SUF - gevinstrealisering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Er der effekt ved sundhedsfremme projekter?
LEAN Akademy.
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Lederudvikling.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
Analyse- og udviklingsmodel
TAG EJERSKAB  FJERN BARRIERER  BESLUT PÅ STEDET
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
It-ledelse for ikke-it-chefer
Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Hvad er forandring?.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Kodeks for offentlig topledelse
Pædagogisk forår i København
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Dialog om voldsforebyggelse Spørgsmål til medarbejdere og ledere  4 spørgsmål til vores forebyggelse  4 spørgsmål til vores proces etsundtarbejdsliv.dk.
Søren Kofoed Weeke Rambøll Management A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Justering af programmet På styregruppemøde.
Undervisningsministeriet
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Fornyelsesfase: Visionsudvikling Finn Kensing. Fornyelsesfasen: Visionsudvikling Udgangspunkt: Vi kender ledelsens mål og brugernes behov Formål: –PG:
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Herren burde måske lette måsen, og løbe en tur i stedet
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Skab kraft i fortællingen Dette er et værktøj for dig, som vil Brænde igennem med dine budskaber på små som store møder Gøre dine ord og billeder til.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Læring gennem registrering og indberetning
Velkommen til Creating Impact
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Vidensbaseret praksis i botilbud
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Om denne præsentation Gevinstworkshop 1b kendt løsning
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Realisering Gevinst Effekt Projektleverance
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

SUF - gevinstrealisering At skabe reel værdi i organisationen, hos medarbejdere og borgere Tilgodese organisationens behov At løse de rette problemer / anvende muligheder Præsentationen er en introduktion til gevinstrealisering og en skitse til hvordan der arbejdes med identifikation og håndtering af gevinster i projektet Formålet med projektet er …>det aktuelle formål projektet skal arbejde ud fra< (Det skal beskrive den situation, som organisationen i fremtiden ønsker at stå i) Det første organisationen skal , er at identificere de problemstillinger/ udnytte nye muligheder, som projektet skal adressere. (Dermed tages der udgangspunkt i den situation, som organisationen står i på det tidspunkt, hvor projektet startes op. Der skabes enighed om hvad man ønsker at opnå).

2 pointer Gevinstrealisering handler om, at man som organisation har et mindset, der er værdiorienteret I en værdiorienteret organisation arbejdes der både med kvantitet og kvalitet. ”Hvorfor” er kernen i den historie organisationen, og dermed projektet, skal kunne fortælle i formålet med indsatsen Gevinstrealisering skal være med til at svare på: Hvordan skaber vi mest værdi for pengene? Er vi enige om hvilke værdier vi vægter? Hvordan arbejder vi smartere sammen for at opnå disse værdier? Hvordan gør vi værdierne styrende i hverdagen? Hvordan gør vi værdierne målbare? Gevinstrealisering hjælper med at operationalisere arbejdet med gevinster (Gevinster er mål for forandringens (IT-implementeringens) forretningsmæssige værdi. Metoden danner et rum for formulering af effekter på kort og lang sigt og altså efter projekter er overdraget til drift. Ledelsen holdes fast på at forfølge mål. Indsigt om impact og organisatoriske hensyn øges) Gevinstrealisering tilbyder en struktureret tilgang, der kan hjælpe jer med at skabe værdi i jeres forandringsinitiativer

Vores mantra Fokus på gevinstrealisering betyder fokus på forandringsledelse, der igen betyder forankring af projekternes leverancer, hvilket er en forudsætning for at opnå værdi Gevinstrealisering ”Hvorfor” gør vi det, skal kunne kommunikeres klart og tydeligt. Og kommunikeres igen og igen. ”Hvorfor” skal tale til både hjernen og hjertet. (Der skal skabes et udgangspunkt, hvor organisationen har lyst til at være med på rejsen). Nye ting skaber ikke i sig selv forandringer. Organisationens (projektets) mål og strategier er initiativernes omdrejningspunkt. De forandringer dette kalder på, sætter forandringsledelse helt centralt i arbejdet med at få de ønskede gevinster realiseret. (Forankring sker når organisationen ser fordelene og efterspørger gevinsterne). Tidsperspektiv Gevinstrealisering skal integreres i projektet fra starten og samtidig have fokus på at gevinsterne først høstes efter projektet er lukket ned. Gevinsterne skal leve i organisationen fremover.

Det handler altså om mennesker og om at skabe værdi for og hos dem Det handler om… Arbejdet med gevinstrealisering skal være dybt forankret i driften, der hvor gevinsterne ønskes og værdien skabes. Det er ledelsen og de enkelte medarbejdere der skal se formålet og have lyst til at arbejdet med værdiskabelsen. Det handler altså om mennesker og om at skabe værdi for og hos dem – og det er de mennesker, der skal realisere værdien, der er helt centrale

Hvilke typer af gevinster taler vi om? Kvantitativ/Økonomiske Kvalitativ/ikke-økonomiske Det er væsentligt, at vide gevinster både kan være kvalitative og kvantitative. Begge parametre skal figurere i BC

Hvad er en positiv gevinst? Gevinst er den målbare forbedring, som er resultatet af en forandring Gevinst opfattes som en fordel for en eller flere interessenter Gevinst bidrager til at opnå en eller flere af organisationens mål/strategier Måske er det muligt at identificere mange gevinster ifm. et projekt, men det anbefales kun at fokusere på 4- 6 gevinster. Det er bedre at lykkedes med få end ikke at lykkes med mange gevinster.

Hvad er en negativ gevinst? En negativ gevinst er den målbare forringelse, som er resultatet af en forandring En negativ gevinst opfattes som en ulempe for en eller flere interessenter En negativ gevinst modvirker opnåelsen af en eller flere af organisationens mål/strategier Det er vigtigt at identificere de negative gevinster En negativ gevinst vil optræde og skal dermed håndteres (Planlæg hvordan I vil tage hånd om dem, og gør det synligt, så den minimeres mest muligt. ( det skaber tryghed og ro))

Livscyklus Identificer Vurdér Planlægning Realiser Evaluer Formål Problem Hvad er problemet? Hvilke drivere ses, og hvad er konteksten Hvad er formålet Hvorfor laver vi dette projekt, hvad er meningen? Positive og negative gevinster kan vi sige noget om hvad vi vil opnå, hvordan effekten kan ses? Vurdering Hvor meget griber det ind i nuværende praksis, hvem går det ud over? Planlæg realiseringen Hvornår tænker vi, at vi vil kunne måle effekten? Realisering Hvem skal måle effekten - og hvordan skal det ske? Evaluering Hvordan skal vi bruge viden fra andre gevinstrealiseringer Cyklussen arbejder med 7 elementer, som alle er lige vigtige. Det er en proces som man skal igennem flere gange, både under og efter forandringsprojektet.

Gevinstrealiseringsprocessen Workshop 1 Gevinstkort Workshop 2 Gevinstbeskrivelse Udarbejdelse af Gevinstplan Opfølgning For at få identificeret og beskrevet de rigtige gevinster anbefales en proces med 3 workshops. Workshop 1 – dannelse af gevinstkort den ….. Formidling i organisationen …. Workshop 2 – beskrive gevinsterne den …… Formidling i organisationen …… Udarbejdelse af gevinstplan den …. Formidling i organisationen …..

Tak for opmærksomheden Husk at det hele starter og slutter med at gevinsterne skal efterspørges.