne lærere (4) Samarbejde med Herning kommune om udvikling af modeller for lærerstart Temaartikler/reviews baseret på nyeste forskning og vores resultater

Survey Korte kommentarer til Uddannelsesbaggrund Din første ansættelse Din første ansættelse og udfordringer det første år Initiativer for nye lærere på skolen Mentorordning Eksterne tiltag - fx foretaget af kommune/fagforening/skoleforening Hjælp og støtte til nye lærere Den nyuddannede lærer som ressource på skolen Din fremtid som lærer

Survey Vi har modtaget 1142 besvarelser, heraf 995 fra ansatte i Folkeskolen og 147 ansat i Frie Skoler, repræsenterende alle skolestørrelser og geografiske områder.

Baggrund Anden uddannelse 43% Lærerarbejde/vikar 74% Kun 8% uden anden erfaring

Det der er svært (Evaluering, inklusion) angives som de områder hvor der i mindst grad gives den vejledning og sparring der er behov for – også behov for sparring på implementering af IT – tilstrækkelig støtte teamsamarbejde og skole-hjem samarbejde

STRUKTUR OG PLAN !!!!!Diverse infomøder: Årsplan, Intra, Praktiske forhold (kopiering, booking…), Tjenestetidsaftale opleves kun tilbudt i mindre omfang

Tilbud om de forskellige initiativer begrænser sig til mindre andele af de nye lærere – de anser observation og forskellige samtaler som vigtige (ved hvad de snakker om, for de har deltaget i aktiviteten)

Hvem tilbydes mentorordning KUN 38% !!! Og de løst ansatte forbigås.

Rammer: kun klare for 14% - De områder der af lærerne anses for vigtige bør tilbydes mere – også for mentorordning gælder, at hvis man ser på vurderingen blandt dem der har deltaget i en aktivitet vurderes den højere end ”gennemsnittet”

Lærere i mentorordning: Henter mere støtte hos andre parter fx team, kolleger, ledelsen – Skolen vægter samarbejde højere – ledelsen ”tager hånd om mig som ny lærer”

Ikke uddannet mentor – uddannet mentor: Tendens til at lærer med uddannet mentor føler sig lidt bedre støttet – de tillægger det at have en mentor med uddannelse større betydning end gruppen med mentorer uden uddannelse

Både lærere med mentor og dem uden mentor føler sig anerkendt som ressource af kolleger og ledelse. Lille tendens til at lærere med mentor i højere grad tænker på at forblive i lærerjobbet end lærere uden mentor - usikkert