Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lærerstart og fodfæste

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lærerstart og fodfæste"— Præsentationens transcript:

1 Lærerstart og fodfæste
I et livslangt karriereforløb VIA Profession og Uddannelse, Program Vejledning og Mentorskab

2 1.Hvordan og i hvilket omfang støttes nyuddannede lærere i Danmark de første tre år i deres professionelle virke? 2.Hvad ved vi fra national og international forskning om betydningen af lærerstartsordninger? Herunder hvilke muligheder der er for at finde fodfæste og for kompetence- og karriereudvikling? 3.Hvordan praktiserer andre lande som Norge, New Zealand, Holland, Finland, Orientario og evt. Schweiz lærerstartsordninger? 4. a) Hvordan kan en lærerstartsordning designes og implementeres i en dansk kontekst? og b) hvor ligger mulighederne og udfordringerne for skolen og de nye lærere? Forskningsspørgsmål

3 Review spørgsmål Review spørgsmål
Hvilken betydning har lærerstartsordninger og andre former for støtte til nyuddannede og nyansatte lærere for fastholdelse i jobbet og for deres professionelle, personlige og sociale udvikling? Review spørgsmål

4 Informationssøgning Databasesøgning Eric Psyk info
Søgestreng: ( systematic review or meta-analysis or metaanalysis or meta-synthesis or metasynthesis or overview ) AND ( beginning teacher* or novice teacher* or new teacher* ) AND ( induction program* or mentor* or retention* or support* ) Manuel søgning: Kædesøgning Informationssøgning

5 Screeningproces Sortering: Relevans: Titel + abstract
Sortering: Relevans: Fuldtekst Sortering: Forskningskvalitet: Fuldtekst Screeningproces

6 Inklusionskriterier ift. relevans
Meta-analyser, meta-synteser, systematiske reviews og overviews om betydningen af lærerstartsordninger og andre former for støtte til nyuddannede og nyansatte læreres for deres fastholdelse i jobbet og for deres professionelle, personlige og sociale udvikling. Peerreviewed Publiceret mellem 2006 – 2016 Studier fra Europa, New Zealand, Australien, USA og Canada 10artikler inkluderet (særlige artikler, som omhandler reviews, overviews, metaanalyser og metasynteser og metaethnografier.) Inklusionskriterier ift. relevans

7 Kvalitetsvurdering af 10 artikler
En vurdering af det enkelte studies forskningsmetode ud fra områderne: metodisk refleksion, transparens og troværdighed. Kvalitetsvurderingen resulterede i 7 artikler, der vurderes med høj eller middel kvalitet (Rosén; 2014). De inkluderes i den videre review. Kvalitetsvurdering af 10 artikler

8 Temaer review Mentor Kvalitet Aktivitet Fag / almendidaktik
Observation Skolekultur og kontekst Struktureret samarbejde Variation af delelementer TIP( Program og indhold) Kontinuum fra uddannelse til profession/ At lære at undervise Temaer review

9 Indføring i lærerprofessionen kræver mere en mentoring
Induction er mere end mentoring!

10 Væsentligste elementer
Mentorfunktion Struktureret samarbejde med kolleger Samarbejde med peers Professionelle lærende fællesskaber Gensidige lektionsobservationer Ledelsesstøttet TIP Tidsreducering med fokus på at udføre tip elementer Mål for TIP Væsentligste elementer Induction:

11 Induction generelt Betydning for Fastholdelse Professionel udvikling

12 Induction generelt Stor forskellighed i de lokalt forankrede mål for TIP( teacher induction program). professionel udvikling frafald Længden varierer men 2 årige viser at have en støttende funktion.

13 Mentorordninger Hvad har betydning for kvalitet i mentoring
Mentors viden, uddannelse og vejledningsfærdigheder Ledelsesstøttet mentorfunktion Struktureret samarbejde mentor-NUL fx skemalagt fællesplanlægning Samme værdier, mentor – NUL( dvs. kan til og fravælge) Samme fag

14 Mentorordninger Men mentor skal være uddannet og mentorordning må ikke være den eneste strategi

15 Mentorordninger Mentors viden, uddannelse og vejledningsfærdigheder
Viden om fagområde / aldersgruppe Vejledningsfærdigheder: Tilpasse vejledningstilgange til specifikke behov og kontekst Indkredse og understøtte undervisningsrelaterede temaer Tilbyde nye komplekse blikke og alternative forståelser af udfordringer i undervisningen (hyppigt gennem observation af undervisning med efterfølgende feedback, drøftelse og refleksion) Mentors viden om fagområde samt mentors vejledningsfærdigheder er af afgørende betydning for kvaliteten af mentorordninger. Nye lærere med uddannede mentorer har større grad af fastholdelse, er bedre til at skabe gode klasserumsrutiner og understøtte positiv elevadfærd, end nye lærere med ikke-uddannede mentorer. Vejledningsfærdigheder knytter sig til at kunne: Tilpasse sine vejledningstilgange den enkelte lærers specifikke behov og kontekst Indkredse og understøtte undervisningsrelaterede temaer Tilbyde nye komplekse blikke og alternative forståelser af udfordringer i undervisningen (hyppigt gennem observation af undervisning med efterfølgende feedback, drøftelse og

16 Professionel udvikling
Betydning for de nye læreres klasserumsledelse, positiv elevadfærd undervisningskvalitet og elevernes læringsudbytte. Øger nye læreres faglig selvtillid og selvværd, evnen til selvrefleksion og problemløsning, Modvirker nye læreres oplevelse af isolation og stress. Professionel udvikling Mentorordninger Nye lærere med uddannede mentorer har større grad af fastholdelse, er bedre til at skabe gode klasserumsrutiner og understøtte positiv elevadfærd, end nye lærere med ikke-uddannede mentorer. Vejledningsfærdigheder knytter sig til at kunne: Tilpasse sine vejledningstilgange den enkelte lærers specifikke behov og kontekst Indkredse og understøtte undervisningsrelaterede temaer Tilbyde nye komplekse blikke og alternative forståelser af udfordringer i undervisningen (hyppigt gennem observation af undervisning med efterfølgende feedback, drøftelse og refleksion)

17 Skolekultur og kontekst og samarbejde
En samarbejdende skolekultur er en væsentlig faktor for effekten af TIP herunder nye læreres mulighed for at udvikle sig professionelt. Større sandsynlighed for, fastholdelse og tilfredshed, hvis den nye lærer er en del af en integreret professionel kultur, der opmuntrer til samarbejde og kollegialitet (Johnson & Birkeland )

18 Skolekultur og kontekst og samarbejde
Skolelederes interesse og støtte har betydning for fortsat prof. udvikling og fastholdelse(kan omhandle support og understøttende kommunikation med administration ) skolelederens rolle med at skabe en kultur med fokus på eleverne :central for intentioner om at blive i professionen

19 Skolekultur og kontekst og samarbejde
Fællesplanlægning og skemalagte samarbejdsmøder med andre fagfæller er effektfuld.

20 Skolekultur og kontekst og samarbejde
Peer-samarbejde og/ eller det at være en del af en samarbejdende gruppe ,der har fælles ansvar for en gruppe elever: et godt fundament for gensidig videre prof. udvikling, hvis der er tale om samme værdier og holdninger Læreres værdier og holdninger og erfaringer i forhold til undervisning er ikke uvæsentlige mhp udbytte af tip (specielt hvis de divergerer med f.eks. workshop eller mentor)

21 Skolekultur og kontekst
Vigtigt at samarbejdet er rammesat og struktureret og ikke mindst understøttet og opmuntret af skoleledelsen

22 Observation Lektionsbaseret observation både af novice og erfaren efterfulgt af faglige diskussioner vurderes højt mht læring og ændring af undervisningspraksis.

23 Induction generelt TIP af høj kvalitet
tager højde for konteksten på skolen og skal dermed til en vis grad være lokal mht indhold

24 Induction generelt Reducering af tid er en svag faktor i TIP.
Lønkompensation ved TIP er ikke effektfuld.

25 At finde fodfæste i lærerjobbet
TIP og især mentorfunktionen og kollegastøtte understøtter resiliens og fastholdelse Motivationelle faktorer som fx udviklingsmuligheder og alsidige TIP sammen med en supporterende skolekultur.

26 At finde fodfæste i lærerjobbet
Transformationsprocessen fra studerende til lærer er præget af den nyuddannedes bevæggrunde for at ville være lærer. Årsager til frafald hænger sammen med bevæggrunde for at blive lærer.

27 Af finde fodfæste i lærerjobbet
Kontekstuelle faktorer har indflydelse på fodfæstet. Svært at finde fodfæste på skoler i lav- indkomstområder, skoler med højere andel af minoriteter og af problemadfærd. Dårlige arbejdsforhold accepteres ikke af NULforlader skolen i de første år. En samarbejdende arbejdskultur og gensidige erfaringsudvekslinger med kolleger hjælper NUL med at finde fodfæste

28 At finde fodfæste i lærerjobbet
TIP er mere end at finde fodfæste. Det handler også om fortsat professionel udvikling. At finde fodfæste betyder ikke nødvendigvis at NUL bedriver god undervisning. Fra deficit syn til potentiale syn: NUL skal positioneres som et bidragende medlem på skolen, der kan bringe viden og erfaringer ind i en professionel kontekst.


Download ppt "Lærerstart og fodfæste"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google